Monstret i natten

Strandberg, Mats

| 2017

Jag blev ett monster på min nionde födelsedag. Fast jag förstod det inte just då.Dagen då Frank Steen fyller nio år händer något som förändrar hans liv. Grannen Alice hund Uffe blir så uppspelt att han råkar bita Frank i handen, och snart börjar Frank drömma mystiska drömmar. I drömmen är han täckt av lurvig päls och springer i skogen på fyra ben. Det enda han vill är att bli klappad, kliad mellan öronen och gosad med. Men varför blir alla så rädda?Spännande, roligt och lagom läskigt, med cliffhangers som gör att man bara måste läsa vidare. En berättelse om monster och människor, om att inte passa in, och om att hitta sin egen flock.Med succéer somCirkelnochFärjani bagaget debuterar Mats Strandberg som barnboksförfattare med serien om Monstret Frank. Boken är genomillustrerad med fantastiska bilder av Sofia Falkenhem.Monstret i nattenär den första boken i serien.

Klass 4 Sternö

2021-12-17

Det handlar om en kille som heter Frank. Frank har blivit ett monster. Han har en bror som heter Oliver. Han blev monster för att någon bet honom.

Den va bra spännande bok den handlar om en kille som blir monster i natten…

jag tycker att monstret i natten är en bra bok men jag öskar att det var mer intressant och att den har mer förklaring men övrigt tycker jag att den är en bar bok och jag tipsar för dom som gillar boken med lagom text och fantasy böcker det var min bok tips hejdåååååå

Jag tycker Monstret i natten var bra för att den är super spännande och man vill bara läsa mer hela tiden, men det var lite för lite text tycker jag och slutet kanske inte var världens bästa...

Pojken blev till er monster Uffe gjorde pojken till ett monster

Cajsa Holm

2021-05-07

Finstämd och magisk berättelse om den ensamma pojken Frank. Vänskap, utanförskap och magi.

Therese

2018-06-26

Helt ok, men inte fantastisk barnbok. Jag kan dock störa mig på lite logiska luckor, såsom att ett helt samhälle blir livrädda när en hundliknande fluffig liten varelse kommer skuttande.

Det här var en väldigt fin bok tycker jag! Söt, spännande och lite läskig ibland. Ett bra språk som gjorde det extra roligt att läsa högt. Fina illustrationer!

Malin H

2016-08-07

Om monster, ensamhet, boknördar... Så fint att jag går sönder!

Marianne Skoglund

2016-06-14

Gulligt om utanförskap och samhörighet. Lite som Gunnel Lindes "Jag är en varulvsunge" fast utan pubertetsvinkeln. Trevligt illustrerad.

Boken har helt underbara illustrationer. Jag jobbar med barn i denna ålder och kan absolut tänka mig att de skulle gilla denna bok. Inte för läskigt och ändå ganska spännande. Jag tror också det kan vara många som känner igen sig i Frank. Den kändes en aning kort men det kanske var för att den var så bra. Jag vill gärna läsa fortsättningen.