Mordgåtan Olof Palme: makten, lögnerna och tystnaden

Wall, Gunnar

| 2010

Palmeutredningen har kallats världens största mordutredning. Det är ett annat sätt att säga att mördaren fortfarande inte är avslöjad ? trots att det snart gått tjugofem år och polisen länge haft obegränsade resurser. Vad var det som gick fel redan från första början? Och gör utredarna fortfarande fel? Finns det till och med krafter som inte vill att mordet ska klaras upp?Frågorna finns där. Och Gunnar Wall, en av Sveriges främsta experter på Palmemordet, anser att de är berättigade. ?Många väljer att tro att mordet egentligen är löst, att det var Christer Pettersson?, säger Gunnar Wall. ?Och det vore ju skönt om vi kunde lägga den plågsamma händelsen bakom oss. Men bevisningen mot Pettersson är tunn. Och i min bok pekar på oroväckande tecken på att den delvis är förfalskad.?Gunnar Wall skildrar en mordutredning fylld av intriger, konflikter och påtryckningar utifrån. ?En röd tråd...

Benjamin Elfors

2018-04-28

Intressant rakt igenom, även om jag kan hålla med tidigare kommentar att Ebbe Carlsson-affären tar för stor plats. Sen känns Walls egna förslag på lösning långsökt. Men kan verkligen rekommendera boken för en översiktlig bild av Palme-mordet.

Anna Nyman

2014-06-22

Det blir tröttsamt att boken innehåller 150 sidor om ebbe carlsson-affären.

2013-10-31

Jag ska erkänna att det tog emot lite innan jag började läsa den här boken, eftersom jag var rädd för att den skulle vara torr och lite trist. Dessutom är sidorna tätskrivna och den är ganska tjock. Jag var lite drygt 20 den gången, när verkligheten plötsligt drabbade Sverige. Politik var inte min grej överhuvudtaget, men jag minns fortfarande exakt var jag var, vad jag gjorde och vad jag tänkte när jag fick veta. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/10/mordgatan-olof-palme-av-gunnar-wall.html

Jonas Pettersson

2012-01-03

Beskriver på ett övergripande sätt alla olika turer i mordutredningen, men den lämnar många frågor obesvarade liksom utredningen i övrigt. En bra början om man vill läsa in sig på Stadsministermordet.