Morberg : scenen, livet och konsten att laga mat

Morberg, Per

| 2009

Mat, scenkonst, reflektioner - allt gr ihop i skdespelaren och kocken Per Morbergs hgst personliga kokbok. Hr finns nstan 100 recept frn ett liv med mat, teater och en stor familj. En del rtter kommer frn stjrnkrogen, andra frn farmors kk. Det r vllagat och enkelt och p Per Morbergs vis serverat med kta knsla. "Jag r ibland en alltfr impulsiv person, som handlar frst och tnker sen. En person som r s knslig att tanken ltt faller bort. Men det infinner sig ett lugn nr jag lagar mat; det fr mig att fokusera p ngot livsviktigt och hller mig p jorden. Gillade att sticka lovikkavantar i sysljden ocks. Att gra ngot med hnderna.      I den hr boken vill jag bertta lite om mig, om hur och varfr jag lagar mat. Recepten r en del av min historia, liksom farmor och farfar, krogen, teatern, tjejerna (jag har fem dttrar!) och en gnutta jakt. Vr...

Hanna Lennartsson

2012-08-23

Per Morberg har fiskat - i motljus. Per Morberg har jagat - i motljus. Per Morberg svettas - i motljus. Underhllande p flera stt. Fin skildring av Morbergs karrir och liv, samt goda recept.

Elisabeth J

2012-03-15

Fin kokbok med bra recept.

Annie Fredriksson

2010-03-20

Kul med en kokbok kombinerad med sjlvbiografiska inslag

Marita Ivarsbo

2010-02-14

En hrlig och underbar bok med goda recept och fina bilder och en intressant lsning av Pers liv.

Fredrik S

2009-11-29

En lsvrd kokbok med prima rvaror och franska/svenska kket.

Eyez Only

2009-11-26

h, vilken fin bok, den hr vgar man inte ha med sig i kket! =) Fina bilder och hrliga recept p RIKTIG mat! Mums p alla stt och vis.

Gustaf Lindborg

2009-06-01

Som ung var han en av Sveriges och hela Europas bsta inom den asiatiska kampsporten judo. Under 1990-kom han att bli en av vra mest omtalade skdespelare. P senare r har han bytt karrir ytterligare en gng och blivit en av det hr landets kanske allra mest knda och populraste TV-kockar i TV4 och TV4+. Den enda person som stmmer in p den hr beskrivningen r frmodligen Per Morberg, som nu i sommar blir 49 r gammal. I vr har denna allkonstnr dessutom debuterat som frfattare till en kombinerad kokbok och sjlvbiografi under namnet Morberg scenen, livet och konsten att laga mat.

Efter den aktiva judo-karriren utbildade sig Per Morberg till kock vid Kristinebergs hotell och restaurangskola. Nr han var frdig med det s arbetade han sedan p flera olika och tmligen anrika krogar, som bland annat Riche, Caf Opera, Club Alexandra och Tullgarns vrdshus. Det var vid denna tidpunkt som Morberg av en tillfllighet sttte ihop med Milos Forman, den tjeckiske filmregissren som bland annat har gjort filmerna Gkboet och Amadeus, som ville ha med den sjlvskre kocken i en av sina kommande filmer. Det blev visserligen aldrig av men Morberg tnkte att det dr med skdespel inte verkade vara srskilt svrt. Efter en teaterkurs p Studiefrmjandet 1982 uppmanades han ocks att ska vidare till scenskolan. Han utbildade sig p Teater- och Operahgskolan i Gteborg och gjorde sin praktik p Angereds Teater. Resten r svensk TV-historia: Fr den stora allmnheten r han antagligen mest knd fr sina roller som exempelvis Bengt Hall i filmen 1939″, psykopaten Viggo i TV-serien Rederiet och Roger Rnn i Vita lgner.

r 2007 blev Per Morberg programledare i TV4+ fr Vad blir det fr mat?. Det r enligt kanalens egen hemsida en av TV4 Plus strsta succer fram till dagens datum och Morberg lmnar definitivt ingen tittare oberrd. Antingen lskar man hans stt att vara eller ocks avskyr man det. Det blir nmligen oerhrt svettigt, spontant, passionerat, djrvt och vldigt mycket p en hft och personligen lskar jag det. Nu under vren 2009 fljde han allts ocks upp framgngarna med sitt matlagningsprogram genom att ge ut en kombinerad kokbok och sjlvbiografi under namnet Morberg scenen, livet och konsten att laga mat. Den har jag lst och jag tycker att den r riktigt bra.

Man behver varken vara ngon gourmet i stil med Carl-Jan Granqvist eller vinknnare som Bengt Frithjofsson fr att ha ngon gldje av den hr kokboken. Som tur r, hll jag p att sga. Tnk er att kombinera dessa tv herrar i en och samma personlighet Det rcker mer n vl med att man tycker om god mat och har en lttsam instllning till allt mjligt. Fr styrkan med Per Morbergs kokbok r att den r s mycket mer n just bara en enkel kokbok med en massa listade recept med mtt, tider och temperaturer. Boken r lmplig fr vem som helst. Jag till exempel r definitivt inte ngon virtuos i kket och jag fastnade fr boken p grund av mitt eget intresse fr svensk film.

Det hr r som titeln antyder lika mycket en biografi om en skdespelare som det r en bok om matlagning. Det hr r helt enkelt en riktigt skn kokbok, dr Per Morberg frutom god mat och d huvudsakligen rejl, robust husmanskost som till exempel isterband och kldolmar ocks bjuder p sig sjlv och sin familj. Han berttar ven mycket annat kul som exempelvis om sin resa till Capri och att han dessutom utanfr kket faktiskt har bacillskrck.

Det r ven en ordentligt stor och snygg bok, enligt min mening. Dremot r den mjligtvis inte s smidig att ha med sig vid kksbnken. Morbergs vn Martin Lf bidrar i alla fall med vackra foton frn Tullgarn.

En helt underbar bok men fina recept och vlskrivna texter. Hr kan ni se ett urval av recept frn boken: