Mörkerspår

Frimansson, Inger

| 2003

Mörkerspår är en kuslig psykologisk thriller i bästa Frimansson-stil. Hilja Agnevik är i femtioårsåldern, ogift och barnlös. Hon jobbar i blomsteraffär och bor tillsammans med sin äldre tyranniska syster Karla, som är förtidspensionerad. Av en slump kommer Hilja i kontakt med sin gamla klasskamrat, den numera framgångsrika skådespelerskan Jenny Ask. Hilja beundrar och avundas Jenny, men hennes beundran förbyts i hat när Jenny nonchalerar henne och avvisar hennes kontaktförsök. Kanske får Hilja en chans att näpsa den sturska Jenny när hennes bror fastighetsmäklaren får i uppdrag att sälja Jennys Brommavilla? Hilja följer sin bror dit på en visning och dröjer sig kvar i huset. Det hon senare blir ofrivilligt vittne till får emellertid långt otäckare konsekvenser än hon föreställt sig. För någon lurar där ute i villaidyllen, lurar på mörka stigar och joggingspår. Inger Frimansson,...

2022-01-18

Frimansson kan bättre, Stark 2:a

2020-04-27

Mycket välskrivet med en disposition som gör att man knappt kan vara säker på något förrän mot slutet. Författaren presenterar en rad av obehagliga personligheter och olyckliga öden och alla berör en. Boken väcker många olustkänslor och med dem ett visst motstånd att läsa vidare.

2016-11-07

Åter igen en mycket välskriven och spännande Inger Frimansson-triller. Stark 5:a! Dessutom väldigt bra uppläst av Gunnel Fred! Kan varmt rekommenderas!

2016-11-07

Höjer betyget till en stark 5:a!

Malin Sundman

2016-02-03

Jag gillar språket men storyn är platt och slutet uselt.

Den första bok av Frimansson jag läst. Tyckte den var jättebra - ända tills jag kom till slutet. Då tog allting slut så tvärt och jag kände mig besviken och en aning lurad på konfekten.

Ida

2011-03-29

En rätt tråkig deckare, om nu kan kalla den för det. Plus dock för det oväntade slutet