Morden på Mörkö

Karlsson, Samuel

Jessica Jackson är polis i Västervik och får ärva ett gammalt nedlagt mejeri på (den fiktiva ön) Mörkö, där hon drömmer om att starta ett mikrobryggeri. Men när en död man flyter i land på ön grusas hennes planer. Efter en fest i bygdegården försvinner en ung kvinna. Allt tyder på att hon blivit utsatt för våld. Jessica var själv med på festen, men har inte någon klar bild över vad som egentligen hände. Allt hon minns är ett bråk mellan några invandrare och den försvunna kvinnan. Eftersom hon känner till platsen dras Jessica snart in i den alltmer komplicerade polisutredningen. Och när ön blir isolerad efter en häftig storm står hon plötsligt helt ensam. Den idylliska fasaden briserar. Under ytan gror hat, svek och lögner. Öns invånare bär på en hemlighet värre än hotet från mördaren och om den avslöjas blir konsekvenserna förödande för alla inblandade ...       Med Morden på Mörkö bjuder...

2024-01-11

Här kryllar det av mord, lite väl enkelspårigt och inte särskilt spännande. Ska prova ännu en i serien, kanske bättrar sig?

Tina Stålsäter

2023-07-20

Spännande deckare.

2021-08-20

Inte superspännande men ändå helt okej och jag tänker även läsa uppföljaren så småningom.

Karin Johansson

2021-01-17

Lite vinglig av och till.

A H

2020-10-06

Ganska svårt att hänga med i alla karaktärer. Rätt mycket upprepningar.

A H

2020-10-06

Det är är första delen i serien om polisen Jessica Jackson. Jag hann bara läsa ett par sidor innan det blev olidligt spännande och jag kunde inte släppa ifrån mig boken. En riktig bladvändare, perfekt lagom långa kapitel. Lätt att hänga med i texten och bra beskrivningar av karaktärerna. Jag ser verkligen fram emot att läsa andra delen i den här bokserien. Ni får inte missa att läsa den här boken!!

En riktig nagelbitare!
Jag säger bara vilken bok! Detta är första delen av Mörkö-serien. Jag har redan läst del två, som jag gav full pott, och denna är minst lika bra. Jessica Jackson är en härlig person. Hon är rak, ärlig och självständig och inte rädd för att hugga i när det behövs. Boken är allt annat än förutsägbar och författaren slänger ut flera sidospår som han sen skickligt väver ihop mot slutet.

Samuel Karlsson tillhör helt klart min top-10-lista över svenska författare. Hans böcker är både spännande och välskrivna. Han är dessutom en mästare på miljö- och personbeskrivningar och jag kan med lätthet se allt framför mig. Jag längtar redan efter nästa bok!

Helena Rasmusson

2019-06-30

Helt ok kriminal historia. Blir tyvärr lite långrandig & tråkig mellan varven. Trevliga miljöer.

Evelina Persson

2019-05-09

Riktigt spännande!

Maja Dukic

2019-03-11

⛵️Dags för recension⛵️
Morden på Mörkö av Samuel Karlsson
....................................................
Morden på Mörkö är en väldigt lättläst och faktiskt spännade kriminalroman.
Det blir en storm som isolerar hela ön från omvärlden och så börjar det hända saker. Det idylliska med ön försvinner och den visar sig från sin värsta sida faktiskt. Under ytan börjar det komma upp massa hat, svek och lögner. Alla vet precis allt men ingen vet någonting.
Jag tycker mycket om huvudkaraktären polisen Jessica. Hon gör sitt bästa, men eftersom hon är den enda polisen på ön, blir det svårt. Hennes kamp att avslöja mördaren blir utdragen ovh svår.
Det enda som jag har att anmärka i denna bok är att den har för många namn att hålla reda på. Det blev lite rörigt, annars är boken väldigt bra skriven med många twists så jag fann den väldigt spännande.

Evasbokhylla

2019-03-03

4+ En klurig och spännande bladvändare.