Mrkrets hjrta

Conrad, Joseph

| 1984

En spännande äventyrsfärd uppför Kongo-floden. Under stora strapatser färdas kapten Marlow genom vildmarkens djungel. ''Mörkrets hjärta'' är ett av författaren Joseph Conrads (1857-1924) mest centrala verk. Huvudtemat är, som i flera av hans böcker, människans inneboende ondska och kampen mot den, hennes alienation och isolering.

Maria

2020-05-06

Obehaglig men spnnande. Mrks inte att boken r s pass gammal p sprket som det ibland kan gra, den r inte seg.

Solveig Andersson

2020-03-19

Mycket lsvrd klassiker som tl att lsas om vid jmna mellanrum d den inte r srskilt kompakt vid sidantal.

Mikaelita Bovalius

2019-04-27

I det mrkaste Kongo reser Joseph Conrads huvudkaraktr Marlow omkring p de trnga, vervxta floderna. Han reser i ngon sorts jakt p att frverkliga en pojkdrm, om att f se en plats som p kartan verkar oupptckt. Och kanske ocks av rdsla av att vara i den riktiga vrlden p land. P floden mter han pilgrimer, vita mn p jakt efter elfenben, kannibaler, slavar och svarta mnniskor som omnmns som vildar, fiender eller andra nedltande ord brukliga fr den tid d romanen skrevs (1902). I sitt klimax av romanen s mter ocks Marlow en mytomspunnen man vid namn Kurtz, som har beskrivits som brutal, maktgalen och gudalik tidigare i boken. Och som kanske ven har varit detta, men som nu r sjuk i ngot som liknar malaria.

Roman r skriven i berttarform, Marlow som gammal berttar om denna resa fr andra sjfarare. Den r ett tidsurklipp ifrn en mrk tid i Afrikas historia. En tid fylld av vita som plgar svarta, mnniskor som dr i drivor av malaria eller av brk med spjut och under en tid d mnga elefanter fick stta sitt liv till fr att behaga de stora europeiska bolagen. Boken handlar ocks enligt mig om att vga eller ibland inte vga mta sina egna demoner. Det r viktigt att frtydliga att boken r skriven ur en vit mans perspektiv. Det r ocks vidare viktigt att frtydliga att den nog ger strst effekt om den lses som tonring eller ung vuxen. Jag brjade lsa den som 16-ring och lste den nu igen som 31-ring och den hade strst genomslagskraft hos mig som yngre.

Boken r blott 153 sidor lng, men utver det tillkommer romanen Pionjrerna och skrifter om och av Conrad om denna tid (Lindelws Bokfrlag). Detta r en bra bok att ha som grund ifall du vill lra dig mer om Kongo, Afrikas historia eller om kolonialism. Mt dina demoner tillsammans med Conrads mrka hjrta.

Jimmy Hjort

2019-01-25

Fantastiskt hur vl denna satir har ldrats!

Janne Jansson

2017-02-20

Mrk, men bra!

Jan Svensson

2016-10-11

Lite kluven till denna klassiker. Jag hade nog vntat mig lite till. Beskrivningen av de vitas framfart i Afrika mste ha uppfattats som motbjudande redan nr den kom ut fr mer n 100 r sedan. Dramats vlnad Mr Krutz personlighet tycker jag man kan knna igen hos mnga n idag, bde bland offentliga och mindre knda personer. Mste se om Apocalypse Now nu i alla fall.

Magnus Johansson

2016-07-29

En intensiv, tt och spnnande berttelse, enligt mig Conrads vassaste.

Klara Maria

2016-04-06

Vldigt trkig. Boken knns fr storslagen, med mngder av upphjda bilder och adjektiv, samtidigt som den r ondligt svande, seg och diffus. Det knns som att man betraktar allting genom en slja men utan att ngonsin komma inp det. Marlow tycks omedveten om sin lsare och berttelsen knns distanserad, oangelgen och oberrande. Trkig lsning.

Izabela Horn

2015-06-27

En klassiker som beskriver koloniala liv stilen som prglade folket p 1800 talet . Romanens berttare r sjkaptenen Marlow som har ftt i uppdrag att segla uppfr Kongofloden till den belgiska handelsstationen som ligger lngs bort. Absolut intressant och lsvrd bok .

Izabela Horn

2015-06-27

Camilla Carlsson

2015-06-18

Ett tidsdokument ver imperialismen. S bra berttad. Utmrkt att anvnda i svenskundervisningen p gymnasiet tycker jag ( alla mina elever kanske inte hller med)

Maria Magnusson

2014-09-22

Vill inte tnka p att jag slsat bort en dag ur min liv p den hr boken..

Maria Blomkvist

2013-09-07

Jag tyckte inte att historien i sig var speciellt spnnande eller gripande. Att se boken som ett inlgg i debatten kring rasism och analysera den utifrn det perspektivet r dremot synnerligen intressant.

Lars Willfors

2013-07-31

Stilistiskt msterverk. Ls resereportaget Blood river direkt efter!

Jenny Karlsson

2013-06-08

Lste den hr boken i engelska C, och jag frstod inte riktigt handlingen. Valde d att ven lsa den p svenska, eftersom jag skulle skriva en recension om boken. Men, jag blev faktiskt inte klokare p boken fr det.

Vilken besvikelse! En sn klassiker borde vara bttre tycker jag. Den hade ingenting frutom ett okej sprk, drav en tva i betyg (egentligen 1,5).

Emma Kindholm

2013-03-06

Lste denna i engelskan, INTE min grej! Jobbigt sprk!

Ellinor Karlberg

2013-01-20

P ngot stt frstr jag storheten med denna bok. Den r skriven p fantastisk stt. nd berr den mig inte riktigt, jag fr inte grepp om karaktrerna. Kanske lste jag den fr fort, kanske r jag sjlv i fel sinnesstmning fr denna bok.

