Mordet på Orientexpressen

Christie, Agatha

| 2006

En rysk prinsessa, en ungersk greve och en svensk skönhet reser tillsammans på den exklusiva Orientexpressen från Istanbul till Calais. För en av passagerarna på tåget blir den här resan den sista och när de fastnar i en snöstorm i bergen på Balkan finns det tolv resenärer i den luxuösa förstaklassvagnen: ett mordoffer, tio misstänkta och den semestrande Hercule Poirot. AGATHA CHRISTIE (1890-1976) är med sina drygt hundra böcker en av 1900-talets mest lästa deckarförfattare. Populariteten har stått sig i mer än ett halvt sekel och lett till att hennes böcker idag finns översatta till 103 språk. Sammanlagt har ca 3 miljarder exemplar sålts över hela världen.

Matilda Norberg

2020-12-25

...

Kristina Carlsson

2020-10-31

I texten ovan står det felaktigt att en svensk skönhet är en av passagerarna på tåget och att hon är svensk stämmer, men enligt texten är hon absolut ingen skönhet.
Jag läste många Agatha Christie böcker när jag var i tjugoårsåldern, men aldrig just denna romanen. Nu inser jag att jag just har läst ut en av världens mest kända deckare och jag är nöjd att jag valde just Mordet på Orientexpressen av alla Agatha Christies romaner.
Jag läser nästan aldrig deckare, men denna var verkligen läsvärd och man hade inte en chans att lista ut slutet och vem som var mördaren. Trots mordet och den blodiga kniven är det en trevlig och mycket underhållande roman med många olika karaktärer.

villa-freja.se

2018-09-14

En riktigt trevlig pusseldeckare. Stort plus för att den inte alls var blodig eller särskilt brutal. Det är så här deckare ska vara, enligt mig. Jag läser gärna fler av Christies böcker i framtiden.

villa-freja.se

2018-09-01

En mordgåta som jag läste med stor behållning. Christie skriver så skickligt och drivande. Det är nästan omöjligt att komma fram till lösningen.

Bokslukerskan

2018-08-13

Betyg: 4/5
Snillrikt charmig.
Ett klassiskt mästerverk som nu fått sig ett välförtjänt uppsving tack vare den nya storfilmen och därför tryckts i ny upplaga med moderniserat omslag.
Har ni sett filmen?
Jag har inte lyckats än, men snart så!
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Agatha Christie var en stor favorit under mina tonår.
Kanske inte främst böckerna om just Poirot, men visst läste jag även dem.
Det var en fröjd att läsa Mordet på Orientexpressen på nytt nu i vuxna dar. Definitivt mer uppskattad idag än i ungdomsåren.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Agatha har satt samman en brokig skara som tillsammans beger sig ombord på den lyxiga Orientexpressen för att färdas från Istanbul till Calais.
När tåget kör fast i snön uppdagas ett mord ombord.
Av en händelse befinner sig även den eminente Hercule Poirot på tåget, fast besluten att lösa denna mordgåta.
Alla är misstänkta,
vem är den skyldige?

Matilda Persson

2018-03-18

Första Christie-boken jag läser och jag fick absolut mersmak. Tyckte dock att slutet var lite av ett antiklimax men i övrigt väldigt lättläst bok som jag inte kunde lägga ifrån mig när jag väl hade börjat.

2017-06-04

Inte den bästa av de Christieböcker jag läst men bra och lite finurlig. Märks att den är gammal dock, mycket fördomsfulla saker som dyker upp då och då.

Brukar älska Agatha Christie men här hjälper det inte att jag försöker ha förståelse för tidsandan etc när boken skrevs. Jag kan inte se förbi alla fördomar. Välj en annan Christiedeckare!

Anna Hedenstedt

2016-10-09

Mysig höstläsning, men inte så spännande som man kunde hoppas.

2016-09-27

Deckarklassiker som jag förut sett på tv i åtminstone två olika versioner tror jag. En lättläst och småspännande bok, men styrkan ligger nog ändå i de många färgstarka personligheterna ombord på Orientexpressen! Jag känner själv att en väldig längtan att få göra samma resa ombord på det kända gamla tåget. Stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Benjamin Elfors

2016-09-15

Visst, ett fyndigt slut, men whodunnit-genren är så ointressant. Och Chrisities personporträtt är platta.

Magnus Johansson

2016-07-20

Perfekt för den som vill ha nånting att inte lägga ifrån sig på en dag.

Linda E

2016-07-02

Jag bestämde mig för att läsa om boken (ca 40 år har gått sedan förra gången jag läste) men jag blev så besviken att jag slutade efter halva. Översättningen skulle tydligen vara moderniserad, men varför då?

Jag har inte koll på detaljerna men en sak störde mig ofantligt: You var översatt med "du". Det fungerade inte alls. Möjligen (inte troligen) skulle en hotelllportier säga "du" till M Poirot i dag, men absolut inte när boken utspelar sig. Tågvärden skulle inte säga "du", medpassagerarna skulle inte säga "du" till varandra.

Jag själv säger du till de flesta i dag, men ingen skulle göra det i mitten på förra århundradet. Det förstörde hela boken och jag lade ner läsningen.

Jag hade den på läsplatta och jag mejlade förlaget som var mycket sympatiska och skickade mig en pocketutgåva som tydligen ska vara bättre. Jag ska ta itu med den snart. Heder åt bokförlaget.

Sebastian Ersson

2015-08-10

Mer underhållande än spännande men det passar berättarstilen bra. Det är såklart lätt att gissa sig till gåtans lösning men mycket av behållningen ligger i Poirots eget sätt att förklara och förutsägbarheten blir faktiskt mysig.

Läste Mordet på Orientexpressen under Deweys 24 timmars read-a-thon, och var första gången jag läste någonting av Agatha Christie. Det känns svårt att betygsätta en bok som denna: just mordlösar-genren har utvecklats något enormt sedan 30-talet, och Poirots översittarstil går inte riktigt hem hos mig. Det här att i sista kapitlet, inför samtliga passagerare, proklamera mordets lösning och sin egen förträfflighet känns lite utdaterat och också väldigt märkligt, såklart, om ett fall ska gå igenom en jury så småningom. Men boken har sin charm, många meningar är helt underbara och vissa karaktärer är sympatiska (inte Poriot dock).

Terese Johansson

2015-02-09

En av Christies bästa böcker. Jag tycker det var en oväntad upplösning på boken. Trots att det var en hel del karaktärer inblandade så blir berättelsen inte så rörig som man skulle kunna tro.

Johanna Hammarberg

2014-09-22

Det var inte igår jag läste den här, men jag har för mig att den var bra.

Eleonor Barrett

2014-09-08

Läste denna för länge sen och tyckte det kändes spännande att läsa om i ny översättning. Måste säga att denna gång uppskattade jag romanen mer. Riktig klassiker. Otroligt smart. Denna ska man ha läst.

Marie Larsson

2012-10-05

Lyssnade på ljudboken intensivt från och till jobbet. Mycket fängslande trots att jag inte gillar deckare.

Susanne Rydvald

2011-08-31

Jag ångrar att jag lånade sju Agatha Christie böcker av en kompiss som jag inte längre är sugen på att läsa efter den här.

Samuel Karlsson

2009-11-11

Deckargodis att suga på en mulen höstdag.

harriet karlsson

2009-11-07

Typisk Agatha

Charlotta Barsk

2009-07-11

agatha när hon är som allra bäst! En av de absoluta toppverken hon gjort.