Morgon i Jenin

Abulhawa, Susan

| 2010

"En skrmmande, brutal, vacker, krleksfull skildring av en konflikt som mste hitta en lsning. Jag tycker att denna boken var en vldigt genomgripande lsupplevelse s jag kan bara sga, ls den. Det blir en femma till den hr boken." Magnus Utvik, SVT Susan Abulhawa gestaltar de mnskliga aspekterna p en av vr tids mest svrbearbetade politiska konflikter och visar p varje mnniskas behov av ett hemland, sammanhang och trygghet. Palestina 1940. Olivodlaren Yehya Abulheja lever som hans frfder gjort fre honom med sin familj i den rofyllda byn Ein Hod. Men nr staten Israel utropas 1948 krossas friden i Ein Hod fr all framtid och samtliga invnare tvingas bort ifrn sina fdernehem och flyttas till ett flyktinglger i Jenin. Yehya tvingas fly med sin hustru Basima och deras vuxna sner Hasan och Darweesh. Under flykten rycks Yehyas barnbarn Ismael ur sin mor Dalias famn av...

MaPa

2017-05-05

Matilda Prme

2017-01-05

S vacker och fruktansvrd bok som var extremt pfrestande att lsa men oj vad viktig!!!! Ls den! Nu.

Maria Olofsson

2016-12-08

Vldigt vacker och skrmmande berttelse. Det som tar ner pongen till 4 ist fr 5 fr mig r att jag hade lite svrt att komma in i historian i brjan och upplevde den som lite rrig. Annars en 5a!

Victoire Marcel

2016-11-29

Den grep verkligen tag i mig. Jag fick lite liknande knslor av att lsa denna som nr jag lste Zinat Pirzadehs Fjril i Koppel - inte fr att de handlar om samma sak, men jag fann de bda smrtsamma, otcka och vackra p ungefr samma stt.

Lotta Strandberg

2016-10-15

Fantastiskt bra bok som jag lrde mig mycket av. Kommer att finnas med mig fr alltid och ger en bra inblick om situationen och konflikterna i omrdet. Rekommenderas varmt!

Zack Simone

2016-09-16

Platt & sentimentalt.

Anna rasmussen

2016-08-08

Fantastisk.

2016-04-09

En bok som berör. Intressant att läsa om denna bittra strid från palestiniernas sida. Partisk men en bok som ger ett annat perspektiv än den vanliga bild i nyhetsflödet.

Elenore Hallgren

2015-09-13

Nu r det nog ver en mnad sedan jag lste denna bok, men jag kommer p mig sjlv att ofta tnka tillbaka p den. Jag blev gripen av karaktrernas livsden p ett stt som jag sllan blir. Jag vill att alla ska lsa denna bok. Den har lmnat sina spr hos mig. Ls den!

Thilda Karlsson

2015-08-18

Blir rrd av hur fint boken r skriven och hur mycket knslor den vcker.

Lina B

2015-08-12

Lste boken p norska och kan inte sga ngot annat n bra saker om denna bok. Helt fantastisk!

Henrik Johansson

2015-01-29

En annan beskrivning av konflikten. Om det mnskliga mitt i elndet, vldet och frtrycket. Vldigt gripande.

2014-10-11

Vet inte vad jag sga som inte redan r sagt....ngot bland det bsta jag lst.

Inger Jonsson

2014-10-11

Gripande.

PL *

2014-09-15

Ngot av det bsta jag lst p lnge. Beskriver en sida av Palestina/Israel-konflikten som man inte tar del av s ofta. Knslosamt och starkt, och bitvis fruktansvrt, men vldigt aktuellt. Ls!

Maria Nordstrm

2014-08-14

Otroligt bra bok om ett aktuellt mne. Ls den.

Camilla Hammarson

2014-04-03

Fantastiskt stark bok! ppnade mina gon fr Palestinas mnniskor och deras de!

Carina Rejmus Cohen

2014-02-24

Otroligt vacker men samtidigt fruktansvrd.

Inger Mrtenson

2014-02-04

En bok om Palestina och palestinierna och samtidigt en slktkrnika. mycket bra och bra som motvikt till alla bcker om Judaland.

