Mörkrets alla färger

Robinson, Peter

| 2010

Liket efter en man hittas hängande i ett träd i skogen nära Eastvale. Han identifieras som Mark Hardcastle. Trots att den homosexuelle Mark var framgångsrik och omtyckt drar kriminalkommissarie Annie Cabbot först slutsatsen att han har tagit livet av sig. Men när Marks äldre och välbärgade älskare, Laurence Silbert, hittas brutalt ihjälslagen inser Annie att det är mer komplicerat än så. Hon vänder sig till överkommissarie Alan Banks för att få hans hjälp, trots att det innebär att han måste avbryta sin semester och lämna sin nya flickvän.Det visar sig att Silbert var en spion åt MI6 och snart gör en annan underrättelsetjänst, MI5, allt för att försvåra utredningen. Banks och Cabbot upptäcker att inget är vad det verkar vara i ett fall där sanningar och lögner avlöser varandra

2021-05-18

En lite mer medelmåttig bok i serien om Alan Banks. Lite krystad intrig och lite rörig men behaglig avkoppling. Stark 2:a

Iris Forsberg

2014-01-02

Jag tycker tyvärr att Robinsons två senaste (i kronologisk ordning) böcker är sämre än tidigare alster. Kanske beror det på att jag har svårt att hålla fokus och svårt att komma ihåg handlingen från gång till gång. Jag längtar inte efter att få fortsätta läsa den utan drar mig snarare för det.
Trist för hittills har jag gillat hans böcker. Nu känns det som att de blir sämre för varje bok.

Jag gillar Banks, han är en smart kriminalkommissarie och lite av en livsnjutare. Han gillar goda viner,gärna en whisky intaget till klassisk musik. Tomas Bolme som uppläsare gör böckerna ännu bättre..Denna var dock lite rörig, kanske beror det på mig, men det var många personer att hålla reda och lite tvära kast.Lite seg i handlingen, detta är inte den bästa i Banks serien.

Lars Hindgren

2011-11-21

Gillar Banks!! Bra bok

Peter F

2011-06-26

En uppryckning från förra boken. Banks trasslar in sig med säkerhetstjänsten.

Pia Stendahl

2011-01-31

Peter Robinson skriver som vanligt levande personskildringar av både poliserna, offren och de anhöriga. Som läsare kommer man karaktärerna i denna bok lite närmare än vanligt.

Boken är lättläst och intrigen är hyfsad. En läsare som har läst Robinson tidigare får det man förväntar sig. Varken mer eller mindre.

Jag tycker som sagt att jag får det jag förväntar mig. Jag tycker att Robinsons böcker är spännande och har ett visst driv. Dock så tycker jag att de är lite stereotypa och sticker inte ut på något direkt sätt. Det som Robinson i så fall sticker ut med är nog att han är så pass jämn. Inga riktiga bottennapp enligt min mening (i alla fall inte bland de jag läst).

En detalj som framgår i boken är vad som driver kommisarien Allan Banks att fortsätta jobba så hårt som polis. Banks vill inte bara fånga skurken utan han vill verkligen förstå hur gärningsmannen tänker och vad som ligger bakom deras beteende. Banks vill med andra ord veta varför.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Marc Moore

2010-12-30

Robinson är lite som att se på Beck på film, man underhålls men är inte särskilt minnesvärt.

Hedvig K

2010-12-30

Inte så imponerad. Det tog ungefär en fjärdedel av boken innan jag kommit ifatt texten på bokens baksida. Hur tänker de som skriver den texten undrar jag?

Louise A

2010-09-01

Det verkar som Robinson börjar tröttna. Den är inte dålig, men når inte upp till hans gamla nivå.

Conny J

2010-08-31

Nja Peter Robinson bättre kan du..

emilie johansson

2010-08-26

väldigt fängslande men jag vet inte om jag kommer att minnas den om något år.

Torbjörn Nilsson

2010-06-26

Peter Robinson gör en sällan besviken, int eheller denna gång, en utmärkt deckare med härligt paranoida drag.

Eva Bommelin

2010-01-12

Det är så underbart att läsa Peter Robinson. Han är välformulerad, det händer saker och han är så vetgirig "Alan Bansks" som ledr spaningarna. Det är bara synd att det inte finns någon mer bok att läsa just nu av honom.

Gunilla Jönsson

2010-01-08

Velade lite mellan 3 och 4, men jag tycker att den blev lite tjatig ibland. Vem vill veta i detalj vilken musik de påhittade figurerna lyssnar på hela tiden ?? Helt klart den sämsta han skrivet så här långt.

Åse Bandling

2009-12-16

Tycker inte att PR når upp till den nivå han brukar, berättelsen fångade inte mig. Därför "bara" en 3:a den här gången.

Inte bland de starkaste Robinson skrivit. Lite seg och tråkig emellanåt. Lite spänning.

Anna Hallqvist

2009-11-04

Ännu en bra Robinson med Banks och Annie i spetsen. Spioneri, teater och 007 känns som om den är ännu mer engelsk :) Dessutom gillar jag titeln väldigt mycket.

Nenne N

2009-10-04

Med tanke på att jag längtat så mycket efter Robinsons nya bok så var det en besvikelse. Inget utöver det vanliga, inte alls lika bra som hans tidigare och lite för överdriven...