Mördaren i mig

Thompson, Jim

| 2008

Lou Ford är vicesheriff i den lilla Texas-staden Central City, en harmlös och pålitlig man, hunsad av sin flickvän och full av fånig livsvisdom. Då dyker Joyce Lakeland upp i stan, och väcker känslor i Lou som varit sovande i många, många år. Med sin oblyga sexualitet manar hon fram mörka minnen i honom, minnen av något som är hela Central Citys smutsiga lilla hemlighet. Vem ska kunna sätta stopp för galenskaperna när lagens väktare plötsligt tar rättvisan i sina egna, blodiga händer? Jim Thompson (1907-1977) föddes i Anadarko, Oklahoma. Han har skrivit ett trettiotal böcker, bland andra The Gateway och The Grifters. Mördaren i mig, som gavs ut första gången 1952, är boken som gjorde Thompson till pulpförfattaren framför andra. Ett flertal av hans böcker, bland annat Mördaren i mig, har filmatiserats. Detta är första gången boken utkommer i svensk översättning. Pressröster...

Marianne Skoglund

2018-07-02

Önskar jag kunde dela recensenternas förtjusning i denna noir-kortroman om psykopaten och vicesheriffen Lou Ford. Måhända en klassiker men mycket har hänt på litteraturfronten sen den skrevs och det finns personporträtt som vida överklassar detta.

Julian Carrax

2012-10-22

En psykologisk thriller som verkligen kryper in i hjärnan på läsaren. Thomson gör en briljant tolkning av en mördares inre värld.
Vad finns mer att önska? Att fler böcker från författaren översätts till svenska!

Tomas Karlsson

2012-05-19

Ingen upplyftande historia,men ändå ruggigt bra, nånting saknas för fullpotten, dialogen kändes avhugget på vissa ställen som om det saknades sidor. Eller om jag helt enkelt inte kunde dra egna slutsatser.. Här finns ingen onödig utfyllnad utan går rakt på sak, inte mycket miljöbeskrivningar men det behövs inte,man får en väldig känsla för tidsandan och miljön av sig självt. Rekomenderas starkt!

Stefan Andersson

2010-02-03

Här går det illa för alla, speciellt de som inte förtjänar det. Rekommenderas varmt till de som vill ha något rått, intensivt och inträngande i en psykopatisk hjärna.

Samuel Karlsson

2009-06-20

Nästan en satir på hårdkokt deckare. Men ett sugande språk och driven handling. En snurrande spiral mot undergången inte långt från mästaren Erskin Caldwells svarta sagor.