Mordet på kommendören : Andra boken

Murakami, Haruki

Huvudpersonen är en trettiosexårig porträttmålare som bor i Tokyo. En dag meddelar hans fru att hon vill skiljas då hon träffat en annan man. Ännu tagen av detta plötsliga besked avbokar mannen allt och beger sig ut på en månadslång resa till Hokkaido och Tohoku och vidare till ett avskilt hus högt uppe på ett berg. I stället för att måla porträtt ska han nu för första gången på länge måla landskap. En målning med titeln Mordet på kommendören förändrar allt. Haruki Murakamis nya roman handlar om konsten och tiden. Den är hans mest ambitiösa bok sedan världssuccén 1Q84 (2011) och rör sig tidlöst mellan ett stilla japanskt landskap i nutid och historiska händelser som Nanjingmassakern 1937. "En av världens största nu levande författare." The Guardian

Lite långsammare o kanske lite ”vuxnare” än harukis andra böcker o jag tycker inte att den är så nervbitande som citaten i bokens omslag säger att den ska va. Men fortfarande väldigt läsvärd o spännande. Man slukar den gärna.

J LJ

Världens bäste författare gjorde det igen. Briljant.

Kristina Carlsson

2019-02-25

Det är sällan jag blir helt uppslukad av böcker numera men ”Mordet på kommendören” del ett och del två har jag varit helt uppslukad av. Ni vet den där känslan när man går och lägger sig extra tidigt för att hinna läsa så mycket som möjligt innan man somnar. En riktig läsupplevelse! Jag befann mig i bergen i Japan, jag såg tavlorna framför mig, jag vet precis hur Herr Menshiki ser ut med sitt vita hår och hur små Maries bröst är. Läs!