Morgen i Jenin

Abulhawa, Susan

| 2010

Flag from da

Palæstina, 1948. I forbindelse med staten Israels oprettelse bliver den palæstinensiske familie Abulheja forflyttet med magt fra den landsby, hvor de har boet i generationer, til en flygtningelejr i Jenin. Gennem familiens barnebarn, pigen Amal, som kommer til verden i en flygtningelejr, fortælles nu historien om familiens skæbne gennem flere generationer: En af hendes brødre er som spæd blevet stjålet af en israelsk officer, som giver ham til sin barnløse hustru, og han vokser op som israeler. En anden bror ofrer alt for den palæstinensiske sag og kommer en dag til stå ansigt til ansigt med sin egen bror, som nu er hans fjende. Amals egen barndom i flygtningelejren er dybt præget af den stadige usikkerhed, volden og angrebene. Morgen i Jenin er en gribende familiesaga med den evigt aktuelle israelsk-palæstinensiske konflikt i centrum.

Tommy Lindberg

2023-10-30

Läsvärd

2023-09-09

Morgon i Jenin har stått i evigheter i min bokhylla. Oktober 2015 köpte jag den tydligen. Jag minns inte längre vem som hade fått mig nyfiken på den, men tydligen var det inte tillräckligt för att faktiskt läsa den. Den verkade så jobbig. Som i tung. I år tog jag med den i min Boktolva och nu äntligen så är den läst.

Det var mycket intressant att läsa den här berättelsen, som ju är från en annan synvinkel än den man oftast hör. Känslan jag tar med mig från den här boken är att jag känner mig lurad. Inte av boken. Av nyhetsrapporteringen av den här konflikten. Under hela min uppväxt hörde jag bara hur synd det var om judarna och hur hemska palestinierna var. Som jag minns det så var det ensidigt. Efter att ha läst boken så försökte jag googla lite mer information, men det finns nästan ingen alls att hitta om Palestina före Israels tillkomst. Det är ju trots allt "segraren" som skriver historian.

Jag är så tacksam för att jag till slut tog tag i Morgon i Jenin. Kanske kan det jag hör och ser nu bli lite mer nyanserat. För den här konflikten kommer inte att ta slut. Den är så gammal, betydligt äldre än den boken börjar med 1947, och infekterad att det nästan känns omöjligt att lösa den. Det här är en oerhört tragisk, gripande, berörande och vacker släktkrönika.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/09/bok-morgon-i-jenin-av-susan-abulhawa.html

Karin Åkeson

2020-04-13

Izabela Horn

2019-10-07

Morgon i Jenin är så vackert och kärleksfullt berättad om kärleken till landet Palestina, och hur kriget förändrade livet för alltid och gjorde ett helt folkslag till flyktingar.
När jag läser böcker som beskriver historiska händelser blir jag alltid rädd för mitt egna okunskap. Konflikten mellan Israeler och Palestiner har pågått så länge, varit grym och full av offer från både sidor. Ändå så är det svårt att sätta i sig känslomässigt vad detta egentlingen har inneburit. En vacker , en släkt krönika över Abulhejas levnadsöden.

Marmelado T.

2019-06-17

Otroligt gripande. Viktig läsning.

villa-freja.se

2019-05-19

En stark och gripande berättelse som bitvis gör mig alldeles tårögd.

Anna Self

2018-09-03

En fantastisk bok, jag lärde mig så mycket!

MaPa

2017-05-05

Matilda El Rameid

2017-01-05

Så vacker och fruktansvärd bok som var extremt påfrestande att läsa men oj vad viktig!!!! Läs den! Nu.

Maria Olofsson

2016-12-08

Väldigt vacker och skrämmande berättelse. Det som tar ner poängen till 4 ist för 5 för mig är att jag hade lite svårt att komma in i historian i början och upplevde den som lite rörig. Annars en 5a!

Victoire Marcel

2016-11-29

Den grep verkligen tag i mig. Jag fick lite liknande känslor av att läsa denna som när jag läste Zinat Pirzadehs Fjäril i Koppel - inte för att de handlar om samma sak, men jag fann de båda smärtsamma, otäcka och vackra på ungefär samma sätt.

Lotta Strandberg

2016-10-15

Fantastiskt bra bok som jag lärde mig mycket av. Kommer att finnas med mig för alltid och ger en bra inblick om situationen och konflikterna i området. Rekommenderas varmt!

Zack Simone

2016-09-16

Platt & sentimentalt.