Sara Frimodig

2013-12-11

En berttelse dr man fr flja en palestinsk slkt frn 1940-talet och fram till nutid. Jag lrde mig vldigt mycket om Israel/Palestina-konflikten, vilket nog r det jag tar med mig mest av. Historien vldigt vlskriven.

Josefin Berggren

2013-09-22

En skakande ruskigt stark berttelse.(Det r egentligen mer n jag klarar). Dessutom frklarar den ngot om Israel-Palestinakonflikten, ngot om hur det r att vara flykting och leva med krigets fasor, bde i ett flyktinglger och som "rddad" i ett nytt land. Jag frstr till och med av hela mitt hjrta de terrordd som utfrs som hmnd av ett hjrta fyllt av obeskrivlig smrta och hat. Det r ngot som inga nyhetssndningar eller faktaskrifter kan ge. Den hr boken r s fylld av krlek och s fylld av smrta. Det r inte lttsmlt men det r fruktansvrt bra.

Maria Svedman

2013-09-06

Vacker, varm, hemsk. Stor gldje blandas med fruktansvrd sorg, och insikten av att detta faktiskt har hnt och hnder ngon annanstans idag. En bok att minnas.

Janita sundblad

2013-08-13

En av de bsta bcker jag lst, en stark berttelse om hur det r att vara palestinier och fnge och ifrntagen allt i sitt eget land .. Hur man nd frsker hlla ihop familjer och sttta och hjlpa varandra i flyktinglgren trots svra frluster och umbranden

Susanna Almgren

2013-07-29

En av de bsta bcker jag lst, en sann inte frut berttad historia om n med fiktiva personer. ntligen en historia om "andra sidan" som inte syns o hrs i ngra filmer frn Hollywood

Anna Granstrm

2013-06-19

S smrtsam att jag stundvis funderade p om jag skulle kunna fortstta lsa... Vacker, poetisk, sorglig och samtidigt viktig.

Linda Svedberg

2013-05-25

En fantastisk bok! Mycket lsvrd.
Beskrivning av krlek mellan mnniskor, familj och till sin historia.
En berttelse om hur det r att vara mnniska och att frska verleva i ett inferno som ingen vill leva i och som ingen vanlig mnniska kan gra ngot t. Kommer Israel och Palestina ngonsin frsonas?

Jonas Pettersson

2013-05-14

Lite trg brjan, men sedan utvecklas en gripande historia. Tyvrr tyckte jag inte slutet riktigt hll. Efter att ha varit en kvinnas gripande berttelse om sitt liv blev det helt pltsligt en odefinerbar berttare som avslutade boken. Trkigt slut p en bra lsupplevelse.

Helena Lind

2013-04-28

S stark och smrtsam. Och s vacker och poetisk.

Anna-Karin L

2013-04-09

Intressant, och fr mig lrorikt, om Israel- och Palestina-konflikten ur ett Palestina-perspektiv och en bra historia ver flera generationer. Bra!!

Jakob Groth

2013-03-19

Viktig del i konflikten om Israel och Palestina att f en bild av en tnkbar palestinsk familj och slkt genom ren och hur de hanterar alla motgngar.

Anna Ekstrand

2013-03-03

Det r en bok som berr mig. Den beskriver personer och knslor i de hemskaste situationer . Kort, vackert och frfattaren terkommer till rtt detaljer fr att knyta ihop historien p ett fint stt. Ngra meningar kommer jag ta med mig, frutom knslan av krlek och smrta i en utsatt situation:

"Ett litet mnskuggat leende strckte sig frn hans lppar och hela vgen till mitt hjrta"

margaretha wikstrm

2013-02-14

Fantastisk historia om Israel-Palestina ur ett palestinskt perspektiv.

Maria Eriksson

2013-02-11

Bokens frtjnst r att den ger ett annat perspektiv till den dominerande nyhetsrapporteringens bilder. vergreppen i palestinska flyktinglger kommer nra nr de berr bokens huvudpersoner. Men jag tycker att personskildringarna tyngs av att de ska skildra hela palestiniernas historia i en enda bok. Det gr personerna platta och mindre trovrdiga.

