Moment 22

Heller, Joseph

| 1982

Moment 22 berättar om en amerikansk bombplansdivision på en ö i Medelhavet under andra världskrigets sista månader. Om piloterna och bombfällarna - en samling mycket särpräglade individer - om deras lössläppta leverne under permissionerna i Rom, om svartabörsaffärerna, kärlekshistoirerna och om det uppdrag de är satta att utföra. Det är en roman som inte liknar någon anna, med sin egen stil, sin egen logik, sin egen karaktär. En satirisk krigsskildring som med svart humor, groteska överdrifter och festlig karikaturkonst visar upp krigets meingslöshet och krigsledningens monumentala inkompetens. Jaoseph Heller, född 1923, debuterade och slog igenom med Moment 22 (1961), byggd på hans efarenheter som flygare under andra världskriget. Den har följts av bland andra Nånting...

janne lindh

2020-01-27

En kultförklarad, kolsvart satir om amerikansk mentalitet. Boken skrevs 1961 men verkar skrämmande aktuell även idag.

Mikaela86

2019-09-17

Min mans favoritbok och med en varning att den är väldigt grabbig. Vilken sjuk och galen läsupplevelse. En stor del i början av boken var bara att jag skrattade rakt ut flera gånger. Jag fick då känslan att hela boken skulle vara så. Humorn återkommer men det finns ett helt annat djup senare med mycket tragik och svärta. Bombningarna från luften var väldigt intensiva. Jag tycker att den kunde ha varit lite kortare därav trean men verkligen läsvärd. Vi har även sett den nyutkomna serien om boken och den är riktigt bra!

Hanna Rhodin

2019-02-05

Jag tror många av oss har hört uttrycket ”moment 22”, kanske även använt det utan att veta var det kommer ifrån. Vill en få en större förståelse och samtidigt läsa en roande och oroande bok som utspelar sig vid Medelhavet under andra världskriget är detta boken för dig!
Flygkapten John Yossarian är stationerad tillsammans med ett antal amerikanska soldater på en ö utanför Italien. Det enda John vill är att få åka hem, men det finns bara två sätt för detta: att bli frikallad eller sändas hem i en kista. John väljer av förklarliga skäl det första alternativet. Det framgår efter hans undersökningar att det enda sättet för detta är om man kan antas vara galen. Det är här militärens finurliga moment 22 träder i kraft, det enda sättet att bli frikallad från militärtjänst är att vara galen, men för att bli frikallad måste man ansöka om detta. Ansökan antas emellertid bero på att man är livrädd för att delta i kriget och då detta är en sund reaktion är man följaktligen inte galen….

Filip Robertsson

2017-06-19

På många sätt briljant, men i längden blir den märkliga strukturen och de skruvade dialogerna väldigt tunglästa. Man blir utmattad. Boken hade vunnit mycket på att vara kortare tror jag.

Henrik Andersson

2014-06-29

En krigshistoria med ett annorlunda fokus på hur alla kämpar för sig själva och hur inkompetens belönas. Boken börjar ganska segt och tar 70-80 sidor att ta sig in i men sen tar det fart och det är stundtals väldigt roligt bland all krigstragik. Omväxlande stil och Heller har hittat en bra balans och lyckas också klämma in i lite personlig utveckling i historien. Trots berg- och dalbanan i underhållning blir det ändå till slut en 4a, jag är trots allt ganska svag för oglamorösa, amoraliska krigsskildringar.

2014-06-03

En klassiker som man ju bör ha läst. Jag har svårt att besluta mig för vad jag tycker om boken. Det är en totalt vansinnig bok men den handlar ju också om ett vansinnigt beteende. Allt är totalt skruvat, språket, dialogerna och karaktärerna. I början tyckte jag att den handlade inte om någonting men den växer efterhand och jag tycker ändå när jag nu läst den att det var värt besväret. Den är tragisk däremot finner jag ingen humor i den vilket många tycks göra. Komiken är för vansinnig för att passa mig.

Det var ett tag sedan jag läste denna bok men det jag minns är att jag gillade den.. =)

astro cyt

2012-10-12

Läste den som tonåring. Jag var fast redan vid den första meningen! (läste den på engelska). En av mina favoritböcker.

Mylar .

2012-09-14

Tämligen ointressant historia med skämt på mycket låg nivå. Jag kan inte se en enda detalj som skulle kunnat bidra till bokens framgång. Det är obegripligt. Majoren heter Major Major. Åh så fantastiskt roligt. Översten vill bara anordna parader. Jag tror jag skrattar tungan ur led. Av någon anledning kommer jag att tänka på filmen "Polisskolan".

Artur Foxander

2012-07-22

Jag har full förståelse till varför så många tycker om den. Dess absurda dialog och nattsvarta humor gör den väldigt originell och bitvis väldigt rolig. Själv hade jag svårt att fastna i den... För handlingen är nästan obefintlig. Efter ett tag kändes den som ett lååååångt avsnitt av Seinfeldt. En bok om ingenting fast i krigsmiljö.

Peter L

2012-06-17

Dråplig, svart humor om hur galet allt i allmänhet och krig i synnerhet är.

jan dalgren

2012-01-29

trodde i 30 år att jag läst boken, men det visade sig vara filmbilder av Youssarion som etsat sig fast. boken blir idag lite för bladdrig men vaknar i perioder till med fantastiksa och galna dialoger. Hur otroligt det än verkar så är det säkert inget mot verkligheten. våärd att läsa pga dess odödliga koppling til begreppet till moment 22.

Josefine Ejebjörk

2011-01-18

Det tog lite tid att komma in i den, men det var det värt.

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Ge inte upp! Allt faller på plats när man kommer till slutet. Läste den tillsammans med Bokcirkeln i P1, kul variant där man får nya infallsvinklar från andra läsare på vägen.

Kjell Jacobsson

2010-05-05

Moment 22:
Enda giltiga orsaken att bli förflyttad eller entledigad från flygbasen är om man är tillräckligt mentalt instabil. Man måste då fylla i ett formulär där man förklarar varför den mentala instabiliteten gör en oduglig till tjänst. Men, klarar man av att fylla i formuläret anses man automatiskt som tillräckligt frisk för tjänstgöring.

Kjell Jacobsson

2010-05-05

Det känns som det blir lite lättare att ta livets motgångar när man läst denna bok.
Om jag skulle hamna på en öde ö och bara hade tio böcker med mej så hoppas jag att denna vore en av dom.

Jessica Johansson

2010-04-16

Även boken känns ologisk ibland är den så himla klockren. Känns som att moment 22 är ett alltför vanligt fenomen i vardagen. Karaktärerna är mysiga, de är så extrema men känns ändå så välbekanta.

Caroline Johansson

2010-03-11

tycker den har sina poänger - men den är rätt tröttsam också.

* Mazuli *

2010-02-27

Sjukt överskattad och rörig bok.

Anders Söderberg

2009-09-07

En makalös bok! Mycket skickligt skriven. Från en början där man irriterar sig på den ettriga crazyhumorn så byggs boken upp steg för steg till ett sammanhängande epos över människans villkor i stort och smått i en ond värld.

Robest Robests

2009-07-03

Roligaste boken jag har läst i mitt liv.
Har du ej läst den, gör det!