Monsterstationen: Kvart över dimman

Elfner, Johan

"En spännande berättelse som också rymmer humor... välskriven, ett vardagligt språk, lättläst för sin ålder. Betyg 4 av 5"Bibliotekstjänst, John Karlsson Följ med på en spännande och rolig resa in i Katinkas värld ? där både människor och monster möts!När Katinka ?dog? för första gången var hon fyra år. Sedan dess har hon dött flera gånger. Katinkas pappa är ett halvmonster, vilket gör henne odödlig. Hon bor med sin farbror Fabo på järnvägshotellet. Tillsammans måste de dölja för människorna att de driver ett hotell för monster, men även att Katinka är odödlig. Katinkas pappa har varit försvunnen i fem år. Varför kommer han inte hem?När Katinka till slut får reda på att hennes pappa sitter i fängelse i Monsterland tänker hon åka dit för att rädda honom. Hur ska det gå?En rolig och fantasifull berättelse, fylld av galna upptåg och färgglada karaktärer som de identiska enäggstvillingarna...

Rolig konstig

Rolig konstig

tusktina

2021-06-23

WOW vilken spännande, rolig bok för den yngre generationen. Skulle passa att göra film på.

Peter Karlsson

2021-06-23

Klurigt nytänk på barn- och ungdomssidan. Lagom läskig med en hel del tänkvärdheter. Denna serie tror jag kan bli populär med många uppföljare.
Hälsar eterP

🌹Denna bok var en riktigt Spännand & Mysig Bladvändare
med många härliga monster i sig.🎧📚.
💜💜💜💜💜 av 5st🙀🌹

Gustav 10 år:
Jag har läst boken Monsterstationen Kvart över dimman för mamma och Philip.
Det är en ganska lättläst bok med korta kapitel. Den är väldigt rolig och lite tokig. Man skrattar när man läser den.

Boken handlar om en flicka som heter Katinka. Hon är en kvarts monster. Det kallas slända.

I människovärlden kan hon inte dö men hon dör lite då och då. Efteråt blir hon väldigt hungrig.

Det är det första man läser att hon dör men inte på ett läskigt sätt utan mer oj vad ska hända nu. Man tänker att det måste kommit mycket blod och så men hennes farbror Fabo tar hand om henne.

Katinkas pappa sitter i fängelse i Monsterland så Katinka måste åka dit. I Monsterland är det annorlunda än vad det är i Människoland. Det finns inga telefoner tex. Katinkas pappa ser annorlunda ut i Monsterland. Han är ju ett monster där. Katinka ser också annorlunda ut.

Det finns en pojke i boken som heter Jackson som retas med Katinka.

Jag tycker att boken är jättebra.

Philip 8 år:
Det här är en riktigt rolig bok. Jag längtade varje kväll till att Gustav skulle läsa. Det är lite spännande när Katina ska till Monsterland och hitta sin pappa. Det är annorlunda där. Katinka bor annorlunda i människovärlden också. I ett hotell där monster sover över.

Katinka kan tänk-prata med sin pappa och farbror. Det är coolt. Nu längtar jag efter nästa bok. Det är en serie och det är bra för jag vill läsa många fler Monsterstationen-böcker..

AC (mamma):
Monsterstationen var ett trevligt möte. En bok vi alla tre längtade till, nästan så man ville gå och lägga sig tidigare för att få läsa fortsättningen. Det som både är bra och dåligt med boken är att bokens kapitel är ganska korta så det är lätt att det bara blir ett kapitel till och ett till och ett till… Boken räckte inte till så många kvällar.

Jag gillar Johan Elfners fantasi och jag är verkligen i berättelsen. Vi dör med Katinka och vi kommer tillbaka med Katinka.

Katinka är en tuff och hårdhudad tjej som letar reda på sin försvunna pappa. I bakgrunden finns en pojke med mycket dåligt samvete för att han mördade Katinka…

Rekommenderar varmt denna bok.