Anna rasmussen

2016-08-08

Fantastisk.

2016-04-09

En bok som berör. Intressant att läsa om denna bittra strid från palestiniernas sida. Partisk men en bok som ger ett annat perspektiv än den vanliga bild i nyhetsflödet.

Elenore Hallgren

2015-09-13

Nu är det nog över en månad sedan jag läste denna bok, men jag kommer på mig själv att ofta tänka tillbaka på den. Jag blev gripen av karaktärernas livsöden på ett sätt som jag sällan blir. Jag vill att alla ska läsa denna bok. Den har lämnat sina spår hos mig. Läs den!

Thilda Karlsson

2015-08-18

Blir rörd av hur fint boken är skriven och hur mycket känslor den väcker.

Lina B

2015-08-12

Läste boken på norska och kan inte säga något annat än bra saker om denna bok. Helt fantastisk!

Henrik Johansson

2015-01-29

En annan beskrivning av konflikten. Om det mänskliga mitt i eländet, våldet och förtrycket. Väldigt gripande.

2014-10-11

Vet inte vad jag säga som inte redan är sagt....något bland det bästa jag läst.

Inger Jonsson

2014-10-11

Gripande.

PL *

2014-09-15

Något av det bästa jag läst på länge. Beskriver en sida av Palestina/Israel-konflikten som man inte tar del av så ofta. Känslosamt och starkt, och bitvis fruktansvärt, men väldigt aktuellt. Läs!

Maria Nordström

2014-08-14

Otroligt bra bok om ett aktuellt ämne. Läs den.

Camilla Hammarson

2014-04-03

Fantastiskt stark bok! Öppnade mina ögon för Palestinas människor och deras öde!

Carina Rejmus Cohen

2014-02-24

Otroligt vacker men samtidigt fruktansvärd.

Inger Mårtenson

2014-02-04

En bok om Palestina och palestinierna och samtidigt en släktkrönika. mycket bra och bra som motvikt till alla böcker om Judaland.

Sara Frimodig

2013-12-11

En berättelse där man får följa en palestinsk släkt från 1940-talet och fram till nutid. Jag lärde mig väldigt mycket om Israel/Palestina-konflikten, vilket nog är det jag tar med mig mest av. Historien väldigt välskriven.

Josefin Berggren

2013-09-22

En skakande ruskigt stark berättelse.(Det är egentligen mer än jag klarar). Dessutom förklarar den något om Israel-Palestinakonflikten, något om hur det är att vara flykting och leva med krigets fasor, både i ett flyktingläger och som "räddad" i ett nytt land. Jag förstår till och med av hela mitt hjärta de terrordåd som utförs som hämnd av ett hjärta fyllt av obeskrivlig smärta och hat. Det är något som inga nyhetssändningar eller faktaskrifter kan ge. Den här boken är så fylld av kärlek och så fylld av smärta. Det är inte lättsmält men det är fruktansvärt bra.

Maria Svedman

2013-09-06

Vacker, varm, hemsk. Stor glädje blandas med fruktansvärd sorg, och insikten av att detta faktiskt har hänt och händer någon annanstans idag. En bok att minnas.

Janita sundblad

2013-08-13

En av de bästa böcker jag läst, en stark berättelse om hur det är att vara palestinier och fånge och ifråntagen allt i sitt eget land .. Hur man ändå försöker hålla ihop familjer och stötta och hjälpa varandra i flyktinglägren trots svåra förluster och umbäranden

Susanna Almgren

2013-07-29

En av de bästa böcker jag läst, en sann inte förut berättad historia om än med fiktiva personer. Äntligen en historia om "andra sidan" som inte syns o hörs i några filmer från Hollywood

Så smärtsam att jag stundvis funderade på om jag skulle kunna fortsätta läsa... Vacker, poetisk, sorglig och samtidigt viktig.

Linda Svedberg

2013-05-25

En fantastisk bok! Mycket läsvärd.
Beskrivning av kärlek mellan människor, familj och till sin historia.
En berättelse om hur det är att vara människa och att försöka överleva i ett inferno som ingen vill leva i och som ingen vanlig människa kan göra något åt. Kommer Israel och Palestina någonsin försonas?

Jonas Pettersson

2013-05-14

Lite trög början, men sedan utvecklas en gripande historia. Tyvärr tyckte jag inte slutet riktigt höll. Efter att ha varit en kvinnas gripande berättelse om sitt liv blev det helt plötsligt en odefinerbar berättare som avslutade boken. Tråkigt slut på en bra läsupplevelse.