Charlotte Lundquist

2013-01-31

En fantastisk bok om livet i Palestina innan judarna kommer efter 2:ndra vrlskriget och hur det palestinska folket drabbas sedan. Ett jttestarkt familjedrama och lsupplevelse .

Linn van Keppel

2012-12-28

Den r fin och hemsk och underbar och vidrig och viktig och vacker. Ls den!

Kristina Simar

2012-12-27

Romanen r en av de bsta jag lst p lnge. Den var vlskriven och hela tiden mycket vemodig, jag led med Amal som inte hade det ltt, varken som barn eller vuxen. ven de andra karaktrerna frmedlade mycket knslor som jag tog till mig. Tycker att vrlden r konstig nr man frst har levt tillsammans som vnner i mnga mnga r, blir fiender och hatar varandra bara ver en natt. Varfr kan inte mnniskor leva sida vid sida i fred, blev min stndiga frga nr jag lste romanen. Oroligheterna mellan Palestina och Israel brjade 1947 men frekommer n i dag. Boken innehll mnga arabiska ord och det gjorde att jag fick lite av en knsla att jag befann mig i Palestina. I slutet av boken finns en svensk frklaring p de arabiska orden, ngot jag tyckte var mycket bra.

Jessica Bengtsson

2012-12-12

Vldigt gripande berttelse och intressant med de historiska hndelserna som vvdes in genom hela boken. Tyvrr tyckte jag dock att sprket blev lite fr sentimentalt, speciellt p slutet.

Gorazde Slimovic

2012-10-29

Denna bok borde alla lsa.

Hans Olof Andersson

2012-10-14

Mycket bra, dessutom i huvudsak trovrdig vad gller skildringen av det som skett och sker i Palestina.

Maria Johansson

2012-10-08

En otroligt gripande berttelse som berr med sitt vackra mlande sprk.

Maria Jnsson

2012-09-18

Lite ojmn. Ibland lite fr ivrig, ibland tappar hon farten. Viktig historia.

Emma Hortlund

2012-09-08

Under fyra generationer fr man flja en familj palestinier och deras liv i flyktinglger i Jenin. Jag har hrt talas om konflikter mellan Palestina och Israel, men aldrig funderat nrmare p vad som hnder dr och vad konflikten beror p. Morgon i Jenin ger en inblick till kaoset, ven om den r fiktiv.

Personerna i flyktinglgret lever p hoppet och i stndig rdsla. Det r svrt att frestlla sig att hndelser ur boken faktiskt skulle kunna hnda p riktigt. Och mnga av de den som drabbar bokens huvudpersoner knns helt ondiga.

Morgon i Jenin r en bok med mycket krlek och utsatthet. Ett frsk till ett normalt liv i en vrld av krig dr israeliska soldater stter upp frutsttningarna, och nr som helst kan jmna ditt hus med marken och dda hela din familj.

Boken r vlskriven och har ett fint flyt i sprket. Den r r, grym, brutal och tragisk. Samtidigt r det en krlekshistoria om Palestina och en lngtan om att f tervnda hem.

Maria Pekkari

2012-08-05

Topp 3 p min bstalista, kanske DEN bsta - fantastisk!

Margareta Karlsson

2012-07-22

En underbar bok. Den pminner mig n en gng hur bra vi har det i Sverige.

Marit Edn

2012-06-27

En underbar bok p mnga stt. Vlformulerade beskrivningar av fasansfulla hndelser blandat med vackra krleksskildringar.
En bok man strcklser.

Misan Lindqvist

2012-05-28

En fantastisk lsupplevelse!

Petra Popper

2012-05-27

Frfattaren skriver om ett mycket viktigt mne men tyvrr r karaktrerna, relationerna och sprket alldeles fr stsliskigt och tjatigt fr att jag ska kunna st ut med boken. Snabblste ut slutet.

Evert Nilsson

2012-04-19

En grym och fantastisk historia, men spnnade blev det inte, ofrklarliga grymheter staplades p varann och s kan skert verkligheten vara . En verklighet full av dd, frtryck och hat. Men jag tycker boken saknar problematiseringar och det kan bli ett problem i sig.

