Monstret i natten

Strandberg, Mats

| 2016

Jag blev ett monster på min nionde födelsedag. Fast jag förstod det inte just då. Dagen då Frank Steen fyller nio år händer något som förändrar hans liv. Grannen Alice hund Uffe blir så uppspelt att han råkar bita Frank i handen, och snart börjar Frank drömma mystiska drömmar. I drömmen är han täckt av lurvig päls och springer i skogen på fyra ben. Det enda han vill är att bli klappad, kliad mellan öronen och gosad med. Men varför blir alla så rädda? Spännande, roligt och lagom läskigt, med cliffhangers som gör att man bara måste läsa vidare. En berättelse om monster och människor, om att inte passa in, och om att hitta sin egen flock. Med succéer som Cirkeln och Färjan i bagaget debuterar Mats Strandberg som barnboksförfattare med serien om Monstret Frank. Boken är genomillustrerad med fantastiska bilder av Sofia Falkenhem. Monstret i natten är den första boken i serien.

Det här var en väldigt fin bok tycker jag! Söt, spännande och lite läskig ibland. Ett bra språk som gjorde det extra roligt att läsa högt. Fina illustrationer!

Malin H

2016-08-07

Om monster, ensamhet, boknördar... Så fint att jag går sönder!

Marianne Skoglund

2016-06-14

Gulligt om utanförskap och samhörighet. Lite som Gunnel Lindes "Jag är en varulvsunge" fast utan pubertetsvinkeln. Trevligt illustrerad.

Boken har helt underbara illustrationer. Jag jobbar med barn i denna ålder och kan absolut tänka mig att de skulle gilla denna bok. Inte för läskigt och ändå ganska spännande. Jag tror också det kan vara många som känner igen sig i Frank. Den kändes en aning kort men det kanske var för att den var så bra. Jag vill gärna läsa fortsättningen.