Mördaren är död - Roman om ett brott och om Hallands söner

Claeson, Stewe

| 2011

Stewe Claesons nya roman är en historia full av vändningar och överraskningar. Att alla familjer bär på hemligheter vet vi, men vad gör en familj när hemligheten visar sig vara mycket obehaglig? Storpatriarken Johannes Halland är död. Och nu samlas för första gången på länge hans sex söner. Bland all bråte han lämnat efter sig finns skrinet, ett kinesiskt skrin som de alltid varit förbjudna att röra. Förväntansfullt öppnar de det och hittar ett brev. I ett slag förändras de sex brödernas liv. I sökandet efter familjens historia stiger spänningen när de konfronteras med sina föräldrars lycka och tillkortakommanden. Det som hänt i familjen kastar skuggor in i deras egna liv och leder till nya insikter men också skrämmande överraskningar. Mördaren är död är en djupt melankolisk men också humoristisk, nästan munter roman om levandets villkor.

Josefine Ejebjörk

2012-07-21

En saga om en familj som inte riktigt känner varandra och inte känner till dess alla hemligheter. Får mig att tänka på min egen familj. Hur bra känner egentligen vi varandra?

Mats Karlström

2012-02-05

Långsam och välskriven, sätter igång tankar och reflektioner. Bra!

Ingrid Selnes

2012-01-27

Trots undertiteln ”Roman om ett brott och om Hallands söner” är Stewe Claesons senaste bok varken en deckare eller skildring från landskapet Halland. Men ett mord har begåtts och det rör om tillvaron på de sex bröderna med efternamnet Halland. De har alla samlats med fruar och barn för att begrava fadern Johannes, bygdens storpatriark med inflytande både i traktens näringsliv och lokalpolitik. Begravningen äger rum en vacker sommardag och kunde ha slutat som ett vackert familjeminne efter begravningskaffet.

Men ett kinesiskt skrin med gamla brev upphittas i huset när sönerna städar upp i villan samma dag. Ett av breven innehåller en bekännelse från fadern om ett begånget brott 50 år tillbaka i tiden, ”att läsas efter min död”. Detta skulle kunna vara inledningen på en av många klassiska pusseldeckare där ortens poliskommissarie är oftast inblandad från kapitel två. I den här romanen förekommer visserligen en pensionerad poliskommissarie, men han har en perifer roll.

Claesons bok har mer fokus på brödernas reaktioner över brevet och följderna. Bilden av fadern blir nu omkullkastad. Sex vuxna män och deras inbördes relationer som bröder blir huvudtemat boken igenom. Avslöjandet genom brevet får dem att tillsammans och var för sig titta tillbaka i tiden och få syn på händelser och skeenden som de inte reflekterat över genom årens lopp. Två av bröderna får i berättelsen en mer framträdande roll genom sitt agerande och vilja att gå till botten med föräldrarnas historia. Det är svårt att berätta mer om handlingen utan att avslöja detaljer, så det är bättre att du kastar dig över historien själv.

En välskriven bok som engagerar och som man vill följa till slutet. I Stewe Claesons böcker är personskildringen är ofta en blandning av den vanliga svensken och den lite udda, annorlunda – han får mig att associera till en annan Claesson, nämligen Slas. Och i denna bok vistas vi i Skånes landsbygd med skir grönska och ljumma sommarvindar; det värmer mig lite extra vid läsningen i januaris bistra mörker.

Kristina Simar

2011-08-12

En stillsam roman som inte bjuder på några större överraskningar eller spänning. Boken handlar mest om bröderna och deras familjers tankar om det hemska dådet som deras far redogjorde för att han gjort för drygt femtio år sedan i ett brev som de hittade i ett skrin som bröderna öppnade först efter hans död. Boken är vedmodig rakt igenom, men den är väldigt välskriven.

2011-08-09

En lågmäld roman om ett brott, om familjer, om minnen. Den tar tid att läsa, för nästan på varje sida leder textrader mig in i olika tankebanor och till minnesbilder av varierande slag.

Karin Almén

2011-07-05

Lite långsamt tempo, men jag gillade det. Människors liv, släktens betydelse och sökande efter lycka...Jag kunde inte släppa den.

Ola Janåker

2011-05-15

Långsam, kanske lite väl långsam för min smak, men ändå välskriven och intressant.