Molnfri bombnatt

Olsson, Vibeke

| 2007

En otroligt stark och gripande bok. En bok som skildrar ondskan ur en annan vinkel än den som de flesta böcker om andra världskriget ofta gör och hur lätt det kan vara att hamna på ondskans sida. Vilken sida du än var på så var du aldrig säker ett litet misstag kunde leda till ett fruktansvärt öde.
En bok som även känns allmänbildande.
Uppläsaren av boken gör ett bra jobb av boken som är väldigt lång men helt klart väl värd att ta del av.

Bianca Kallai

2018-12-04

2018-05-21

Jag kan inte annat än att hålla med tidigare recensenter. En otroligt bra, stark, gripande och mycket engagerande roman som för en gång skull handlar om ett vanligt tyskt perspektiv under den fruktansvärda terror som var andra världskriget. Trots att boken är lång så tappar den aldrig mitt intresse utan jag vill hela tiden höra vidare och få reda på vad som ska hända med Hedwig. Den är så pass välskriven att man lätt skulle kunna tro att den bygger på verkliga händelser, men tydligen är den ett verk av Vibeke Olssons briljanta fantasi. Väldigt bra och mycket välskriven. Kan riktigt varmt rekommendera boken
Dessutom fantastiskt bra uppläst av Irene Lindh som med fast, säker och mycket professionell röst läser den här 23 timmar långa boken.
Toppbetyg från mig!

Åsa G

2017-03-01

Jag läste Vibeke Olssons ungdomsböcker (Ulrike och kriget/Ulrike och freden) under uppväxten och blev glad när jag hittade denna lite annorlunda men väldigt gripande berättelse som också utspelar sig under andra världskriget. Om andra värlskriget, men inga stora slag utan om vardagen och att vara ung under mitt under kriget, och att komma till ett nytt land (Sverige) efter kriget. Den här boken har jag läst flera gånger.

Anette Björkman

2016-05-18

Fantastisk bok som ger en bild av en människa. En människas öde under ww2. Väldigt välskriven, mycket gripande och en tragisk berättelse.

Zack Simone

2016-05-12

En bildningsroman av mycket hög klass. Låt alla på gymnasienivå läsa denna. Och några till så klart. Livet är bara 30% krig.

2015-12-31

Gripande och trovärdig. Mycket bra uppläsning.

Eva Pettersson

2015-09-08

En väldigt viktig bok, som fortfarande känns lika aktuell trots att den har några år på nacken. Jag känner djupt med huvudpersonens minnen från andra världskriget, såväl de lyckliga minnena som de mer traumatiska. En bok som alla bör läsa!

Anna Engström

2015-07-23

Mkt bra, intressant perspektiv på WWII. Bra uppläsning av Irene Lindh.

Ingela Karlsson

2014-06-08

Fantastiskt bra bok om människorna under och efter andra världskriget

Per-Anders Tornås

2014-02-20

Vilken historia, läs den!

Diana Lindeberg

2013-11-21

Måste läsa igen snart! :)

Gorazde Slimovic

2013-04-13

En mycket givande bok från "andra" sidan kriget. En bok att läsa och lära av.

Karin Norlander

2012-06-19

Intressant perspektiv på andra världskriget.

Först tyckte jag det var lite hoppande hit och dit, men sen förstod jag upplägget.

En fantastisk bok och som skildrar en hemsk tid som vi aldrig får glömma.

Man får aldrig glömma kriget och judeutrotningen. Jag kommer alltid hålla denna bok i minnet

Eva Simonsson

2012-03-11

Boken är fint skriven och berör, jag vill verkligen höra hur det går för personerna som är med. Men- den är alldeles för seg och utdragen, jag orkar inte lyssna på den till slut tyvärr.

Maria Åberg

2012-02-13

Mycket gripande och med härligt språk!

Maria Jönsson

2011-12-10

Är på min 3 bästa lista någonsin. Fantastisk, bara fantastisk!

Konstantin Krakow

2011-10-11

En mycket bra och gripande bok som utspelar sig under andra världskriget. Berörde mig djupt.

Sandra Norrman

2011-10-10

En bra bok som berättar om andra världskriget ur en flickas ögon. Tycker inte att det gör något att den är lite lång för jag ville endå inte sluta läsa...

2011-10-10

Mycket bra bok om andra världskriget. Skildringen av kriget ur en tysk flickas perspektiv är annorlunda och lärorikt. jag fick förståelse för hur "vanliga" tyskar hade det. Det är alltid lika skrämmande att inse hur fanatiska "förebilder" kan hjärntvätta så många människor och hålla en hel nation i skräck.

Jesper Larsson

2011-06-26

Tråkig och krånglig bok. Har även oerhört lite djup.

Anna-Karin Marklund

2011-03-07

En av mina absoluta favoritböcker!

Birgitta Spele

2010-11-07

En annan vinkel på 2:a världskriget och nazismen. Intressant, engagerande och berörande. Skriven på ett smart och spännande sätt. Hedwig kommer att vara kvar i minnet länge!

Sofies bokblogg

2010-08-18

Läste den med klassen i skolan. Nästan alla tyckte att den var jättedålig. Jag var inte en av dem, riktigt intressant och fin, faktiskt!

cecilia martinsson

2010-07-29

Snudd på en femma... Kändes möjligen inte tillräckligt nära och personlig, men det kan bero på att Hedwig som gammal ser tillbaka på sitt liv och berättar om sig själv utifrån. Lite hoppig i tiden kan man kanske tycka, men det passade väl in i berättelsen. Bör nog läsas under en inte alltför långdragen period.

Lena Persson

2010-07-23

Håller med om att den är för lång. Skulle ha fått en 4 om den hade varit minst 80 sidor kortare.

lena rosendahl

2010-04-17

Otroligt bra bok som man har svårt att lägga ifrån sig.

Erika Bok

2010-04-08

Bra men alldeles för lång. Skulle kunna kortas med minst 100 sidor.

Annelie S

2009-12-17

EN av de bästa böcker jag läst. Helt otroligt att man kan skriva så tycker jag. Jag blev så berörd!