Inget att avundas - vardagsliv i Nordkorea

Demick, Barbara

| 2010

I skydd av nattens mörker inleder ungdomarna Jun San och Mi Ran i hemlighet en relation. Under långa promenader går de hand i hand och pratar om allt utom den regim som tvingar dem att smyga med sin kärlek. I Inget att avundas får vi också möta flera andra vanliga nordkoreaner: en fabriksarbetare som såg sin familj svälta ihjäl innan hon flydde utomlands och en självuppoffrande doktor som tog emot mutor för att köpa mat, och vars far i sorg efter ledaren Kim Il Sungs död begick självmord. Barbara Demick levandegör vardagslivet, kulturen och maktens mekanismer i ett gripande och insiktsfullt reportage från världens mest slutna rike. Inget att avundas tilldelades det mest prestigefulla reportagebokspriset, BBC:s Samuel Johnson-pris 2010, och boken nominerades till National Book Award, den amerikanska motsvarigheten till Augustpriset. Översättning: Emeli André och Camilla Jacobsson.

Anna Kreissl

2020-10-26

Fantastiskt bra bok!

Jenny Olsson

2017-06-19

Realistisk och gripande

Eva Pettersson

2015-04-22

Alltid intressant att läsa mer om denna stängda värld, där så många människor far illa. Man blir ledsen, upprörd och arg.

Göran Claesson

2014-03-03

Inte en eländesskildring till, tänker jag när jag sitter med Inget att avundas framför mig. Men jag börjar ändå att läsa och sugs snart upp av berättelsen om människor som flytt från Nordkorea och hur vardagen ser ut i det avskärmade landet.
Barbara Demick arbetade under många år som journalist i Seoul och boken bygger på intervjuer med nordkoreaner. Hon har själv också rest i Nordkorea.

Mycket av det som redogörs har tidigare sipprat ut och är känt i väst. Den rigorösa övervakningen av befolkningen där spioneri på grannar uppmuntras, plötsliga försvinnanden till fångläger varifrån man aldrig återvänder, historieförfalskningen och indoktrineringen med mera. Nytt för mig var den noggranna klassificeringen av medborgarna; det räcker med att en farförälder har en prick på sig för att vägen till högre utbildning ska vara stängd.

Det är när ekonomin fullständigt kollapsar i slutet av 90-talet, fabriker stängs och löner inte betalas ut, miljoner människor svälter ihjäl, som många lyckas ta sig till Kina och därifrån i vissa fall till Sydkorea.

Barbara Demick väver samman sex personers berättelser om vad de varit med om till en lysande skicklig reportagebok om världens mest slutna samhälle. Långt efter att boken är färdigläst funderar jag på de personer jag mött - det blir så personliga möten även för mig som läsare att de etsar sig fast i minnet. Så en mycket bra litterär text som handlar om nutidshistoria ger jag högsta betyg - en stark läsupplevelse samtidigt som jag lär mig något jag inte visste tidigare.

Inger Mårtenson

2014-02-04

En fantatisk bok om livet i Nord Korea idag, om svälten, skräcken och diktatorn. Det skulle lika gärna kunna vara på en annan planet. Boken skall läsas före Flykten från fångläger 14 av Blaine harden som då blir lättare att förstå och jag skäms över vilken dålig intervju Malou von S gjorde i efter tio när hon intervjuade Blaine. Hon hade inte förstått boken eller läst den.

Inger Mårtenson

2014-02-04

bok om NordKorea skriven som skönlitteratur och den beskriver livet i NordKorea på ett rättframt och osentimentalt sätt. Det är otroligt att det härder i denna värld.

Ingrid Selnes

2013-10-25

Att leva i Nordkorea är mänsklig misär, både fysiskt och mentalt. Detta är en reportagebok av den amerikanska journalisten Demick, där hon träffar några avhoppare från Nordkorea, som nu bor i Sydkorea. De berättar om uppväxten, tron och dyrkandet av ledaren, hjärntvätten, svälten. Och om en långsamt växande magkänsla över att det måste finnas ett annat liv i ett annat land som är värt att leva.
Här kommer man några människoöden närmare i det vi vetat från tidningsartiklar och tv-reportage. Detta grep tag i mig. En viktig och berörande bok.

