Morden på Rue Morgue

Poe, Edgar Allan

| 1987

I serien Entimmesboken presenteras riktigt bra och engagerande noveller. Merparten är klassiker, men nyheterna i serien är skrivna av moderna författare. Fler kvinnliga och fler svenska författare kommer att vara representerade i kommande böcker. Varje bok i serien ska ge läsaren känslan av att ha läst en bra skönlitterär bok från pärm till pärm – på bara en timme!

Mikaelita Bovalius

2022-01-30

Mordet på Rue Morgue
(Uttal: ry-morg)

I Paris. Berättaren talar i jagform om tiden med en nyfunnen kamrat som når alla rekord i att vara skarp, analytisk & intellektuell. Tillsammans så löser de ett mord. Egentligen är det nog bara hans detaljkunnige vän som löser mordet dock och det hymlar inte berättaren med. Mordet har en alldeles särskild och i historien klassisk lösning. Det är spännande att försöka lista ut denna mordgåta. Vilket jag faktiskt (till min glädje och förvåning) lyckades med. Världens första moderna detektivhistoria sägs det, skriven 1841, av Edgar Allan Poe. Novell-mästare. Men om du förväntar dig skräck i dess renaste form så får du det inte i ”modern”’form här, det är mer spänning och en mysig söndag som väntas. Jag lyssnade på den som ljudbok under en och samma dag, under blotta 1,5 h. Nafsa i dig denna klassiker du också, det går fort, men i lugn och behaglig restakt.

Seg i början och alltför kort men lustigt slut som var oväntat.

Denna bok var mycket bra tycker jag =)