Mörkersikt

Vad händer när människor i en modern och normal verklighet förlorar fotfästet? När högre,lägre eller yttre makter kryper närmare och förgör. Följ kriminalkomissarie Owe Tycho som i sitt arbete som polis ställs inför oförkarliga och skrämmande brott. En tillsynes grå vardag trasas sönder och hans rationella värld kastas över ända av krafter som lurar strax bakom verklighetens yta! Johannes Källström utforskar gränserna i sju berättelser av skiftande karaktär, alla med det gemensamma att de är skrämmande och kittlar fantasin. Det är inga barnsagor som berättas i Mörkersikt, men barnahjärtat i dig kommer kanske att bulta igenkännande när historierna hittar sin botten i gamla folksagor. "För den som inte redan fått nog av vår egen skräckvärld med svin-influensa, klimathot och finanskris rekommenderar jag varmt "Mörkersikt". Lite fasa efter julens mys sitter inte fel. Johannes...

Johan Pihel

2016-07-20

Bra idéer kring berättelserna, men jag får känslan av att läsa något som är ett mellanting mellan roman och novellsamling. Det, tillsammans med ganska slarvig korrektur och att personbeskrivningar med veka hakor upprepas om och om igen, gör att betyget blir lågt.

Denna Skräckbok var helt okej men inte mer tycker jag =(

Andreas ManU

2014-01-17

Riktigt bra historier!

Anna Jensen

2013-08-21

Grymt bra! Flera små (skrämmande) berättelser med en röd tråd, samma polisman dyker upp även om det inte handlar om honom. Läs den!

Nettan Läslus

2013-05-10

Små spökhistorier som man kan mysa ner sig med. Gillade den!

Emma Westberg

2013-01-12

Idéerna bakom flera av novellerna var riktigt bra, och ibland blev man nästan lite uppslukad. Större delen av tiden var dock den otroligt låga kvalitén på själva texten i vägen för läsupplevelsen. Bitvis var den oerhört dåligt skriven med många slarvfel och mycket var onödigt utsvävande och lät bara pompöst. På många ställen kändes det dessutom som en pappa i övre medelåldern som försöker låta "hipp" genom att ge ungdomarna namn som "Sussi" och "Jompe" samt använda uttryck som "skit mannen" och "få spelet", men det blev mest bara pinsamt. Sverige har producerat många bra skräckförfattare. Läs en av dem istället.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Gillade denna skarpt! Tyvärr håller inte alla noveller toppklass. Det börjar på topp, sedan går det utför. Men när det är bra, då är det RIKTIGT bra.

Anne M

2011-03-05

Ojämnt, men inte ointressanta noveller.
Rödluvan och Törnrosa i ny skräcktappning var underhållande men min favorit var Ett osedvanligt lyckat köp.En historia om ett dockskåp med Job anknytning.
Däremot blev jag smått irriterad på novellen En alldeles makalös resa. Beskrivningen av hur det fungerar på ett äldreboende/ sjukhem har ganska många fakta fel. Där hade det inte behövts ngn större reseerch för att få bort de skönhetsfläckarna.
Helt OK men inte i klass med Ajvide Lindqvist.

Liza Bolin

2010-12-06

Riktigt smarta skräckberättelser av varierande kvalitet. I den om den försvinnande, samt framför allt "Törnrosa", lyckas han fånga in mig. Törnrosaberättelsen är riktigt obehaglig. Lite många stavfel och bortglömda punkter vilket stör läsningen, men koncepten med moderna tolkningar av folksagor i skräcktappning gillar jag verkligen.