Mordet på kommendören : Första boken

Murakami, Haruki

Huvudpersonen är en trettiosexårig porträttmålare som bor i Tokyo. Efter att hans hustru plötsligt en dag låtit meddela att hon vill skiljas avbokar han allt och reser sin väg. Han hamnar i ett avskilt hus högt uppe på ett berg och bestämmer sig för att framöver måla landskap istället för porträtt. På vinden i det märkliga huset påträffar han av en händelse en målning med titeln "Mordet på kommendören". Motivet tycks vara ett brutalt mord på 500-talet men anspelar samtidigt på Mozarts berömda opera Don Giovanni som skrevs först i slutet av 1700-talet. Inte långt därefter hör en gåtfull IT-miljardär av sig och vill beställa ett porträtt. Haruki Murakamis nya roman i två delar, Mordet på kommendören, handlar om den gäckande kons­ten och flyende tiden. Platsen är lika mycket ett stilla japanskt landskap i nutid som förintelsen och Nanjingmassakern i Kina 1937. Boken är Murakamis mest ambitiösa...

Jenny Strid

2021-06-14

Alltså, nej, inte den bästa Murakami-boken jag läst – knappt ens bra. Är inte taggad på att läsa bok nummer två, men den kanske är bättre? Språk, beskrivningar och känsla är bra men storyn är seg och någonting saknas.

Peter Ramström

2020-11-15

😀

2020-03-21

Inte en av mina favoriter av Murakami. Men ändå läsvärd, framför allt andra halvan av boken. Den första var lite segläst. Jag tycker om hans språk och det sällsamma i handlingen, men framför allt kändejag ofta att sättet kvinnorna beskrevs och porträtterades skapade en ganska stor olust. Det har jag inte upplevt i de andra böckerna jag läst av honom dock. Det känns också ofullbordat vilket eventuellt beror på att boken ju faktiskt har en fortsättning. Man undrar lite vad allt ska leda till. Ett plus för den härliga känslan och inblicken i skapandet och inspirationen, samt till viss del beskrivandet av karaktärerna.

Johanna L

2019-08-10

Fantastisk berättelse, som vanligt! Blev indragen i historien och karaktärerna med en gång. Älskar hur Murakami beskriver personer, kläder, miljöer, musik osv. Ska köpa andra delen så fort den är tillbaka i lager!

Lia Eliasson

2019-05-29

Lite långsammare och kanske ”vuxnare” än harukis andra böcker o jag tycker inte att den är så nervbitande som citaten i bokens omslag säger att den ska va. Men ändå väldigt läsvärd o spännande.

Kristina Carlsson

2019-01-06

Jag hade gett denna romanen 4,5 i betyg om det hade gått. Det var några år sedan jag läste en Murakamiroman senast och omedelbart när jag började läsa denna var jag fast - precis som när jag läst andra av hans romaner tidigare. Man dras med och jag tröttnar aldrig trots att
författaren beskriver varje händelse i detalj. Som läsare får man reda på precis vilka kläder
romanfigurerna bär, exakt vad de äter och dricker, hur deras hem är möblerade etc. Även denna roman handlade om en brunn, men det var ingen brunn och hur kunde någon befinna sig där och var det därifrån bjällerklangen kom? Huvudpersonen är en porträttmålare vars fru plötsligt vill skiljas. Konstnären ger sig ut på en lång och oplanerad bilresa i Japan för att skingra sin sorg. Till slut hamnar han i ett ödsligt beläget hus i ett bergsområde, lånat av en f.d. studiekamrat från konstskolan han gått på och där försöker han återskapa sitt liv och utveckla sitt konstnärsskap. En upphittad tavla hittas på vinden, målad av den numera senile ägaren, pappa till kamraten och en känd målare av japanskt måleri. Detta är upprinnelsen till hela historien på berget. En man med vitt hår, boende i en kritvit villa på andra sidan berget hör plötsligt av sig och vill betala en hög summa för att få sitt porträtt målat och då börjar det hända saker. Som alltid blandas verklighet och övernaturliga händelser in i handlingen, metaforer ibland, och det är detta jag älskar i Murakamis romaner. Del 2 kommer i början av 2019 och den ser jag verkligen fram emot.