Mordet i prästgården

Christie, Agatha

| 2021

Den illa omtyckta översten och kyrkvärden Protheroe hittas skjuten till döds i miss Marples hemby Saint Mary Mead. Det är kyrkoherden Clement som hittar kroppen. Men bara några timmar tidigare hade kyrkoherden uttryckt sin egen ovilja gentemot översten. Miss Marple inleder en egen utredning vid sidan av polisens och upptäcker snart att inte bara prästen utan hela byn verkar ha haft skäl att mörda överste Protheroe.Agatha Christie (1890?1976) är känd över hela världen som kriminalromanernas drottning. Hennes böcker har sålts i mer än tre miljarder exemplar över hela världen vilket ingen annan författare i modern tid kommer i närheten av. Totalt har Christie skrivit åttio kriminalromaner och novellsamlingar, nitton dramer samt sex romaner under pseudonymen Mary Westmacott. Mordet i prästgården utkom för första gången 1930.

Att läsa Agatha Christies Mordet i prästgården är att läsa en stämning, en känsla, en resa i tidsmaskin tillbaks till en engelsk by år 1930. Jag älskar miljöerna och jag älskar Miss Marple så jag är lycklig från sida ett! Dessutom är den här utgåvan så vacker att läsningen blir extra stämningsfull.

Det här är Miss Marples allra första fall och berättelsen utspelar sig helt i St Mary Mead, byn där hon bor. Jane Marples värld är liten men den är oerhört innehållsrik. Det är en by som är en hel värld, den rymmer ett helt mikrokosmos.
Här finns den allvarlige prästen med en både vänlig och ironisk glimt i ögat, hans förtjusande vackra hustru som saknar förmåga att ta någonting på allvar, det odugliga hembiträdet och den pretentiöse godsägaren med sin bortskämda dotter. Här finns den pålitlige byläkaren, den opålitlige konstnären som målar av byns vackra kvinnor och den typiskt typige kommissarien. Och så de där äldre damerna som håller reda på allt och alla. Utom möjligtvis de undertryckta känslorna som lurar under ytan – förbjuden kärlek, blint hat och sårande längtan. Kort sagt, alla mina fördomar om hur mycket fördomar som fanns i en liten engelsk by blir bekräftade och det är alldeles underbart.

Miss Marple, den blida gamla damen med sitt vädjande sätt, är enligt kyrkoherden den farligaste av dem alla. Hennes hobbies trädgårdsskötsel och fågelskådning är givande på fler sätt än man hade kunnat ana. Hon ser och hör allt, lägger ihop och drar ifrån och kommer alltid fram till rätt svar. Oftast är det det värsta tänkbara.

Den högljutt missnöjde kyrkvärden, överste Protheroe, hittas mördad. I kyrkoherdens arbetsrum. Många har önskat livet ur honom, ett par stycken erkänner till och med mordet på honom och polisens utredning villar iväg sig på många olika spår. Då är det tur att det finns en Miss Marple som kan bringa ordning och reda i trassligheterna!

Bokdjungeln

2022-06-05

De flesta vuxna som läser böcker har nog hört talas om Agatha Christie. En del kanske associerar henne med herr Poirot medan andra tänker på Miss Marple.
I denna bok debuterar den sistnämnda och den gavs ut första gången 1930. Men nu finns den alltså att läsa i ett nytt och snyggt fodral att läsa.
Medan jag läste såg jag bara TV-karaktären Miss Marple framför mig. Men det gjorde inget då jag tycker att det är en mysig person. Boken upplevde jag var väldigt lättläst och mordfallet var klurigt att lösa. Två komponenter jag uppskattar. Jag skulle därmed säga att boken är värd att införskaffa då den både är fin men också är läsvärd.

Underhållande, spännande och fängslande!

Lilian Lidforss

2015-06-08

Bra och spännande!/Lilian

Stephanie G

2010-04-15

Faktiskt den första Marple-boken jag läser. Riktigt bra. Betydligt bättre än den filmatisering som visades på tv i somras.

okey, jag erkänner. Älskar alla agathas böcker.

Kicki Karlén

2009-11-24

En av mina topp tre Christie