Monster i terapi : Skrcklitteraturens ikoner hos psykologen

Strandberg, Mats

| 2020

En psykolog r frsvunnen. P hennes mottagning hittas en samling dokument: en arbetsdagbok, brev, researchmaterial och transkriberingar av de terapisessioner som hon genomfrt inom ramen fr ett bokprojekt. Dr fr vi flja samtalen med en identitetsstrd lkare, en lesbisk psykopatvampyr, en manisk vetenskapsmans fruktade avkomma och en narcissistisk dandy. De visar sig vara ngra av den gotiska skrcklitteraturens mest ikoniska monster - Dr Jekyll, Carmilla, Frankensteins monster och Dorian Gray - och de brottas med tidlsa dilemman som vi alla kan knna igen oss i. Hur lr man sig acceptera sina onskade sidor? Hur bejakar man sin sexualitet i en vrld med alltfr snva ramar? Om alla bemter dig med rdsla, kan du annat n hata dig sjlv? Och hur ldras man med vrdighet i ett samhlle besatt av sknhet? Mats Strandberg och Jenny Jgerfeld lter populrkultur mta psykologi i denna...

ElinsBokhylla

2020-08-22

Bokens handling r vldigt annorlunda men intressant d jag tycker att psykologi r ett vldigt intressant mne att lsa om. ven om jag kanske inte r ett jtte stort fan av de skrcklitteraturens ikoner s var det roligt att f veta lite mer om vilka de var och hur de kan ha tnkt och agerat.

Jag gillar att det r s enkelt att se parallellerna mellan monstrens problem och nutida problem. S som otrohet, schizofreni, hat, relationsproblem och fobier med mera. Jag tyckte att Strandberg och Jgerfeld lyckades knyta ihop de olika monstrens problem med nutidens samhllsproblem utan att det blev fr uppenbart.
Boken r vldigt tung att lsa med verkliga problem och situationer s tycker jag nd att frfattarna lyckas balansera boken vldigt bra mellan elnde, romantik och ven en del underhllande delar.

Boken har ett lite annorlunda format n vad jag r van vid, att boken r i dtid r inte s ovanligt men att man endast fr ta del av anteckningar, mejlkonversationer och transkriptioner frn terapisessionerna s var det ett vldigt annorlunda format som jag bde gillade och inte gillade. Jag har inget emot att anteckningarna och transkriptionerna men jag hade dock svrt att ta del av J: s handskrivna anteckningar och kommentarer som finns bland transkriptionerna, det var mnga gnger som jag inte sg vad det stod och d tappade lite av handlingen.
Att frfattarna hade tagit med debattartiklar, artiklar och informationsblad i boken var en snygg detalj tycker jag, det gjorde att boken kndes mer verklighetstrogen n om de inte hade varit med.

Monster i Terapi: Skrcklitteraturens ikoner hos psykologen av Mats Strandberg och Jenny Jgerfeld r en spnnande, underhllande och sorglig bok som har ett vldigt ovntat slut. En bok som r vlskriven och detaljerad med olika faktablad. Boken hll inte riktigt upp till mina frvntningar men jag kan trots det starkt rekommendera er denna bok!

Urban Karlsson

2020-05-11

Det kanske berodde p att jag tyckte idn var s bra med boken och alla positiva recensioner, men fr mig var boken tyvrr en besvikelse. Den fr nd tre av fem, mest fr den goda idn.

Malin Bredenberg

2020-04-12

Intressant upplgg

Fascinerande, smart & underhllande!