Monstret Frank (samlingsvolym)

Strandberg, Mats

Dagen d Frank Steen fyller nio r hnder ngot som frndrar hans liv. Grannen Alices hund Uffe blir s uppspelt att han rkar bita Frank i handen, och snart brjar Frank drmma mystiska drmmar. I drmmen r han tckt av lurvig pls och springer i skogen p fyra ben. Det enda han vill r att bli klappad, kliad mellan ronen och gosad med. Men varfr blir alla s rdda? Spnnande, roligt och lagom lskigt, med cliffhangers som gr att man bara mste lsa vidare. En berttelse om monster och mnniskor, om att inte passa in, och om att hitta sin egen flock. Denna samlingsutgva innehller hela Mats Strandbergs succserie om monstret Frank: Monstret i natten, Monstret p cirkusen och den tredje och sista delen Monstret och mnniskorna. Boken r illustrerad med fantastiska bilder av Sofia Falkenhem.

Jennie

2023-10-20

Vldigt bra barnbok med fina illustrationer. nskar dock att bilderna var i frg.

Den har boken handlar om Frank som bli biten av granens hund p sin fdelsedag d blir Frank ett stort monster.jag ger den 5/5 fr att den var spnnande./Arian👑

Den handlar om Frank som p sin 9 rsdag blir biten av grannhunden Uffe, d blir Frank en sorts monster...

Den var bra Frank var gullig och det var lagom med bilder.

Den var bra fr att den var ltt att frst och man hngde ltt med vad som hnde.

// Burre B@b@b0y

Mrtvik4A

2021-10-06

Den var bra och lite lskig.

Nora 4a mrtviksskolan

Monstret Frank var jttebra och spnnande tyckte jag.

Det var en bra bok och den handlade om Frank och nr han fyllde nio r s rkade deras grannes hund bita Frank i handen och snart brjade Frank drmma mystiska drmmar

Detta r en samlingsvolym med den fantastiskt stmningsfulla och vemodiga trilogin om Monstret Frank.
Frank bor i Yrred och r en ensam pojke vars bsta vn r den ldre grannen Alice. Franks pappa och bror r bde tv sportintresserade och omtyckta, allts Franks totala motsats. Han hller sig helst undan mobbarna och tar sllskap av en god bok istllet. Men allt frndras p hans niorsdag d han blir biten av Alices hund och p ngot vis frvandlas till en Hamnskiftare, en mnniska som har frmgan att frvandla sin mnskliga skepnad till ett djur. Efter frvandlingen blir han ett fluffigt djur som lskar gos. Trots hans vlmening reagerar folk med skrck nr de ser honom.
En helt ny vrld uppenbarar sig nr Frank inkluderas i ett hemligt monstercommunity. Dr hittar han vnner och blir accepterad fr den han r, samtidigt som Frank kmpar med att dlja sitt rtta jag fr sin familj. Skulle de acceptera honom som monster? Vad tycker de egentligen om monster?
Osanna rykten och rdslan mot monster sprider sig i det lilla samhllet Yrred. Fr i bckerna r det inte monstren som r de lskiga, utan det r istllet de rdda mnniskorna som tror p rykten utan att egentligen veta som skrmmer oss. Rdslan fr det oknda tillsammans med manipulerande individer i Yrred som driver p ett agg mot monstren skapar otcka motsttningar i det lilla samhllet.

Detta r en vldigt fin berttelse kring vnskap, utanfrskap, att bryta mot normen men nd hitta tryggheten i det mindre sammanhanget och framfrallt handlar boken mycket om frmlingsfientlighet. Jag som vuxen ser mycket i boken utifrn ett strre samhllsperspektiv. Nr rdslan och hatet mot monstren sprider sig som en lpeld i det lilla samhllet s tnker jag p hgerextrema strmningar i vrt samhlle som i hg grad avhumaniserar vissa grupper och skapar hat och rdsla precis som i Yrred.

De genuina beskrivningarna av Franks oro om hur hans nra och kra skulle reagera om de visste sanningen om honom knns starkt gripna frn verkligheten. Att knna att man behver dlja vem man egentligen r och inte knner sig fri att vara ppen med det r nog ngot som mnga kan relatera till. Mina tankar gr speciellt till vissa vnner som fr lnge sedan kom ut som homosexuella. Utan att egentligen veta helt skert hur familj och vnner skulle reagera. Jag tycker det r frskrckligt nr jag hr hur en vns pojkvn frlorat hela sin familj pga sin sexuella lggning. Att han behvt vlja mellan sin familj och att f leva som sitt rtta jag. Med det i bakhuvudet blir jag extra berrd av Franks tankar kring om han vgar bertta fr sin familj att han r en hamnskiftare - trots att han egentligen vill.

Bokens sprk r vldigt behagligt och stmningsfullt att hglsa. Jag lste boken fr blandade barn i ldrar 5-9 r under ett kusinbesk d hela huset var fullt av barn. Reaktionerna var blandade. Lttskrmda I (5,5 r) tyckte boken stundvis var fr lskig och stundvis lite trkig. M (8 r) var istllet helt betagen i berttelsen och satt som klistrad. Vi tv hade fina samtal under lsningen kring mnniskornas reaktioner.
Passar frmodligen bst frn ca 7 r och uppt enligt oss. r man inte lttskrmd passar det ven frn 5 r.
Bckerna skulle skert passa finemang att hglsa i lgstadiet fr helklasser. T.ex i samband med arbete kring kllkritik.

Texten levandegrs ocks av Sofia Falkenhems fina illustrationer som verkligen fngar den vemodiga och djuplodade knslan i berttelsen.

De tre titlarna som ingr i samlingsvolymen r Monstret i natten, Monstret p cirkusen och Monstret och mnniskorna. En vldigt prisvrd samlingsvolym enligt mig!

Ett varmt tips r att hglsa boken, ven om barnet egentligen kan lsa sjlv. Ni vill inte g miste om samtalen som boken ppnar upp fr.