Mord i blått

Mårtenson, Jan

| 2012

Dödliga intriger i modevärlden På det stora modehuset på Sturegatan är stämningen kaotisk. Husets grundare har avlidit och lämnat över ledningen till sin unga änka. Hans båda döttrar avskyr sin styvmor och dessutom har deras storslagna expansionsplaner gått upp i rök. Samtidigt som maktspelet trissas upp ska företagets överdådiga 50-årsjubileum firas, i Marrakech, den mytomspunna staden i Marocko mellan snötäckta Atlasberg och Saharas sandvidder. Där flockades 1900-talets internationella jetset och där levdes ett hedonistiskt liv, långt borta från borgerliga spärrar och konventioner. Och där skapade modeikonen Yves Saint Laurent sitt residens i den magnifika trädgården Jardin Majorelle, där hus och dekorationer skimrar i lysande kraftfullt...

Sofie Johansson

2023-12-31

Som en läsare som uppskattar en bra deckare, finner jag "Mord i blått" av Jan Mårtenson både underhållande och välskriven. Boken lyckas fånga min uppmärksamhet med sin spännande blandning av glamor och mysterium. Jag är särskilt förtjust i hur Mårtenson tar mig från det kalla Stockholm till det exotiska och färgstarka Marrakech, vilket ger berättelsen en härlig atmosfär.

Johan Kristian Homan, huvudkaraktären, är en del av vad som gör boken så intressant för mig. Han är inte din typiska detektiv, och hans sätt att förlita sig mer på intuition än på tekniska bevis ger en uppfriskande twist till genren. Jag uppskattar också hans kunskaper inom konst och antikviteter, vilket tillför ett extra lager till mysteriet.

Familjeintrigerna och spänningarna bakom kulisserna i modehuset är fascinerande och håller mig engagerad genom hela berättelsen. Även om vissa delar av boken kan kännas lite förutsägbara, tycker jag att Mårtensons skickliga berättande och intressanta karaktärsskapande överlag kompenserar för detta.

I slutändan finner jag "Mord i blått" som en mycket njutbar bok. Den är idealisk för mig som läsare som gillar en bra deckare med en annorlunda twist och en atmosfärisk miljö. Jan Mårtensons förmåga att skapa en fängslande historia gör denna bok till en jag gärna rekommenderar till andra läsare som söker en intressant och engagerande läsning.
⭐⭐⭐⭐

2016-08-03

Till varje sommar hör en deckare av Jan Mårtensson.

Anders H

2014-11-16

Tråkig, händelselös och ointressant. För många år sedan uppskattade jag Mårtensson, men nu blir det inget mer av denne författare för min del.

Gittan Bidemyr

2013-03-18

Rörig bok med många namn att hålla ordning på

Johanna Stenberg

2013-01-03

Homan är sig lik, och jag uppskattar att det inte finns något frosseri i blodiga detaljer i Jan Mårtensons böcker. Intressant och spännande, som vanligt, men onödiga upprepningar i t.ex. miljöbeskrivningar drar ner betyget.

Pia Stendahl

2013-01-02

Det är helt otroligt att Jan Mårtensson har skrivit hela 40 stycken böcker om Johan Homan. Jag har läst några av dom men definitivt inte alla.

Intrigen håller hela vägen och Mårtensson lyckas hålla mitt intresse uppe hela tiden.

Jag tilltalas av titeln Mord i blått. Det känns som en titel i bästa Agatha Christie-stil. En stil som passar till Jan Mårtenssons böcker. Dessutom låter det väldigt elegant vilket passar bra ihop med modetemat i boken.

www.bokbrus.se finns mina ljudboksrecensioner samlade.

Anchi L

2012-07-22

Långtråkig är min tanke när jag läst klart. Jag är inte intresserad av antikviteter och jag tycker boken kryllar av sånt. Nej ingen mer Mårtensson för mig.

Lena L

2012-07-17

Homan är still going strong.Man blir aldrig besviken.

Rasmusmatte .

2012-06-30

En av de bättre Homan deckarna.

Hanna Bragberg

2012-05-20

Trevlig Homan-deckare, följer stilen precis.