Morgonen hon försvann

Barclay, Linwood

| 2011

Tim Blakes liv är ingen framgångssaga, liksom många andra har han ett par större misslyckanden bakom sig. Men det är inget dåligt liv, och en stor anledning till det är tonårsdottern Sidney. En eftermiddag kommer Sidney inte hem. När Tim åker till hotellet där hon sommarjobbar visar det sig att ingen på hotellet hört talas om Sidney. Inte ens hennes närmaste vänner vet var Sidney hållit hus den här sommaren. Tims liv förvandlas långsamt till mardröm och han blir alltmer desperat i sitt sökande. Dagarna går utan några livstecken från Sidney. Så hittas hennes övergivna bil. Där finns spår av blod. Det börjar stå klart för Tim att han inte är ensam i sin jakt efter dottern. Vad är det värsta som skulle kunna hända ditt barn?Pressröster om Morgonen hon försvann:"Bräcker det mesta i underhållningsgenren just nu" Lotta Olsson, Dagens Nyheter"En mycket bra thriller!" Maria Neij, Östgöta Correspondenten"Isande...

Marc Moore

2021-08-05

En av mina nya favoritförfattare, spännande utan att vara överdrivet rå. Påminner mig om Stephen King i skrivstilen.
Det ända är att hans huvudperson ofta är otroligt lik i samtliga böcker. Ensamstående 40-årig pappa med en karriär på fallrepet, kan vara svårt att hålla dom isär.

2017-03-20

Lättläst och spännande, inte direkt förutsägbar heller. Tycker om när det ovanliga inträffar för den "vanliga" människan.

Monica Brandts

2016-07-06

Spännande, lättläst och underhållande. Jo men ganska förutsägbar och ganska overklig.

Helene Forsman

2015-05-20

Boken var bra från början till slut!
Det var sträckläsning

2014-08-20

Två böcker har jag läst av Barclay (Utan ett ord och Alltför nära) tidigare och jag har egentligen aldrig blivit besviken. Alla har varit väldigt spännande och det är på sin plats att utfärda en varning för sträckläsning. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/08/morgonen-hon-forsvann-av-linwood-barclay.html

Elisabet --

2013-12-27

Helén Lundström

2013-03-24

Helt klart den bästa Linwood Barclay skrivit som jag har läst. Spänningen är hög och den underliggande intrigen gör att det inte går att lägga ifrån sig boken.

2013-01-12

Nja, särskilt spännande blev det aldrig. Tror Barclay gjort sitt för min del.

Thommy Stenström

2012-05-04

En mycket bra bok som inte gick att lägga ifrån sig. Till min sambos stora förtret. Haha.
Dock tycker jag nog att den kunde varit lite längre. Då den slutade lite tvärt.
Men nu är jag tvungen att leda reda på den andra boken av tre. Då första och tredje var mycket bra!
Dessa kan varmt rekomenderas!

Nenne N

2011-08-06

Inte på långa vägar så bra som den skulle kunna vara. En besvikelse helt enkelt!

2011-07-23

Det här är den tredje boken som jag har läst av Linwood Barclay. Och jag har tyckt lika mycket om dom alla tre.

Alla tre böckerna är uppbyggda på ungefär samma sätt. Cliffhangers i slutet på varje kapitel, så det är svårt att lägga ifrån sig boken. Och det är också en hel del humor i böckerna.

Men framförallt så böckerna väldigt, väldigt spännande.

"Morgonen hon försvann" var mycket spännande, väldigt lättläst, och absolut inte förutsägbar. Jag kan helt klart rekommendera den, och dom tidigare böckerna, för några timmars bra och underhållande läsning.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Åse Bandling

2011-07-22

Underhållning, skulle pasa bra som underlag för en film.

alkb bokblogg

2011-07-16

För några år sedan rymde min äldsta dotter hemifrån vid två tillfällen utan att jag hade en aning om vart hon hade tagit vägen. Efter lite detektivarbete lyckades jag hitta henne den första gången men var hon befann sig den andra gången är fortfarande ett mysterium.

Båda gångerna kom hon hem dagen efter men jag lovar att det var två sömnlösa dygn där paniken lurade runt varje hörn innan hon klev in genom dörrarna helt oförstående om vilken uppståndelse hon hade skapat.

Det är precis detta som Tim Blake råkar ut för när hans dotter Sydney helt plötsligt försvinner från sitt jobb på Just Inn Time motel för att aldrig mer komma tillbaka. När Tim åker dit för att fråga efter henne är det ingen som ens har hört talas om henne. Ingen av hennes vänner kan heller ge några ledtrådar om vad som kan ha hänt henne. Tim gör vad varje förälder skulle ha gjort i en sådan här situation: han anmäler henne som försvunnen, han visar bilder på dottern för människor på gatorna runt om i staden, han kör runt i staden i hopp om att få en skymt av henne, han startar en hemsida där människor kan höra av sig med ledtrådar anonymt.

Däremellan måste han tjäna sitt uppehälle som bilförsäljare och det är också där någonting händer som får honom att inse att han inte är ensam om att leta efter Sydney och att han måste göra allt han kan för att hitta henne först.

Morgonen hon försvann är en fartfylld historia med många oväntade vändningar. Allt är inte helt trovärdigt men det var ingenting jag lade någon större vikt vid då jag formligen sveptes med i Blakes jakt på sin dotter och läste ut boken på en dag.

Persongalleriet är onekligen gediget och intressant. Här finns bl.a.: Sydney, Tims ex-fru och hennes nya man, Patty (Sydneys bästa vän) och hennes mamma, Tims kollegor på bilfirman, blomsterbud, motellpersonalen, polisen med inspektör Jennings i spetsen och så skurkarna förstås. Kan tyckas som en helt normal blandning, i alla fall vid första ögonkastet …

Huvudpersonen är som sagt var Tim Blake som känns genuin och jag har inga problem att sätta mig in i den skräckfyllda vändning som hans liv tar. Ej heller tycker jag att hans agerande är konstigt eller går till ytterligheter då förnuftet inte alltid hänger med verkligheten när oförklarliga saker händer med ens barn. Däremot finns det partier i boken där Blakes trovärdighet flyger ut genom fönstret och slår ner på backen med en hård smäll.

Trots det gillar jag honom och jag gillar den här boken!

kan verkligen rekommendera denna, en bladvändare utan dess like! Utläst på 1½ dag.