Mrdaren r dd - Roman om ett brott och om Hallands sner

Claeson, Stewe

| 2011

Stewe Claesons nya roman r en historia full av vndningar och verraskningar. Att alla familjer br p hemligheter vet vi, men vad gr en familj nr hemligheten visar sig vara mycket obehaglig? Storpatriarken Johannes Halland r dd. Och nu samlas fr frsta gngen p lnge hans sex sner. Bland all brte han lmnat efter sig finns skrinet, ett kinesiskt skrin som de alltid varit frbjudna att rra. Frvntansfullt ppnar de det och hittar ett brev. I ett slag frndras de sex brdernas liv. I skandet efter familjens historia stiger spnningen nr de konfronteras med sina frldrars lycka och tillkortakommanden. Det som hnt i familjen kastar skuggor in i deras egna liv och leder till nya insikter men ocks skrmmande verraskningar. Mrdaren r dd r en djupt melankolisk men ocks humoristisk, nstan munter roman om levandets villkor.

Josefine Ejebjrk

2012-07-21

En saga om en familj som inte riktigt knner varandra och inte knner till dess alla hemligheter. Fr mig att tnka p min egen familj. Hur bra knner egentligen vi varandra?

Mats Karlstrm

2012-02-05

Lngsam och vlskriven, stter igng tankar och reflektioner. Bra!

Ingrid Selnes

2012-01-27

Trots undertiteln Roman om ett brott och om Hallands sner r Stewe Claesons senaste bok varken en deckare eller skildring frn landskapet Halland. Men ett mord har begtts och det rr om tillvaron p de sex brderna med efternamnet Halland. De har alla samlats med fruar och barn fr att begrava fadern Johannes, bygdens storpatriark med inflytande bde i traktens nringsliv och lokalpolitik. Begravningen ger rum en vacker sommardag och kunde ha slutat som ett vackert familjeminne efter begravningskaffet.

Men ett kinesiskt skrin med gamla brev upphittas i huset nr snerna stdar upp i villan samma dag. Ett av breven innehller en beknnelse frn fadern om ett begnget brott 50 r tillbaka i tiden, att lsas efter min dd. Detta skulle kunna vara inledningen p en av mnga klassiska pusseldeckare dr ortens poliskommissarie r oftast inblandad frn kapitel tv. I den hr romanen frekommer visserligen en pensionerad poliskommissarie, men han har en perifer roll.

Claesons bok har mer fokus p brdernas reaktioner ver brevet och fljderna. Bilden av fadern blir nu omkullkastad. Sex vuxna mn och deras inbrdes relationer som brder blir huvudtemat boken igenom. Avsljandet genom brevet fr dem att tillsammans och var fr sig titta tillbaka i tiden och f syn p hndelser och skeenden som de inte reflekterat ver genom rens lopp. Tv av brderna fr i berttelsen en mer framtrdande roll genom sitt agerande och vilja att g till botten med frldrarnas historia. Det r svrt att bertta mer om handlingen utan att avslja detaljer, s det r bttre att du kastar dig ver historien sjlv.

En vlskriven bok som engagerar och som man vill flja till slutet. I Stewe Claesons bcker r personskildringen r ofta en blandning av den vanliga svensken och den lite udda, annorlunda han fr mig att associera till en annan Claesson, nmligen Slas. Och i denna bok vistas vi i Sknes landsbygd med skir grnska och ljumma sommarvindar; det vrmer mig lite extra vid lsningen i januaris bistra mrker.

Kristina Simar

2011-08-12

En stillsam roman som inte bjuder p ngra strre verraskningar eller spnning. Boken handlar mest om brderna och deras familjers tankar om det hemska ddet som deras far redogjorde fr att han gjort fr drygt femtio r sedan i ett brev som de hittade i ett skrin som brderna ppnade frst efter hans dd. Boken r vedmodig rakt igenom, men den r vldigt vlskriven.

2011-08-09

En lgmld roman om ett brott, om familjer, om minnen. Den tar tid att lsa, fr nstan p varje sida leder textrader mig in i olika tankebanor och till minnesbilder av varierande slag.

Karin Almn

2011-07-05

Lite lngsamt tempo, men jag gillade det. Mnniskors liv, slktens betydelse och skande efter lycka...Jag kunde inte slppa den.

Ola Janker

2011-05-15

Lngsam, kanske lite vl lngsam fr min smak, men nd vlskriven och intressant.