Morden i Oxford

The Planeta Prize 2003 för MORDEN I OXFORDSåld till 23 länder ? England, Frankrike, Tyskland,Spanien, Italien, Portugal, Ryssland, Japan mfl.En äldre kvinna som en gång i tiden hjälpt till att tolka Enigma koden hittas mördad. Strax innan får den kände matematikprofessorn Arthur Seldom på Oxford Universitet ett anonymt meddelande. På en diskret lapp står det: ?Den första i serien? och en matematisk symbol ritad samt adressen till mordplatsen. Seldom har skrivit en uppmärksammad bok om seriemord kopplat till logik och sannolikhet. Det andra mordet visar att mördarens mordmetod medvetet är riktad till att utmana matematikern. Men hur ska symbolerna tolkas? Finns det en matematisk ekvation som måste räknas ut för att stoppa honom? Just när du tycker dig ana att du har allting klart för dig förstår du att inget är som du trodde! En intelligent pusseldeckare med...

Theres B

2015-07-27

Läste boken i åk 7, många år sedan. Kan bara komma ihåg att slutet gick trögt att kämpa sig igenom och att jag inte gillade boken. Läste om den för en tid sen, fortfarande trögläst.

PL *

2014-01-03

Nej, det här var ingen höjdare. Skummade igenom ungefär andra halvan av boken.

Nils Thor

2010-05-26

Ovanligt att matematik diskuteras i en deckare. Tyvärr var boken inte ett dugg spännande.

Ciccis bokblogg

2009-07-27

Har aldrig tidigare läst en deckare av en argentinsk författare. Nån måste ju vara den första! Boken handlar om en kille som har en examen i matematik och som åker till Oxford på ett ettårigt stipendium. Där hamnar han mitt i en mordutredning. Morden sker efter att mördaren har lämnat lappar med matematiska symboler, adress och klockslag för morden till en matematikprofessor. Har man ett stort matematikintresse så är boken säkert väldigt intressant, men för oss "vanliga" deckarläsare så är den inget speciellt. Den hinner aldrig bli riktigt spännande. Slutet är i alla fall lite oväntat, vilket jag tycker är bra! Det finns inget tråkigare än när man räknat ut i mitten av boken vem som är mördaren!