Ende, Michael

| 1985

At the edge of the city, in the ruins of an old amphitheatre, there lives a little homelss girl called Momo. Momo has a special talent which she uses to help all her friends who come to visit her. Then one day the sinister men in grey arrive and silently take over the city. Only Momo has the power to resist them, and with the help of Professor Hora and his strange tortoise, Cassiopeia, she travels beyond the boundaries of time to uncover their dark secrets.

Joesus Roos

2019-08-13

En av de bättre böckerna jag läst senaste åren. Trots att den anses vara en barnbok var den fylld av tänkvärd & nyttig hjärnmat. Högt uppskattad av både min dotter & mig.

Kamali 

2017-01-29

Fin berättelse men alldeles för lång. Dessutom saknar jag fler kvinnliga karaktärer. Är i princip bara Momo som är flicka och sen div män/pojkar i hennes omgivning som för handlingen framåt.

Christian Rydberg

2016-01-24

Endes sinnrika berättelse är den i särklass finaste hanteringen om tiden jag stött på, tiden och dess ständiga obegriplighet, relativitet och källa till stress och ångest. Tiden som blommor, som rök, som livet självt. Går er att lagra, eller spara. Bara leva!

Nicklas Björk

2014-04-21

"Momo eller kampen om tiden" är en bok som föreläsare och studenter har pratat gott om på estetiska fristående kurser jag har deltagit på. Med deras positiva omdömen av boken beslutade jag att ge den en ärlig chans och den är bra, men tyvärr inte så bra som många menar att den är. Mysig? Javisst. Fantasifull? Absolut. Tänkvärd? Då och då. Tyvärr finner jag boken vara en aning småtråkig och inte så intressant som jag hade hoppats. En 3:a, varken mer eller mindre.

Anders Friberg

2014-03-02

Mycket bra, tänkvärd och med en härlig fantasi rakt igenom hela historien

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Underbar!

clara mage

2013-05-14

Världens bästa bok!

Sanna Carlborg

2013-04-21

En fin saga med budskap. Men partiet då allt är misär tar nästan upp hela boken (jag mår bara dåligt) ,och det egentligen fina budskapet tycker jag är lite väl svartmålande/förenklande/cyniskt i sin gestaltning av "den moderna världen". Så jag gillar den inte lika mycket som jag skulle vilja, men boken är gott och väl en trea.

Lotta Berling

2013-04-07

En filosofisk saga om tid och hur vi lever våra liv. En allåldersbok som på många sätt passar vuxna bättre än barn.

Ebba Andersson

2012-10-21

Underbar bok som alla borde läsa någon gång!

Malin Bredenberg

2012-08-04

Det var länge sedan jag läste denna boken, men minns att jag både fascinerades och skrämdes av den.

Karin Söder

2012-08-03

En träffande bok!

Miriam T

2012-01-17

Åh vad jag såg fram emot den här boken.
Men blev tyvärr besviken, den var läsvärd och mysig på sina ställen men även lite tjatig och långtråkig.

Läs hela recensionen på min blogg:

Amanda Köhlmark

2011-09-01

En underbar bok som alla borde läsa - vuxna som barn

Maria Johnson

2011-02-15

kurslitteratur

Läste den här boken långt innan det fanns en genre som kallades "fantasy" !

Den satte igång åtskilliga tankar, då, men det är länge sedan, och minnet är suddigt idag. När jag läste den var jag emellertid totalt såld ! Berättartonen vara god, och historien spännande !
Jag borde nog läsa om den egentligen. Den är ju ganska kort, och lättläst !

lena söderberg

2010-09-09

Längesedan jag läste o minns den knappt bara att den berörde mig på djupet o fick mig att fundera på det här med tid och hur vi nvänder denvilket senare lett in mig på vikten av att våga stanna upp i nuet o njuta av just det