Mordet på Halland

Juul, Pia

| 2010

Hur beter man sig om ens livskamrat en morgon mördas utanför ens hus? Bess vaknar en morgon av ett högt ljud, hon är ensam i sängen och tror att hennes sambo har kört till arbetet. I själva verket ligger han på gatan utanför. En stillsam vardag konfronteras med något oförutsägbart. Ska Bess blunda för löpsedlarna utanför mataffären med Hallands ansikte och i stora svarta bokstäver frågan: VEM SKÖT HONOM? Ju mer hon får veta desto mindre inser hon att hon kände Halland. Vem var han, varför blev han skjuten? Det är en oerhört oroande fråga. "En jättebra bok - en klar fyra" (Yukiko Duke i Gomorron Sverige).

2020-12-26

Den börjar ju så bra och känns så lovande, men mycket snart vänder den för mig och blir tyvärr ganska långtråkig. Det känns som om författaren skrivit ner två idéer till två olika böcker och gjort det till en. Vilket är synd, för den börjar som sagt väldigt lovande och är välskriven. Men det här är ingenting som jag personligen kan rekommendera.
Slutbetyg, en stark 2:a!

Henrik R.

2014-02-25

Detta är den första bok jag läser på danska, därför är det aningens svårt att bedömma den. För tillfället är jag aningen förbryllad kring slutet, men vet inte riktigt om det är språkförbistring eller något annat. Hursomhaver tycker jag boken var en fröjd att läsa.

Ulla Englund

2012-07-20

Pia Juul är en intressant författare, mycket bra skildring av relationer. Den här boken får bli min inkörsport till hennes noveller.

Kenneth Olausson

2012-06-20

Pia Juul är en av Danmarks mer uppmärksammade författare. I Danmark alltså. Hon sitter i den Danska Akademien och har, såvitt jag vet, mest skrivit novellsamlingar. Här i Sverige är hon nog relativt okänd. Jag har tidigare läst två av av hennes novellsamlingar - "Mitt förfärliga ansikte" och "Den gången med hunden" - och blev inte överdrivet imponerad. Men det kan mycket väl bero på att jag personligen har lite svårt för just novellen som litterär form.Nu har jag läst "Mordet på Halland", som är Juuls första roman. Den är visserligen på bara 159 sidor, men här lyckas Juul enligt min mening på ett helt annat sätt än i sina noveller hålla ihop och utveckla en historia. Boken handlar till det yttre om en man som hittas mördad utanför sitt hem, men vi får i boken i huvudsak inte läsa något om polisen och polisens arbete med detta mord, men desto mer om de hemligheter vi alla bär på och den förtvivlan som ryms i i en människas hjärta och där slåss om utrymmet med känslor som kärlek, vänskap och solidaritet. Och ren egoism.Det bärande i romanen är berättelsen om våra hemligheter. Känner vi den vi älskar? Känner vi ens oss själva? Det är naturligtvis ingen tillfällighet att Martin Guerre spelar en viss roll i historien.De flesta frågor som romanfigurerna ställer till sig själva och till varandra - och jag som läser till mig själv - förblir obesvarade. Gåtorna förblir gåtor. Den som söker en sanning får således inga entydiga svar. Och det är här romanens storhet ligger.

Eva Bohman

2011-02-11

Mycket speciell "deckare" med klurigt slut!

Gun Petersson

2010-10-18

Använder deckargenren för att berätta en historia där livet är det verkliga mysteriet. En kvinna vaknar och finner sin man skjuten. Sen berättas allt hårt vinklat ur hennes nerviga perspektiv. Skickligt gjort och faktiskt underhållande trots att hon balanserar på gränsen till sammanbrott.

Lena Persson

2010-08-11

Trött antideckare där självklara spår inte följs upp. Är mer en studie i introvärta funderingar.