Mördarens lärling : Berättelsen om Fjärrskådarna I

Hobb, Robin

| 1996

Han är oäkta son till prins Chivalry och växer upp i borgen Buckkeep. Han ringaktas av sin familj men uppfostras ändå i en ung furstes alla dygder och i det som ska bli hans egentliga syssla ? lönnmord. Robin Hobb har skrivit en fängslande och mogen roman, lovordad av både kritiker och läsare. Den åldrande Fitz, lönnmördaren, berättar om sin barndom i borgen Buckkeep. Han, oäktingen, uppfostrades av sin furstlige faders stallmästare Burrich. Han fick göra tjänst i stallet men erhöll också delvis en ung furstes utbildning. Om än oäkta var han dock son till prins Chivalry, som en gång varit tronföljare, men nu var försvunnen. Fitz dubbades inte minst i lönnmordets konst, för där låg hans utstakade framtid och en hedervärd syssla i hans värld ? om den utfördes med skicklighet. När Fitz skickas ut på sitt första verkliga uppdrag, ett rent politiskt mord, är det dock nära att gå illa...

Anna Blomgren

2023-02-06

Så läsvärd!

Lasse Nordenhem

2012-04-23

Börjar spännande och fängslande men oj, vad tråkig den blev. Orkade inte läsa ut hela. Det händer verkligen ingenting och jag blir tokig av att höra om huvudpersonens husdjur och annat skit.

Izabela Horn

2012-03-04

Robins Hobb böcker som hänger ihop nästan alla, är de bästa fantasy böcker som har skrivits. Det är mästerverk , storslaget äventyr som man inte vill ska ta slut.

Elisabeth E

2011-10-18

Nja, tyckte att den var ganska seg.

Stefan Hall

2010-09-16

Tyvärr handlar boken väldigt mycket om att man skall tycka synd om huvudkaraktären - eländesporr helt enkelt. Eftersom man får följa huvudkaraktären i förstaperson under en massa år borde man förvänta sig någon form av karaktärsutveckling, men, inte. Boken får en andra stjärna på grund av att själva narrativet är hyggligt spännande.

Anna Sandstedt

2010-03-22

Älskade denna serien och blev så besviken när jag läste serien om the magic ships. Men tänkte läsa de två senaste böckerna av henne, jag längtar efter hennes språk och hennes fantastika sätt att skriva om djur och människor.

A Bookaholic Swede

2009-11-12

Robin Hobb är i min mening den bästa fantasyförfattaren som finns. Assassin's apprentice är en gedigen, underhållande och oerhört fängslande bok och jag kan i princip gardera att när man väl har börjat läsa denna bok så måste man om man inte har de andra två böckerna i trilogin inskaffa dem.

Linda Svanberg

2009-10-22

Denna serie är nästan genomgående helt fantastisk. Fastnade omedelbart för huvudkaraktären och efter det var hans glädje min glädje och hans lidande... ja, herregud, hans lidande!... vill inte förstöra för den som vill läsa den men jag säger bara att jag grät floder i flera av böckerna. Har fortfarane inte lyckats få mig själv att läsa om dem, trots att jag annars gärna gör det med favoritböcker. Men dessa högg för hårt.
Läs!

Hanna Olsson

2009-09-12

Helt enkelt den bästa fantasytrilogin jag någonsin läst. Läste den för flera år sedan men det står kvar. Helt jävla otrolig. En varning behövs dock - den stannar med dig. Den krossar ditt hjärta och stannar med dig. Författare som är mer sadistisk mot sina karaktärer finns det inte många av.

O

Ola Tordengren

2009-08-04

Robin Hobbs böcker upphör inte att av och till tvinga mig bort från denna värld i några dagar, för att i fulla drag njuta av en mästares verk. Den tragiska och grandiosa sagan om Sonen börjar här - och är en berättelse som alla med det minsta fantasyintresse bör erfara. Så ring chefen och säg att du fått svininfluensa och bunkra upp med snabbmat och en hög med Robin Hobb. Du kommer inte att ångra dig...