Montecore : En unik tiger

Khemiri, Jonas Hassen

| 2006

CD-bok Speltid: ca 10 timmar Uppläsare: Rikard Wolff och Hamadi Khemiri Ni minns väl Las Vegas-stjärnorna Siegfried och Roy? Under en föreställning attackerades plötsligt Roy av en av deras vita tigrar. Den tigern hette Montecore. Vad den har med nedanstående historia att göra får ni själva lista ut. I Montecore får författaren Jonas Hassen Khemiri, som nyss blivit klar med Ett öga rött, ett mail ifrån Kadir. Denne presenterar sig som barndomskamrat till Jonas far, och på en mycket säregen och rolig hemmagjord fransk-arabisk svenska uppmanar han Jonas att den här gången ägna sig åt ett värdigare ämne, nämligen att skriva en bok om fadern, den berömde fotografen. Jonas börjar skissa på en sådan historia, vilket väcker många minnen till liv från barndomen. Kadirs språkligt minst sagt innovativa brev om uppväxten i Tunisien blandas med Jonas minnen från sin egen barndom, och i...

D

Daniel Johansson

2019-11-21

Nog hans bästa

Emmeline Kemperyd

2018-01-04

Jonas Hassen Khemiri kan verkligen konsten att berätta om utanförskap på ett sätt så att det känns, på ett sätt så att jag åtminstone tror att jag förstår. En glimrande berättelse med Khemiris speciella och okonventionella berättarstil och språk. Och vilket språk! Beviset på att ett språk inte behöver vara korrekt för att vara oerhört vackert. Det känns som att denna hamnat lite i skuggan av Ett Öga Rött, men för mig är detta den större romanen.

Zack Simone

2017-02-15

Efter "Allt jag inte minns" kände jag lust efter att komplettera det olästa av Khemiri. Montecore var bra som tidsdokument och relativt underhållande. På samma sätt som "Ett öga rött" roade, tråkade denna, med sin enformiga och sneda svenska.

Elisabeth Nord

2013-11-14

En av mina absoluta favoriter. Underbart språk, intressant berättargrepp, viktiga teman, smart upplägg. Den berörde mig otroligt mycket. Khemiri är hypad men han lyckas ju också med så många viktiga grejer i en och samma skönlitterära berättelse.

Andreas Homanen

2013-08-19

Jonas Hassen Khemeri – Montecore

Uppföljaren till den uppmärksammade debuten ”Ett öga rött”, blev näst intill lika omskriven den. Eller blev den det? Tveksam till hur mycket koll jag hade där. Men jag bemödar mig ändå – det kan ju ha en poäng med en senare, förhoppningsvis något nyktrare bedömning.

Det. Tar. Emot.
(Något utslitet begrepp det där. Punkter.)
Men samtidigt känns det lite för lätt att anmärka på det. Men språket är faktiskt ganska påfrestande.

Tills du gradvis kommer in i språket. Då flyter det på och Jonas Hassen Khemeri skapar ett eget språkligt univers, som trots allt är ganska behagligt att befinna sig i.

Och det gör hela skillnaden. Skalar man bort det språkliga, så återstår en relativt traditionell uppväxthistoria,
(historian, ej uppväxten)
om än i brev/mailformat. Vi följer Jonas Hassen Khemeris uppväxt i en Stockholmsförort, parallellt med hans pappas historia – allt berättat via brev från Jonas far till sin vän, och från vännen till Jonas själv.

Men det bestående intrycket är ändå språket, vilket för min del får ”Montecore” att kännas som en stilistisk övning. Dock, en klart intressant sådan. I vanliga fall mår jag riktigt illa av sådant, så utifrån den synvinkeln är nog en trea ett betyg i underkant.

/ Andreas Homanen
andreashomanen.wordpress.com

Khemiri är briljant! Det finns inte många som kan skriva som honom. Ett magiskt språk och en riktigt bra handling.

Emma Hortlund

2013-01-03

När jag börjar läsa den här boken blir jag väldigt förvånad; det här har jag läst förut. Det här påminner mig alldeles för mycket om Jonathan Safran Foers "Allt är upplyst" för att det skulle vara en slump. Visst älskade jag "Allt är upplyst" och tyckte att den var fantastisk och originell, men det känns inte lika nyskapande andra gången jag stöter på en bok som är uppbyggd på samma sätt.

I Montecore är det Khemiris pappas barndomsvän som skriver texten på sitt Google translate-liknande sätt. Och som skriver brev till Khemiri för att diskutera vad som har skrivits och vad som bör komma. Den tredje infallsvinkeln är texter som Khemiri skriver om sina minnen om sin pappa och sin barndom.

Jag blir trött, imponerad och road av språket i boken.

Natasha Illyés

2012-02-22

. Först blir man förförd av intelligensen och humorn, sedan slås man av tragiken.

Karin P

2011-09-28

Älskade Ett öga rött, men tyckte att den här var lite för lik Jonathan Safran Foers Allt är upplyst.

Mary G

2011-08-17

En fantastisk bok. Jonas Hassen Khemiri är en stjärna och en förnyare av stora mått. Den enda anledningen till att boken inte fick en femma är för att mina förväntningar efter Ett öga rött var så högt ställda att de inte gick att toppa. Jag ser fram emot att läsa mer av honom.

Kenneth Olausson

2011-05-25

I form av en brevroman (fast via mail) speglas en fars och en sons olika uppfattning om livet, vad "pappors" svek mot sin familj sannolikt berodde på och att lögnen inte är en särskilt stabil grund att bygga ett förtroende på.

Anna Renström

2011-03-26

En bok som får mig att fundera. Märks att Khemiri spelar på de olika fördomar/sanningar/verklighet som vi alla har i oss...

Elisabeth E

2010-11-18

Mycket bättre än jag trodde att den skulle vara! Språket var uppfriskande att läsa och den var mycket mycket bra.

Josefine Ejebjörk

2010-09-10

Lyssnade på CD boken, sammarbetet mellan Khemiri själv och Rikard Wolff var enastående och gav så mycket karaktär till boken.

Gunvi Lundqvist

2010-08-03

Tungläst men den griper tag i dig, även om språket gör att du känner dig dum. Ibland. Inte hela tiden, det finns intressanta glimtar i faderns liv som gör att du kommer dig igenom, och tror att du förstår kulturskillnader någon procent bättre efter avslutad läsning.

Miriam S

2010-07-20

Framförallt för att den är rolig och sorglig på samma gång, en fin berättelse!

Janita sundblad

2010-03-19

rolig vemodig och lite sorglig

Iman Mohamad

2010-02-02

Han har verkligen ett unikt sätt att skriva på,och som sätter igång alla ens sinnen från första början. Man ser inte bara en bild utan flera, likt en affär med 10 TV-apparater.

Lotta Berling

2009-11-21

Ett guldkorn för den språk- och formintresserade. Finurlig och rolig.

Mia Hansén

2009-08-06

Khemiri har sådan fruktansvärd kärlek till orden, jag ryste mig ofta genom denna. Delen med "magiskt!" kan jag slå upp och bli grymt inspirerad av. Jaget/Jonas i boken och farbrorn är snygga kontraster till varandra, ett språk med hårda kanter på två helt olika sätt. För någon som älskar ord och språk kan det inte bli bättre. Khemiri är tamefan en världstjärna och jag önskar att hans böcker kommer leva kvar föralltid och lite till.