Mörkrets hjärta

Conrad, Joseph

| 1984

En spännande äventyrsfärd uppför Kongo-floden. Under stora strapatser färdas kapten Marlow genom vildmarkens djungel. ''Mörkrets hjärta'' är ett av författaren Joseph Conrads (1857-1924) mest centrala verk. Huvudtemat är, som i flera av hans böcker, människans inneboende ondska och kampen mot den, hennes alienation och isolering.

Maria

2020-05-06

Obehaglig men spännande. Märks inte att boken är så pass gammal på språket som det ibland kan göra, den är inte seg.

Solveig Andersson

2020-03-19

Mycket läsvärd klassiker som tål att läsas om vid jämna mellanrum då den inte är särskilt kompakt vid sidantal.

Mikaelita Bovalius

2019-04-27

I det mörkaste Kongo reser Joseph Conrads huvudkaraktär Marlow omkring på de trånga, överväxta floderna. Han reser i någon sorts jakt på att förverkliga en pojkdröm, om att få se en plats som på kartan verkar oupptäckt. Och kanske också av rädsla av att vara i den ”riktiga världen på land”. På floden möter han pilgrimer, vita män på jakt efter elfenben, kannibaler, slavar och svarta människor som omnämns som ”vildar”, ”fiender” eller andra nedlåtande ord brukliga för den tid då romanen skrevs (1902). I sitt klimax av romanen så möter också Marlow en mytomspunnen man vid namn Kurtz, som har beskrivits som brutal, maktgalen och gudalik tidigare i boken. Och som kanske även har varit detta, men som nu är sjuk i något som liknar malaria.

Roman är skriven i berättarform, Marlow som gammal berättar om denna resa för andra sjöfarare. Den är ett tidsurklipp ifrån en mörk tid i Afrikas historia. En tid fylld av vita som plågar svarta, människor som dör i drivor av malaria eller av bråk med spjut och under en tid då många elefanter fick sätta sitt liv till för att behaga de stora europeiska bolagen. Boken handlar också enligt mig om att våga eller ibland inte våga möta sina egna demoner. Det är viktigt att förtydliga att boken är skriven ur en vit mans perspektiv. Det är också vidare viktigt att förtydliga att den nog ger störst effekt om den läses som tonåring eller ung vuxen. Jag började läsa den som 16-åring och läste den nu igen som 31-åring och den hade störst genomslagskraft hos mig som yngre.

Boken är blott 153 sidor lång, men utöver det tillkommer romanen ”Pionjärerna” och skrifter om och av Conrad om denna tid (Lindelöws Bokförlag). Detta är en bra bok att ha som grund ifall du vill lära dig mer om Kongo, Afrikas historia eller om kolonialism. Möt dina demoner tillsammans med Conrads mörka hjärta.

Jimmy Hjort

2019-01-25

Fantastiskt hur väl denna satir har åldrats!

Janne Jansson

2017-02-20

Mörk, men bra!

Jan Svensson

2016-10-11

Lite kluven till denna klassiker. Jag hade nog väntat mig lite till. Beskrivningen av de vitas framfart i Afrika måste ha uppfattats som motbjudande redan när den kom ut för mer än 100 år sedan. Dramats vålnad Mr Krutz personlighet tycker jag man kan känna igen hos många än idag, både bland offentliga och mindre kända personer. Måste se om Apocalypse Now nu i alla fall.

Magnus Johansson

2016-07-29

En intensiv, tät och spännande berättelse, enligt mig Conrads vassaste.

Klara Maria

2016-04-06

Väldigt tråkig. Boken känns för storslagen, med mängder av upphöjda bilder och adjektiv, samtidigt som den är oändligt sövande, seg och diffus. Det känns som att man betraktar allting genom en slöja men utan att någonsin komma inpå det. Marlow tycks omedveten om sin läsare och berättelsen känns distanserad, oangelägen och oberörande. Tråkig läsning.

Izabela Horn

2015-06-27

En klassiker som beskriver koloniala liv stilen som präglade folket på 1800 talet . Romanens berättare är sjökaptenen Marlow som har fått i uppdrag att segla uppför Kongofloden till den belgiska handelsstationen som ligger längs bort. Absolut intressant och läsvärd bok .

Izabela Horn

2015-06-27

Camilla Carlsson

2015-06-18

Ett tidsdokument över imperialismen. Så bra berättad. Utmärkt att använda i svenskundervisningen på gymnasiet tycker jag ( alla mina elever kanske inte håller med)

Maria Magnusson

2014-09-22

Vill inte tänka på att jag slösat bort en dag ur min liv på den här boken..

Maria Blomkvist

2013-09-07

Jag tyckte inte att historien i sig var speciellt spännande eller gripande. Att se boken som ett inlägg i debatten kring rasism och analysera den utifrån det perspektivet är däremot synnerligen intressant.

Lars Willfors

2013-07-31

Stilistiskt mästerverk. Läs resereportaget Blood river direkt efter!

Jenny Karlsson

2013-06-08

Läste den här boken i engelska C, och jag förstod inte riktigt handlingen. Valde då att även läsa den på svenska, eftersom jag skulle skriva en recension om boken. Men, jag blev faktiskt inte klokare på boken för det.

Vilken besvikelse! En sån klassiker borde vara bättre tycker jag. Den hade ingenting förutom ett okej språk, därav en tvåa i betyg (egentligen 1,5).

Emma Kindholm

2013-03-06

Läste denna i engelskan, INTE min grej! Jobbigt språk!

