Morfars hemlighet

Wiander, Michael

| 2017

Dexter Olssons morfar är en upptäcktsresande och världskänd uppfinnare. Efter att Dexter och morfar blir attackerade av en ondskefull man vid namn Evan Kostroff får Dexter reda på att morfar har en hemlig värld. En värld som består av en evig kamp mot Kostroff, som vill förinta världen fylla en ny värld med bara smarta människor. Dexter, morfar, Svarthatten Rex och den talande schimpansen Tomas måste fly till högkvarteret på Svalbard för att träffa morfars vänner Måsen, Vallax och Dr Örn. Kan de tillsammans besegra den onda Kostroff?Michael Wiander är en barnboksförfattare och pappa till två barn. Han skrev sin första bok, Morfars hemlighet, när hans nioåriga dotter inte längre kunde hitta några bra böcker. När Michael inte skriver föreläser han om rekrytering och ledarskap.

Camilla Hanström

2023-06-27

Vilken succé! En bok för alla åldrar proppfylld med spännande berättelser som Morfar berättar för sitt barnbarn Dexter, om alla morfars äventyr och uppfinningar. Plötsligt en dag händer det något viktigt och Dexter får reda på Morfars hemlighet! De måste lämna morfars trygga hem och beger sig till Morfars vind där ännu fler hemligheter finns och Dexter förundras över allt. Plötsligt måste de fly och snabbt och de tar och hoppar in i morfars husraket och far iväg ut,ut och bort bort.......

FÖRSTA BOKEN i den nya succéserien för alla åldrar!Ett tokroligt och faktaspäckat actionäventyr där Dexter och hans bäste vän, den talande, supersmarta schimpansen Tomas reser runt jorden och hjälper morfar i kampen mot Evan Kostroff, en ondskefull man som vill förinta jorden och bygga upp en ny rymdvärld."Jag fick nästan panik när boken var slut!" Jag är glad att det äntligen finns spännande och bra skrivna böcker för barn!... Svalbard, Björnön och en talande apa, vad mer kan man önska sig av ett äventyr oavsett om man är vuxen eller barn? Michael Wiander har en varm, medryckande och pedagogisk berättarstil och blandar friskt fakta, action och humor. Missa inte Del II och III: Flykten till Vulkanön & Fångar i Luxor.

Kim M. Kimselius

2019-07-05

En makalös bok där det hela tiden händer spännande saker. Författaren skriver pedagogiskt och lär ut hemligheten att räkna. Jag tyckte mycket om den här boken, den hade en så sanslöst oväntad handling. Jag älskade verkligen morfars hemliga rum. Tänk att som barn upptäcka att ens morfar inte är den där lugna människan som suttit hemma och läst tidningar och sett på tv i hela sitt liv. Dexter får ta del av morfars hemlighet, efter det blir livet sig aldrig riktigt detsamma.

Ett tokroligt och faktaspäckat actionäventyr, där Dexter och hans bäste vän, den talande, supersmarta schimpansen Tomas reser runt jorden. De hjälper morfar i kampen mot Evan Kostroff, en ondskefull man som vill förinta jorden och bygga upp en ny rymdvärld.

Rekommenderar dig varmt att läsa boken.

Lena Liz

2018-07-11

Boken handlar om Dexter vars morfar visar sig vara en viktig spelare i den hemliga motståndsrörelsen mot storskurken Kostroff. Morfar är även upptäcktsresande och en genialisk uppfinnare.
I bokens händelseförlopp händer otroligt mycket och Dexter går från att inte alls veta om "Morfars hemlighet" om Kostroff och motståndsrörelsen - till att slängas in i ett otroligt äventyr och vara mitt i händelsernas centrum hos motståndsrörelsen.

Det märks tydligt att Wiander skriver för sin målgrupp - han skiter i vad de vuxna tycker så länge barnen gillar det. Ett barnperspektiv alla barnboksförfattare borde värna. Stundtals tycker JAG boken har för många sidohistorier och är lite utdragen, stundtals lite ryckig - men så fort jag kollar med A så inser jag att han inte alls uppfattar det så. Han njuter av boken, sidohistorierna och den detaljerade historian förhöjer.

Sen lite kritik, men Wiander har visar en STOR vilja att skriva om i framtida tryck och tydliggöra i kommande böcker. Och en författare som tar till sig viktig kritik och visar vilja att fixa - det har jag respekt för.

Men det jag tänker på är attt boken innehåller felaktigheter kring diabetes i ett förlopp som beskrivs på s.319-321.
Jag reagerade på att det som beskrevs kändes som en känning pga av lågt blodsocker - och att de då ger insulin i boken riskerar att förstärka en utbredd LIVSFARLIG missuppfattning om att en diabetiker som får en blodsockerkänning och är påväg in i medvetslöshet skulle behöva insulin, tvärtom behöver de socker då - t.ex dextrosol. Efter att ha delat mina tankar med en vän som är mamma till ett barn med Diabetes typ1 så lyfte flera personer upp detta till Wiander. Och han har verkligen förfärats över sin miss och agerar kraftfullt. Gamla exemplar har fått instick, till nytryck ska texten skrivas om och i del 2 som släpps i augusti-18 så har han skrivit in ett förlopp med korrekt fakta kring diabetes.

En annan tråkig detalj tycker jag är hur
familjeliv och relationer skildras gång på gång. Både i svalfamiljen och musfamiljen skildras fruarna som gnälliga krävande fruar som inte uppskattar sina män, och männen suckar över att ständigt nedvärderas och hållas tillbaka i sina äventyr. Den framställningen tyckte jag kändes tråkig. Hade även önskat lite mer kvinnliga äventyrliga karaktärer, men av att dömma av uppföljarens omslagsbild så kommer det i större omfattning i nästa del "Vulkanön".
Men överlag gillar vi Dexter riktigt mycket! Boken är på över 600 sidor men den är inte seg att läsa, utan går rätt fort då A uppskattade boken mycket.

Nicke

2018-05-08

Systrarnaböcker

2018-05-02

Jag tycker boken är bra! Den är lite lång bara, det känns som det hade räckt med runt 400 sidor. Den har en rolig handling men som sagt, det kunde suddats ut ca 200 sidor. Det var vid ett tillfälle jag tröttnade lite, det var hur man räknar ut en ekvation på ca. 2 sidor och det känns lite överkurs. Men annars är den bra! När jag var runt 12 år skulle jag ÄLSKAT denna bok eftersom den är så spännande. Jag tycker fortfarande att den är spännande men jag skulle nog uppskattat den ännu mer om jag var i tolvårsåldern. Jag tycker den är bra eftersom jag gillar när det händer saker hela tiden och den är spännande. Jag är glad att det äntligen finns spännande och bra skrivna böcker för barn! Språket är lagom för åldern och det är ett bra tempo genom hela boken.