Maria Brusewitz

2012-12-08

Oerhrt stark upplevelse att lsa i de tidiga 20-ren. Inte konstigt att mnga andra har anvnt den som grund till filmer och annat. Kolonialt uppvaknande.

2012-11-02

Nja...detta var inget fr mej. Tappade koncentrationen och mrkte att tankarna snurrade ivg t alla mjliga hll. Kom aldrig in i den riktigt. Den r mrk, hemsk och kunde varit intressant men knns bara frvirrande.

Linda Dahlhjd

2012-10-09

Obehaglig, men lite av ett mste att lsa. Postkolonialism nr den r som vrst!

Lina Josefsson

2012-06-30

Absolut ngot av det bsta jag ngonsin lst, dock tog den slut lite fr fort, vldigt kort berttelse!

Per Englund

2012-05-25

Frvntade mig mera.

Klara Antonsson

2012-05-01

Fantastiskt sprk! Spnnande o skrmmande.

Marcus Sohl

2012-04-11

Den kanske mest klassiska skildringen av mnniskans skuggsidor och maktgirighetens korruption av alla.
Klart frtjnt av sitt rykte.

sebastian wright

2012-01-22

Ls den!

Evert Nilsson

2012-01-15

En djup bok om mrkret i mnniskans hjrta. Med tanke p den tid , den r skriven i, r den verkligen fascinerande och lsvrd.

Bengt Strmstedt

2011-12-11

Om ni tyckte att "Apocalypse now" var bra s ls urspunget, ls "Mrkrets hjrta"!

Robin Harrysson

2011-08-26

r vrd en femma bara fr sprket och symboliken. Tankevckande och ganska krvande, men den vcker nyfikenhet p ett alldeles fantastiskt stt. Tjnar p att lsas om ngra gnger.

Josefine Ejebjrk

2011-07-25

Lste den som "page by page" franska och engelska, eftersom min franska inte var s bra s fick jag nog inte s mycket utav boken som jag annars skulle ftt. Kanske fr jag lsa om den ngon gng.

Michael X

2011-06-22

Enligt min mening r detta Den Perfekta Ljudboken, i varje fall i Max von Sydows upplsning. Vidare se "diskussionen" under boken.

Siv Eriksson

2011-06-08

Fascinerande!

Sofie Petersson

2011-05-27

Mrkrets Hjrta r bakgrunden till Francis Ford Coppolas storfilm Apocalypse Now. Kaptenen Marlov beger sig in i djungeln fr att leta reda p den knda elfenbensagenten Kurtz. Ryktena berttar om en man som blivit galen och byggt upp sitt eget rike genom sin makt ver infdingarna i omrdet. Mrkrets hjrta handlar om mnniskans mrkare sidor och hur hon lngt hon kan g fr att vinna rikedom och ra.
Jag tyckte om den hr boken, men jag tror det beror p stor del av att jag avgudar Apocalypse Now och anser att det r ett msterverk. Jag fr liksom svrt att lta bli att se bilder frn filmen nr jag lser boken. Filmen r tio gnger bttre n boken, men ven den har lite av samma knsla. Det dr mrka och den stora nyfikenheten ver vem den mystiske Kurtz r. Ls den om du vill veta mer om ursprunget till Coppolas film.

Fanny

2011-03-18

Ingenting som inte r naturbeskrivningar sgs rakt ut, namn frblir onmnda, hndelser ofrklarade. Mystiken r tjusande och ytterst frustrerande. En bok man lser i analyssyfte utan sdr vldigt stort underhllningsvrde.

Jasmine S

2011-01-08

Linda slund

2010-11-17

Jag har frskt, men jag har inte hittat storheten. I rlighetens namn har jag inte lst ut den, har inte lyckats bli engagerad i historien.

2010-07-31

Lste inte ut den. Jag r nog ingen klassiker-lsare.

Ally Regins

2010-07-01

Berttelse om berttendet och ibland blir Conrads sprk lite vl invecklat i sitt bildsprk men jag tyckte om den i sin helhet.

Malin Persson

2010-02-26

Minns mest ingenting av den boken.

Elin Lundkvist

2010-02-24

lste till engelska A litt, svr att lsa men riktigt bra att diskutera runt

Jack Russel

2009-12-28

Blev en smula besviken mste jag sga. Bitvis vldigt "trlig" att lsa och skandet efter Kurtz kndes mest som "vntan p Godot"...

Nedhal Pirababi

2009-12-06

Vad gjorde mr crutz i Africka?

Stefan Hall

2009-10-10

Jag lste boken under en period dr mycket annat strde i pereferin. Det var inte mjligt att skaka av sig bilden av Brando sgandes: "The Horror, The Horror." Jag skall lsa om den nr jag fr chansen.

Rebecca B

2009-09-17

Fattde inte mycket

Michael X

2009-06-25

Detta r den perfekta ljudboken (SYND att den inte finns som sdan p BT...) och den har bra frutsttningar fr att vara det...:

Berttelsen r egentligen muntlig frn brjan - s nr vi lyssnar p den blir den skrivna boken en parentes...

Berttandet sker i den klassiska berttarmiljn: en grupp mnniskor, instngda (hr p en bt) och dmda till overksamhet, berttar olika historier, bl.a. egna minnen fr varandra. (Jmfr med Boccaccios Decameron...)

Och hr berttar kapten Marlow i btens mrker om det mrka i mnniskan och just genom hndelser i "det mrka Afrika"...

Och p vilken rst sen...! P den mogna Max von Sydows lugna, skrovliga rst som r som gjord fr att bertta denna historia rakt in i vra hjrtan.