2013-09-21

En stark, otäck men väldigt intressant faktabok att läsa. Blev riktigt illa till mods. Titeln säger ju faktiskt allt. Ett vardagsliv i Nordkorea- är verkligen ingenting att avundas!

Anna Kreissl

2013-07-03

Otroligt bra och skrämmande. Läs den!

Ulla G

2012-12-27

Mycket skickligt skriven och mycket intressant och informativt.
Jag är så oerhört tacksam att jag är född i Sverige...

Michaela Schuller

2012-12-13

Mycket bra bok om kärlek och misär i ett mycket märkligt land. Rekommenderas varmt.

Lenita Åberg

2012-12-13

Den här boken fångade mig helt. En av de mest fascinerande böckerna jag någonsin läst, kanske för att jag tycker att Nordkorea är det mest fascinerande landet. Jag fastnade verkligen för bokens mix av kärlek, misär och fakta/ historierbeskrivningar.

Elisabeth Jönsson

2012-12-02

Att leva i en diktatur, vad innebär det? Få en inblick i vardagsliv i Korea, en verklighet som är svår att inse att den faktiskt finns.

Fascinating book about a country we know very little about. The human stories are heartwrenching.

Fiona *

2011-08-10

Barbara Demick, har intervjuat ett antal vanliga nordkoreaner som flytt till Sydkorea. Hon skildrar dessa människors vardagsliv som kantats av svält och statens kontroll över individen. I början av 90-talet kunde landet inte längre köpa subventionerad olja och kol från sina tidigare bundsförvanter och krisen var ett faktum.

Hon gör det bra Barbra, skildrar vardagsliv och maktens mekanismer från ett av världens mest slutna riken. Därför nominerades hon och fick BBC:s Samuel Johnson-pris 2010

Titeln anspelar på en barnvisa de som små fick lära sig för att förstå att de levde i det bästa landet och aldrig behöva vara avundsjuka på barn i andra länder.

Oskar Henriksson

2011-07-03

Boken "Nothing To Envy Real Lives in North Korea" av Barbara Demick är verkligen fascinerande läsning. Här får vi följa sex personer i deras kamp för överlevnad i ett land som inte kan betecknas annat än som skrämmande och absurt. Att skriva en bok om Nordkorea kan inte vara en lätt uppgift, regimen välkomnar knappast journalister och det är mycket hårda straff för de nordkoreaner som säger något kritiskt om landet eller dess ledare. Det finns inte heller några möjligheter att som besökare åka fritt runt i landet, du följs hela tiden av övervakare. Att intervjua nordkoreaner på gatan är alltså en omöjlighet. Barbara Demick löste detta genom att istället intervjua avhoppare. För trots allt är det ett antal tusen personer varje år som lyckas fly från Nordkorea, vanligtvis via Kina för att sedan bosätta sig i Sydkorea. Så det är alltså dessa avhoppares berättelser vi får ta del av i den här boken, varvat med en del bakgrundshistoria och fakta.

Detta är en bok som jag varmt rekommenderar till alla som är intresserade av att läsa om spännande människoöden. Det är givetvis en ganska dyster läsning, livet i Nordkorea präglas av förtryck, fattigdom, sjukdomar och rädsla. All denna misär beskrivs på ett personligt och detaljerat sätt genom de sex personer man får följa. För oss kan det nog vara svårt att förstå att man kan vara så ovetande om omvärlden på så sätt som Nordkoreanerna är. Man förvånas över att de inte revolterar. Men efter att ha läst boken så förstår man hur extremt effektiv regimens kontroll och censur är. Nordkoreanerna får helt enkelt aldrig någon chans att lära sig hur livet på andra sidan gränsen ser ut. Allt detta beskrivs mycket bra i boken.

Björn Ahlstedt

2011-06-09

Utmärkt bok. Stark 4. Hemska förhållanden skildras i ett enkelt och rakt språk litet fictionlikt men är ju reportage.Riktig bok nog roligare än Kindle som jag använde för denna bok.

John Stefansson

2010-06-23

Absolut den bästa boken om Nord Korea som jag läst!