Helena Lind

2013-04-28

Så stark och smärtsam. Och så vacker och poetisk.

Anna-Karin L

2013-04-09

Intressant, och för mig lärorikt, om Israel- och Palestina-konflikten ur ett Palestina-perspektiv och en bra historia över flera generationer. Bra!!

Jakob Groth

2013-03-19

Viktig del i konflikten om Israel och Palestina att få en bild av en tänkbar palestinsk familj och släkt genom åren och hur de hanterar alla motgångar.

Anna Ekstrand

2013-03-03

Det är en bok som berör mig. Den beskriver personer och känslor i de hemskaste situationer . Kort, vackert och författaren återkommer till rätt detaljer för att knyta ihop historien på ett fint sätt. Några meningar kommer jag ta med mig, förutom känslan av kärlek och smärta i en utsatt situation:

"Ett litet månskuggat leende sträckte sig från hans läppar och hela vägen till mitt hjärta"

Fantastisk historia om Israel-Palestina ur ett palestinskt perspektiv.

Maria Eriksson

2013-02-11

Bokens förtjänst är att den ger ett annat perspektiv till den dominerande nyhetsrapporteringens bilder. Övergreppen i palestinska flyktingläger kommer nära när de berör bokens huvudpersoner. Men jag tycker att personskildringarna tyngs av att de ska skildra hela palestiniernas historia i en enda bok. Det gör personerna platta och mindre trovärdiga.

Charlotte Lundquist

2013-01-31

En fantastisk bok om livet i Palestina innan judarna kommer efter 2:ndra värlskriget och hur det palestinska folket drabbas sedan. Ett jättestarkt familjedrama och läsupplevelse .

Linn van Keppel

2012-12-28

Den är fin och hemsk och underbar och vidrig och viktig och vacker. Läs den!

Kristina Simar

2012-12-27

Romanen är en av de bästa jag läst på länge. Den var välskriven och hela tiden mycket vemodig, jag led med Amal som inte hade det lätt, varken som barn eller vuxen. Även de andra karaktärerna förmedlade mycket känslor som jag tog till mig. Tycker att världen är konstig när man först har levt tillsammans som vänner i många många år, blir fiender och hatar varandra bara över en natt. Varför kan inte människor leva sida vid sida i fred, blev min ständiga fråga när jag läste romanen. Oroligheterna mellan Palestina och Israel började 1947 men förekommer än i dag. Boken innehöll många arabiska ord och det gjorde att jag fick lite av en känsla att jag befann mig i Palestina. I slutet av boken finns en svensk förklaring på de arabiska orden, något jag tyckte var mycket bra.

Jessica Bengtsson

2012-12-12

Väldigt gripande berättelse och intressant med de historiska händelserna som vävdes in genom hela boken. Tyvärr tyckte jag dock att språket blev lite för sentimentalt, speciellt på slutet.

Gorazde Slimovic

2012-10-29

Denna bok borde alla läsa.

Maria Lennartsson

2012-10-08

En otroligt gripande berättelse som berör med sitt vackra målande språk.

Maria Jönsson

2012-09-18

Lite ojämn. Ibland lite för ivrig, ibland tappar hon farten. Viktig historia.

Emma Hortlund

2012-09-08

Under fyra generationer får man följa en familj palestinier och deras liv i flyktingläger i Jenin. Jag har hört talas om konflikter mellan Palestina och Israel, men aldrig funderat närmare på vad som händer där och vad konflikten beror på. Morgon i Jenin ger en inblick till kaoset, även om den är fiktiv.

Personerna i flyktinglägret lever på hoppet och i ständig rädsla. Det är svårt att föreställa sig att händelser ur boken faktiskt skulle kunna hända på riktigt. Och många av de öden som drabbar bokens huvudpersoner känns helt onödiga.

Morgon i Jenin är en bok med mycket kärlek och utsatthet. Ett försök till ett normalt liv i en värld av krig där israeliska soldater sätter upp förutsättningarna, och när som helst kan jämna ditt hus med marken och döda hela din familj.

Boken är välskriven och har ett fint flyt i språket. Den är rå, grym, brutal och tragisk. Samtidigt är det en kärlekshistoria om Palestina och en längtan om att få återvända hem.

Maria Pekkari

2012-08-05

Topp 3 på min bästalista, kanske DEN bästa - fantastisk!

Margareta Karlsson

2012-07-22

En underbar bok. Den påminner mig än en gång hur bra vi har det i Sverige.