Monstret i natten

Strandberg, Mats

| 2016

Jag blev ett monster p min nionde fdelsedag. Fast jag frstod det inte just d. Dagen d Frank Steen fyller nio r hnder ngot som frndrar hans liv. Grannen Alice hund Uffe blir s uppspelt att han rkar bita Frank i handen, och snart brjar Frank drmma mystiska drmmar. I drmmen r han tckt av lurvig pls och springer i skogen p fyra ben. Det enda han vill r att bli klappad, kliad mellan ronen och gosad med. Men varfr blir alla s rdda? Spnnande, roligt och lagom lskigt, med cliffhangers som gr att man bara mste lsa vidare. En berttelse om monster och mnniskor, om att inte passa in, och om att hitta sin egen flock. Med succer som Cirkeln och Frjan i bagaget debuterar Mats Strandberg som barnboksfrfattare med serien om Monstret Frank. Boken r genomillustrerad med fantastiska bilder av Sofia Falkenhem. Monstret i natten r den frsta boken i serien.

Klass 4 Stern

2021-12-17

Det handlar om en kille som heter Frank. Frank har blivit ett monster. Han har en bror som heter Oliver. Han blev monster fr att ngon bet honom.

Den va bra spnnande bok den handlar om en kille som blir monster i natten

jag tycker att monstret i natten r en bra bok men jag skar att det var mer intressant och att den har mer frklaring men vrigt tycker jag att den r en bar bok och jag tipsar fr dom som gillar boken med lagom text och fantasy bcker det var min bok tips hejd

Jag tycker Monstret i natten var bra fr att den r super spnnande och man vill bara lsa mer hela tiden, men det var lite fr lite text tycker jag och slutet kanske inte var vrldens bsta...

Pojken blev till er monster Uffe gjorde pojken till ett monster

Cajsa Holm

2021-05-07

Finstmd och magisk berttelse om den ensamma pojken Frank. Vnskap, utanfrskap och magi.

Therese

2018-06-26

Helt ok, men inte fantastisk barnbok. Jag kan dock stra mig p lite logiska luckor, ssom att ett helt samhlle blir livrdda nr en hundliknande fluffig liten varelse kommer skuttande.

Det hr var en vldigt fin bok tycker jag! St, spnnande och lite lskig ibland. Ett bra sprk som gjorde det extra roligt att lsa hgt. Fina illustrationer!

Malin H

2016-08-07

Om monster, ensamhet, boknrdar... S fint att jag gr snder!

Marianne Skoglund

2016-06-14

Gulligt om utanfrskap och samhrighet. Lite som Gunnel Lindes "Jag r en varulvsunge" fast utan pubertetsvinkeln. Trevligt illustrerad.

Boken har helt underbara illustrationer. Jag jobbar med barn i denna lder och kan absolut tnka mig att de skulle gilla denna bok. Inte fr lskigt och nd ganska spnnande. Jag tror ocks det kan vara mnga som knner igen sig i Frank. Den kndes en aning kort men det kanske var fr att den var s bra. Jag vill grna lsa fortsttningen.