Morden i Buttle

Bryn, Annika

| 2006

"Morden i Buttle är en välskriven, suggestiv och otäck deckare som jag sträckläser." Skånska Dagbladet Fem månader har gått sedan en nu död man avlossade en kula som träffade kriminalinspektör Margareta Davidsson. Hon var övertygad om att hon skulle dö, men överlevde, mot alla odds. Detta är den indirekta anledningen till att hon en kall marsdag sitter i sin bil på kajen i Nynäshamn och väntar på Gotlandsfärjan. Hon är trött och utbränd och hennes chef har tvingat henne till några veckors semester som hon ska tillbringa i en lånad stuga i Buttle på Gotland. I hamnen lägger hon märke till en ung kvinna. Som den polis hon är kan hon inte undgå att reagera över flickans oroliga blickar mot en långtradare som väntar på kajen. Hon gör ett försök att undersöka saken, men hittar ingenting och intalar sig att hon måste sluta se problem överallt. Men hon har knappt hunnit installera...

2013-06-05

En riktigt spännande bladvändare. Förstår inte att författaren inte är mer välkänd! Jag lyssnade på ljudboken med Gunnel Fred som läser jättebra! En bok att rekommendera för den som vill ha en oförutsägbar mörk thriller att ha i öronen eller läsa för hand!

Pia Stendahl

2013-05-24

"Den sjätte natten" är den första boken om kriminalinspektör Margareta Davidsson

Annika Bryn levererar en mycket spännande och otäck historia. Intrigen är både rå och brutal. Författaren har verkligen en känsla för att beskriva det mörker som kan finnas omkring och i oss människor.

Det är en välskriven bok med ett levande och målande språk. Karaktärerna i boken är intressanta och dom saknar alla de klassiska stereotypiska drag som är så vanligt förekommande i spänningslitteraturen. Margareta känns som en mycket trovärdig person och jag gillar att hon känns så ”vanlig” om än med en extrem förmåga att lägga näsan i blöt.

Tempot i boken känns lite långsammare än de flesta svenska deckarna. Med det menar jag inte att det inte är spännande, för det är spänning från början till slut. Men boken har ett behagligt lunk och känns inte så forcerande vilket gör att jag verkligen njuter av hur historien fortskrider.

Kika gärna in på min ljudboksblogg www.bokbrus.se.

Jag blir bra sugen på att läsa bok nummer två i serien också. Kanske finns den som talbok? Det får jag nog kolla upp tror jag.

2010-07-31

Hörde inte klart.

Anne-Lie Månsson

2010-01-02

En lång dags läsning mot ett ruggigt slut.
Trots ambitionen så greps jag inte av handlingen. Svårt att sätta fingret på varför, lite för spretig, lite för mycket av allt. Berättelsen om Ida kändes genuin och intressant och som ett försök att ge tyngd åt berättelsen. Det hade kunnat bli en fristående bok.

Sofia Åkerberg

2009-07-26

Kanske inte den sämsta deckaren jag läst men definitivt ingen höjdare. Dialogerna är ganska styltiga, kärlekshistorierna (!) rätt obegripliga, plotten osannolik när det hela avslöjar sig och inte minst en hel del språkslarv som man irriterar sig på (bla två havsmetaforer på ett uppslag). Alltså inga stora grejor men sammantaget sådant som stör läsningen rejält, texten känns helt enkelt inte genomarbetad.