Monsterbiff till middag?

Esping, Torbjörn

| 2010

En reportagebok om vårt älskade kött Monsterbiff till middag? är en reportagebok om vårt älskade kött. Om köttindustrins moraliska förfall i jakten på lönsamhet och om hur den svenska köttkontrollen och det svenska djurskyddet, världens finaste, bara är en fasad som döljer hur uppfödare och slaktare snuskar och fuskar.De grävande reportrarna Torbjörn och Ylva Esping avslöjar köttbranschens största hemligheter. Varför vi aldrig kan få kravmärkt kalkonkött i Sverige. Hur mjölkkorna i bregottfabriken har det. Hur monsterrasen belgisk blå i smyg etablerat sig i Sverige. Uppfödaren Roger Nilsson berättar för första gången öppenhjärtigt om hur han bröt mot alla lagar för att ta rasen till Sverige. Monsterbiff till middag? ställer också svåra frågor till oss konsumenter: Måste vi verkligen ställa upp på dagens hårda lantbruk? Om djuruppfödningen är för extrem, vad är lösningen?...

Karoline Breivik

2012-09-30

Ännu en påminnelse om varför man inte vill äta kött, usch. Bra bok dock och speciellt intressant var delarna om belgian blue och kalkonproduktionen som iaf jag inte har läst så mycket om tidigare. Det här kan ju bara inte få fortsätta :(

Charlotta CG

2011-09-16

Oerhört lärorik bok om svensk mat och framför allt om hur det går till på svenska slakterier och att vi inte är så djurvänliga som vi vill tro. En del om hur man kan tänka när man prioriterar vilket kött man ska äta och mycket om fusk. Saknade bara lite MER av allt och en korrekturläsare här och där. Rekommenderar alla att läsa!

Julia Björk

2010-12-06

En mycket tänkvärd bok som får en att omvärdera köttkonsumtionen i vardagen. Ett plus är att fakta varvas med både negativa och positiva exempel från verkligheten samt att språket är enkelt och tydligt.

ebba bjelkholm

2010-05-31

Viktig och hemsk bok som borde läsas av många. Dock tycker jag att mycket saknas och jag är inte särskiljt förtjust i språket författarna använder.

Johanna Galenpanna

2010-02-17

Att det var så här illa ställt med svensk djurhållning, det visste jag inte. Hädanefter blir det mer bönor och mindre kött. Ekologiskt var ledordet.