Ellinor Karlberg

2013-01-20

På något sätt förstår jag storheten med denna bok. Den är skriven på fantastisk sätt. Ändå berör den mig inte riktigt, jag får inte grepp om karaktärerna. Kanske läste jag den för fort, kanske är jag själv i fel sinnesstämning för denna bok.

Maria Brusewitz

2012-12-08

Oerhört stark upplevelse att läsa i de tidiga 20-åren. Inte konstigt att många andra har använt den som grund till filmer och annat. Kolonialt uppvaknande.

2012-11-02

Nja...detta var inget för mej. Tappade koncentrationen och märkte att tankarna snurrade iväg åt alla möjliga håll. Kom aldrig in i den riktigt. Den är mörk, hemsk och kunde varit intressant men känns bara förvirrande.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Obehaglig, men lite av ett måste att läsa. Postkolonialism när den är som värst!

Lina Josefsson

2012-06-30

Absolut något av det bästa jag någonsin läst, dock tog den slut lite för fort, väldigt kort berättelse!

Per Englund

2012-05-25

Förväntade mig mera.

Klara Antonsson

2012-05-01

Fantastiskt språk! Spännande o skrämmande.

Marcus Sohl

2012-04-11

Den kanske mest klassiska skildringen av människans skuggsidor och maktgirighetens korruption av alla.
Klart förtjänt av sitt rykte.

sebastian wright

2012-01-22

Läs den!

Evert Nilsson

2012-01-15

En djup bok om mörkret i människans hjärta. Med tanke på den tid , den är skriven i, är den verkligen fascinerande och läsvärd.

Bengt Strömstedt

2011-12-11

Om ni tyckte att "Apocalypse now" var bra så läs urspunget, läs "Mörkrets hjärta"!

Robin Harrysson

2011-08-26

Är värd en femma bara för språket och symboliken. Tankeväckande och ganska krävande, men den väcker nyfikenhet på ett alldeles fantastiskt sätt. Tjänar på att läsas om några gånger.

Josefine Ejebjörk

2011-07-25

Läste den som "page by page" franska och engelska, eftersom min franska inte var så bra så fick jag nog inte så mycket utav boken som jag annars skulle fått. Kanske får jag läsa om den någon gång.

Michael X

2011-06-22

Enligt min mening är detta Den Perfekta Ljudboken, i varje fall i Max von Sydows uppläsning. Vidare se "diskussionen" under boken.

Siv Eriksson

2011-06-08

Fascinerande!

Sofie Petersson

2011-05-27

Mörkrets Hjärta är bakgrunden till Francis Ford Coppolas storfilm Apocalypse Now. Kaptenen Marlov beger sig in i djungeln för att leta reda på den ökända elfenbensagenten Kurtz. Ryktena berättar om en man som blivit galen och byggt upp sitt eget rike genom sin makt över infödingarna i området. Mörkrets hjärta handlar om människans mörkare sidor och hur hon långt hon kan gå för att vinna rikedom och ära.
Jag tyckte om den här boken, men jag tror det beror på stor del av att jag avgudar Apocalypse Now och anser att det är ett mästerverk. Jag får liksom svårt att låta bli att se bilder från filmen när jag läser boken. Filmen är tio gånger bättre än boken, men även den har lite av samma känsla. Det där mörka och den stora nyfikenheten över vem den mystiske Kurtz är. Läs den om du vill veta mer om ursprunget till Coppolas film.

Fanny

2011-03-18

Ingenting som inte är naturbeskrivningar sägs rakt ut, namn förblir onämnda, händelser oförklarade. Mystiken är tjusande och ytterst frustrerande. En bok man läser i analyssyfte utan sådär väldigt stort underhållningsvärde.

Jasmine S

2011-01-08

Linda Åslund

2010-11-17

Jag har försökt, men jag har inte hittat storheten. I ärlighetens namn har jag inte läst ut den, har inte lyckats bli engagerad i historien.

2010-07-31

Läste inte ut den. Jag är nog ingen klassiker-läsare.

Ally Regins

2010-07-01

Berättelse om berättendet och ibland blir Conrads språk lite väl invecklat i sitt bildspråk men jag tyckte om den i sin helhet.

Malin Persson

2010-02-26

Minns mest ingenting av den boken.

Elin Lundkvist

2010-02-24

läste till engelska A litt, svår att läsa men riktigt bra att diskutera runt

Jack Russel

2009-12-28

Blev en smula besviken måste jag säga. Bitvis väldigt "trälig" att läsa och sökandet efter Kurtz kändes mest som "väntan på Godot"...

Nedhal Pirababi

2009-12-06

Vad gjorde mr crutz i Africka?

Stefan Hall

2009-10-10

Jag läste boken under en period där mycket annat störde i pereferin. Det var inte möjligt att skaka av sig bilden av Brando sägandes: "The Horror, The Horror." Jag skall läsa om den när jag får chansen.

Rebecca B

2009-09-17

Fattde inte mycket

Michael X

2009-06-25

Detta är den perfekta ljudboken (SYND att den inte finns som sådan på BT...) och den har bra förutsättningar för att vara det...:

Berättelsen är egentligen muntlig från början - så när vi lyssnar på den blir den skrivna boken en parentes...

Berättandet sker i den klassiska berättarmiljön: en grupp människor, instängda (här på en båt) och dömda till overksamhet, berättar olika historier, bl.a. egna minnen för varandra. (Jämför med Boccaccios Decameron...)

Och här berättar kapten Marlow i båtens mörker om det mörka i människan och just genom händelser i "det mörka Afrika"...

Och på vilken röst sen...! På den mogna Max von Sydows lugna, skrovliga röst som är som gjord för att berätta denna historia rakt in i våra hjärtan.