Monster

Elfberg, Ingrid

| 2016

Polisen Erika är sjukskriven och åker hem till Norrland tillsammans med sin hund Boss. Hon har inte berättat för någon att hon är gravid efter den våldtäkt som hennes man utsatte henne för. Snart dras hon in i en lokal utredning av det som först ser ut att vara ett makabert självmord på en gammal avrättningsplats i Östersund. När ytterligare en man tagit sitt liv på en forntida offerplats i Göteborg börjarman se ett samband. Det andra offret har fått en film där det första offret torteras. Vad har offren gemensamt? Kommer de att bli fler? Erikas bror blir snart polisens huvudmisstänkte och Erika blir besatt av att hitta sanningen. Monster är en psykologisk thriller om mobbning, svek och passioner, och vem man kan bli när man aldrig blir sedd. Boken är en fristående fortsättning på Den du borde frukta (2015).

2021-05-19

Spännande och lättlyssnat. Ger en stunds avkoppling men inte så mycket mer. Ett alltid aktuellt ämne. Boken är ok men är inte lika bra som föregångarna om polisen Erika. Betyg 2,5

2021-05-19

Håkan Carlsson

2018-12-11

Monster är Ingrid Elfberg fjärde bok och kom 2016, det är den tredje boken om polisen Erika och de övriga poliserna i Göteborg. De kan läsas fristående men jag rekommenderar att man läser dem i rätt ordning för att förstå bättre vad för bakgrund karaktärerna har.

Precis som hennes tidigare böcker så är det en blandning av den klassiska polisutredningen och relationsdriven psykologisk thriller. Vikten ligger på det psykologiska och i detta fall tar hon upp ett ämne som berör många, mobbing. Jag skulle säga att troligen alla har någon gång varit i kontakt med mobbing i någon form, det kan vara som offer, utövare eller den tyste som står och ser men inte vågar göra något, eller kanske den som sa till. Hon tar upp en viktig sak att mobbing i ung ålder kan sitta i för resten av livet, det kan forma en till något man egentligen kanske inte borde vara, man kanske blir ett monster.

Det är just det som är styrkan i Elfbergs böcker att hon tar upp ämnen som ligger de flesta nära och är vardagliga (tyvärr kanske man skall lägga till med tanke på ämnena) och man kan oftas ha en personlig erfarenhet till någon grad. Det är t.ex. mobbing, misshandel inom familjen samt farorna med att lämna ut information på nätet.

Språket är som vanligt lätt att ta till sig och hon håller spänningen uppe hela boken igenom. Den är uppbyggd med korta kapitel, vilket har blivit rätt vanligt med deckare/thrillers, så att man lätt känner att man skall bara ta ett kapitel till.

Gillar man karaktärsbyggande thriller samt har läst Ingrid Elfbergs tidigare böcker så tycker jag att man absolut skall ta upp även denna bok.

Evasbokhylla

2018-02-23

Min tredje bok av författaren och som tidigare är denna bok lättläst, otäck, spännande & en skakande psykologisk thriller.

2017-08-01

Monster är Ingrid Elfbergs fjärde bok, och det är den andra som jag läser av henne. Missade hennes första och andra bok, men den tredje, Den du borde frukta, läste jag, och här är en länk till min recension av den boken.

Jag tyckte mycket om boken Den du borde frukta, och jag tyckte även mycket om den här boken, Monster.

Boken är välskriven och lättläst. Den är spännande och har trovärdiga karaktärer. Boken är riktigt ruskig, men även gripande.

Jag rekommenderar varmt boken, och kommer definitivt läsa mer av Ingrid Elfberg.

Som sagt, riktigt, riktigt bra...

Marina Pedersen

2016-10-10