2012-04-15

Den hr boken var mycket, mycket bra. Otroligt intressant, och vldigt gripande.

Tyvrr s r jag nstan pinsamt dligt insatt i Israel-Palestina-konflikten, trots att den har hllit p under hela mitt liv.

Men oavsett om man inte alls r insatt, eller r vldigt mycket insatt, i konflikten, s tror jag att alla kan tycka om den hr boken, och bli berrd av den.

Det r en fiktiv roman, men den knns mycket dokumentr, eftersom mnga verkliga hndelser vvs in i boken.

Boken berrde mig mycket, till och med till trar.

Och jag kan varmt rekommendera boken till alla.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

2012-04-10

En fantastisk bok som vrker i hjrtat! Om konflikten aldrig verkar f ett slut, om mnniskorna som r en del av denna konflikt, och persenterat utifrn den sida som ftt minst uppmrksamhet... Mycket intressant rent historiskt politiskt allt sammanbundet och konkretiserat i vardagliga mnniskors strvan efter krlek, till varandra, till sitt land, till sitt liv!

Eva Pettersson

2012-03-29

Gripande att f flja en palestinsk slkts den i Jenin, frn israelernas intg 1948 till nutid. Jag har ftt en kad frstelse fr Israel-Palestina-konflikten, ven om denna bok var vinklad t det palestinska hllet. Verkligen lsvrd!

Anna Lindstrm

2012-03-25

Mycket bra och gripande. Nstan s den borde f en femma fr att jag blev s berrd att trarna trillade boken igenom.

2012-02-09

Palestiniernas moderna historia r upprrande. Romanens frtjnst r att den frmnskligar denna tragedi. Men, med undantag av inledningen om frdrivningen frn hemlandet, r detta en ganska platt berttad historia. Tyvrr.

Maria Palm

2012-01-16

Gripande. Lrorik. Jag gillar nr jag knner bde inlevelse och samtidigt kar p min faktiska kunskap.

daniela wilks

2012-01-11

Drabbande berttelse.

Gabriella Rudstrm

2011-12-07

En vldigt vlskriven bok. Berttelsen r fngslande, engagerande och intressant, men naturligtvis mycket vinklad och tar enbart palestiniernas sida. Man fr inte glmma att detta r en roman och inte en dokumentr, och samtidigt som jag kan rekommendera den s hoppas jag att alla som lser den ocks lser en motsvarande israelisk roman fr att inse att allt inte r svart och vitt.

Jonna P

2011-05-11

En fruktansvrt tragisk berttelse om Israel - Palestina konflikten och Palestinas sida av den som det inte pratas s mycket om. En av de bsta bcker jag lst p lnge!

EVA Holmgren

2011-04-27

En fantastiskt bok. Kan mycket vl vara en av de bttre bckerna som jag har lst. Den fick mig att skratta , grta, hata o lska... en otroligt bra skriven bok. en slkthistoria som p samma gng blir en historieskildring av palestina/israel-konflikten. Inte lst den? LS!

Anna-Karin Marklund

2011-02-26

Fantastiskt bra, alla mina andra femmor jag satt den senaste tiden knns lite futtiga. Ls!!!

Carola Nilsson

2011-01-29

En bok jag nstan inte kunde slppa... Intressant och fngslande att lsa "frn den andra sidan". Helt klart en bok vrd att lsa

Ann-Lis Engbom

2011-01-25

En oerhrt stark lsupplevelse! Boken r mycket vackert skriven om palestiniernas historia, ett svrt och laddat mne.

En otroligt engagerande berttelse om brutalitet och fruktansvrda lidanden men ven om krlek och styrka i den pgende konflikten mellan Palestina och Israel. Annorlunda och mycket lrorikt att lsa boken som r skriven ur Palestiniernas perspektiv. Det ger ytterligare insikt om, den till synes, ondliga konflikten och jag blir smrtsamt pmind om mnsklighetens grymhet, varfr mste vi gra varandra s himla illa, varfr tar sig mnniskor den rtten? Ls den!