Mordets praktik

Ekman, Kerstin

| 2009

... nu, då ljuslågan flämtar i draget och min skugga på den gröna tapeten fladdrar och skälver liksom lågan och vill få liv - nu tänker jag på Andersen och hans saga om skuggan, och det tycks mig att jag själv är skuggan som ville bli människa. "I Hjalmar Söderbergs Doktor Glas läste jag om den livgiriga skuggan på väggen som tar mannens liv och börjar leva på egen hand.  Ett ont liv. Man kan också ta en annan människas liv med kaliumcyanid. Som Tyko Glas gjorde. Hur kommer man därhän? Gör man det med Hjalmar Söderbergs hjälp eller är man redan förberedd av ett liv i smutsiga celluloidkragar, kärlekslöshet och ett vidrigt yrke.    Det finns ingeyn skuld, säger doktorn som är huvudperson i min bok. Jag är framtidens människa, säger han också. Han skriver det i sin dagbok. Så underligt övertygande det låter när den som berättar är ett jag.    Har man rätt att ta en annan människas...

Benjamin Elfors

2020-04-28

Läste essän "Rätten att häda" som handlar om Rushdie-affären.

Sara Frimodig

2015-09-30

Jag var tveksam under de första kapitlen, mest för att jag inte kom ihåg så mycket av Doktor Glas och jag hade uppfattningen att den här boken byggde väldigt mycket på den. Men det visade sig att den gick jättebra att läsa fristående och jag tycker den var läsvärd och bra!

Tor Pöpke

2014-10-31

Första halvan av boken håller riktigt hög klass, därefter tappar den i stil och känsla. Då jag håller Doktor Glas som en av mina favoritböcker uppskattade jag såväl de öppna som de dolda hänsyftningarna till den. Mordets Praktik slutar dock på en ganska svag fyra.

david palmqvist

2012-03-22

En tämligen lågmäld men stilistiskt skickligt komponerad historia kring Hjalmar Söderbergs Doktor Glas.

Ulla Englund

2011-11-18

Jag imponeras av 'Mordets praktik'. Romanen tar avstamp i 'Doktor Glas' men naturligtvis skriver Ekman en helt egen historia. Tidsandan känns igen i språket, huvudpersonerna, doktorerna, liknar varandra intill förväxling. Om en tid kommer jag nog inte att kunna skilja på den ena och den andra romanen.

Lady Flanders

2011-07-10

Som jag såg fram emot att läsa denna bok! Kombinationen Doktor Glas och Kerstin Ekman var så otroligt lovande; en av det svenska språkets vackraste romaner och en av landets nu levande skickligaste författare.
Men ack vad besviken jag blev! Plågade mig igenom början, hade nästan nöje av mitten ? men bara nästan ? och stöp på mållinjen. Slutet är fortfarande oläst och kommer så att förbli. :(

Peter F

2011-06-21

Ekman går tillbaka till 1900-talets början och väver en historia kring Hjalmar Söderberg och hans bok "Doktor Glas". Hon skriver bra, men det är svårt att förstå poängen med boken.

Läst sommaren 2010.

Katarina Sjöö

2011-04-20

helt sinnessjukt bra. hiskeligt nära en femma. och det är roligt att jag som vanligt tycker bättre om parafraserna än söderbergs original. sorry broder.

Conny J

2010-12-08

Kerstin Ekman har jag mycket respekt för, få har gjort vad hon gjort..
Men Mordets praktik, liksom fler av hennes böcker, tilltalar inte mig..
Kanske, och förhoppningsvis, senare i livet..

Marianne Skoglund

2010-05-24

Wow! Sjukt spännande, välskrivet och intelligent. Jag älskar Doktor Glas och den här "biprodukten" slår Bengt Ohlssons Gregorius (som jag inte var så värst förtjust i) med hästlängder. Den här romanen kommer jag att gå och fundera länge på - tack Kerstin Ekman!

Helena Insulander

2010-05-04

Ekman är en av mina absoluta favoritförfattare, och inte heller denna gång gör hon mig besviken. Det är en lysande idé att lyfta fram en karaktär ur Hjalmar Söderbergs mest lästa romaner, Doktor Glas, och berätta hans historia. Och hon är som alltid så väl inläst på alla detaljer, det tidsenliga, det medicinska och har brillianta litterära referenser. Boken är spännande som en deckare, men alldeles utan gissningslekar eller "cliff-hangers", samtidigt som det är en socialrealistisk skildring av det solkiga klass-samhället kring sekelskiftet/10-talet i Stockholm.
Varför får den då inte en 5:a? Ja för mig är det något som saknas, något svårdefinierat och ogreppbart... kanske är det hopplösheten. Färgskalan är sorgebandssvart till smutsgrå. Dystert, fasansfullt, eländigt, syndigt och ångestladdat. Undantaget är Frida, doktor Revinges enda och livsavgörande kärlek, pedofilistisk (?) men utan genomförandet. Men hon är å andra sidan så genompräktigt ren och jungfruelig att hon blir lätt ointressant.

Vackra slut och evig kärlek är inte min melodi, men jag saknar ett enda penseldrag av hopp, av lite nyanserande vitt så att det vidriga får en än mer svidande kraft.

Dock, jag ska reservera mig, jag ska läsa om boken om några månader. Den är förädiskt kort, föt den är absolut inte lättläst, och innan dess ska jag läsa (om) Doktor Glas. Kanske omvärderar jag texten då, kanske ser jag den mer komplex än idag. Jag vet att jag behöver tränga djupare in i handlingen för det finns delar jag inte riktigt får ihop.

Det är inte en njutbar bok, men en mer läsvärd bok får man sannerligen leta efter.

Elisabeth Karlberg

2010-04-20

Jag "fastnade" aldrig riktigt men skall läsa om Dokor Glas. Man kanske får en annan syn på det hela då.

Merja A

2010-03-06

Mordets praktik är en dagboksroman skriven av en läkare. Här är huvudpersonen Pontus Revinge inte välbärgad( som doktor Glas) utan en fattig läkare som
är tvungen att arbeta hårt för att avbetala sin mors skulder. Doktor Revinge "besiktigar" och behandlar prostituerade tills han kommer på en lösning...

Bra skrivet, vackert språk och språket är tidsenligt i vissa partier (1901-1919

Karin Ljunggren

2010-03-02

# stjärnor än så länge, verkar lovande

Hedvig K

2010-01-10

Fantastiskt språk! Måste läsa om Doktor Glas!

Ida Hellström

2009-12-10

Hade varit helt suverän om jag bara hade trott på att det var såhär författaren ville ha boken. Kändes ibland som man läste ett kollegieblock vars sidor blivit utsuddade allt för många gånger.

FranZone c”,)

2009-12-05

Ixoid och med (hemskt) vackert språk, dock lite händelselös på slutet...

Christian Rydberg

2009-10-21

Såklart! Som om det vore den mest naturliga av uppgifter, reser sig Ekman och tar Söderberg i hand. Ett verk av det sant ixoida slaget. Arme doktor Revinge, denna misantrop som inte riktigt vet vad han ska" göra med sig själv". Han fångar en totalt i sitt ältande. Doktor Glas är kanske landets mest älskade bok. Här har vi bakgrunden.