Monstret Frank (samlingsvolym)

Strandberg, Mats

Dagen då Frank Steen fyller nio år händer något som förändrar hans liv. Grannen Alices hund Uffe blir så uppspelt att han råkar bita Frank i handen, och snart börjar Frank drömma mystiska drömmar. I drömmen är han täckt av lurvig päls och springer i skogen på fyra ben. Det enda han vill är att bli klappad, kliad mellan öronen och gosad med. Men varför blir alla så rädda? Spännande, roligt och lagom läskigt, med cliffhangers som gör att man bara måste läsa vidare. En berättelse om monster och människor, om att inte passa in, och om att hitta sin egen flock. Denna samlingsutgåva innehåller hela Mats Strandbergs succéserie om monstret Frank: Monstret i natten, Monstret på cirkusen och den tredje och sista delen Monstret och människorna. Boken är illustrerad med fantastiska bilder av Sofia Falkenhem.

Jennie

2023-10-20

Väldigt bra barnbok med fina illustrationer. Önskar dock att bilderna var i färg.

Den har boken handlar om Frank som bli biten av granens hund på sin födelsedag då blir Frank ett stort monster.jag ger den 5/5 för att den var spännande./Arian👑

Den handlar om Frank som på sin 9 årsdag blir biten av grannhunden Uffe, då blir Frank en sorts monster...

Den var bra Frank var gullig och det var lagom med bilder.

Den var bra för att den var lätt att förstå och man hängde lätt med vad som hände.

// Burre B@b@b0y

Mörtvik4A

2021-10-06

Den var bra och lite läskig.

Nora 4a mörtviksskolan

Monstret Frank var jättebra och spännande tyckte jag.

Det var en bra bok och den handlade om Frank och när han fyllde nio år så råkade deras grannes hund bita Frank i handen och snart började Frank drömma mystiska drömmar

Detta är en samlingsvolym med den fantastiskt stämningsfulla och vemodiga trilogin om Monstret Frank.
Frank bor i Yrred och är en ensam pojke vars bästa vän är den äldre grannen Alice. Franks pappa och bror är både två sportintresserade och omtyckta, alltså Franks totala motsats. Han håller sig helst undan mobbarna och tar sällskap av en god bok istället. Men allt förändras på hans nioårsdag då han blir biten av Alices hund och på något vis förvandlas till en Hamnskiftare, en människa som har förmågan att förvandla sin mänskliga skepnad till ett djur. Efter förvandlingen blir han ett fluffigt djur som älskar gos. Trots hans välmening reagerar folk med skräck när de ser honom.
En helt ny värld uppenbarar sig när Frank inkluderas i ett hemligt monstercommunity. Där hittar han vänner och blir accepterad för den han är, samtidigt som Frank kämpar med att dölja sitt rätta jag för sin familj. Skulle de acceptera honom som monster? Vad tycker de egentligen om monster?
Osanna rykten och rädslan mot monster sprider sig i det lilla samhället Yrred. För i böckerna är det inte monstren som är de läskiga, utan det är istället de rädda människorna som tror på rykten utan att egentligen veta som skrämmer oss. Rädslan för det okända tillsammans med manipulerande individer i Yrred som driver på ett agg mot monstren skapar otäcka motsättningar i det lilla samhället.

Detta är en väldigt fin berättelse kring vänskap, utanförskap, att bryta mot normen men ändå hitta tryggheten i det mindre sammanhanget och framförallt handlar boken mycket om främlingsfientlighet. Jag som vuxen ser mycket i boken utifrån ett större samhällsperspektiv. När rädslan och hatet mot monstren sprider sig som en löpeld i det lilla samhället så tänker jag på högerextrema strömningar i vårt samhälle som i hög grad avhumaniserar vissa grupper och skapar hat och rädsla precis som i Yrred.

De genuina beskrivningarna av Franks oro om hur hans nära och kära skulle reagera om de visste sanningen om honom känns starkt gripna från verkligheten. Att känna att man behöver dölja vem man egentligen är och inte känner sig fri att vara öppen med det är nog något som många kan relatera till. Mina tankar går speciellt till vissa vänner som för länge sedan ”kom ut” som homosexuella. Utan att egentligen veta helt säkert hur familj och vänner skulle reagera. Jag tycker det är förskräckligt när jag hör hur en väns pojkvän förlorat hela sin familj pga sin sexuella läggning. Att han behövt välja mellan sin familj och att få leva som sitt rätta jag. Med det i bakhuvudet blir jag extra berörd av Franks tankar kring om han vågar berätta för sin familj att han är en hamnskiftare - trots att han egentligen vill.

Bokens språk är väldigt behagligt och stämningsfullt att högläsa. Jag läste boken för blandade barn i åldrar 5-9 år under ett kusinbesök då hela huset var fullt av barn. Reaktionerna var blandade. Lättskrämda I (5,5 år) tyckte boken stundvis var för läskig och stundvis lite tråkig. M (8 år) var istället helt betagen i berättelsen och satt som klistrad. Vi två hade fina samtal under läsningen kring människornas reaktioner.
Passar förmodligen bäst från ca 7 år och uppåt enligt oss. Är man inte lättskrämd passar det även från 5 år.
Böckerna skulle säkert passa finemang att högläsa i lågstadiet för helklasser. T.ex i samband med arbete kring källkritik.

Texten levandegörs också av Sofia Falkenhems fina illustrationer som verkligen fångar den vemodiga och djuplodade känslan i berättelsen.

De tre titlarna som ingår i samlingsvolymen är ”Monstret i natten”, ”Monstret på cirkusen” och ”Monstret och människorna”. En väldigt prisvärd samlingsvolym enligt mig!

Ett varmt tips är att högläsa boken, även om barnet egentligen kan läsa själv. Ni vill inte gå miste om samtalen som boken öppnar upp för.