Mokadji : den gyllene stenens kraft

Olsson, Mattias

Sirius och Erik är på väg till Egypten på en efterlängtad resa. Plötsligt störtar flyget mitt ute i öknen och de verkar vara de enda som överlevt. De hittas medvetslösa i vrakmassorna av en mystisk man med oförklarliga krafter. Han för dem med sig till en underlig plats där de vaknar upp fyllda med frågor. De får veta att de hamnat i ökenriket i landet Mokadji, det enda riket som ännu inte drabbats av den onda härskarens mörker. Men vem är mannen med de mystiska krafterna? Hur länge kommer de klara sig undan härskarens mörker? Kommer de någonsin komma hem igen? Och vad döljer sig egentligen bortom ökenrikets gränser?

Erik och Sirius är med om en flygplansolycka över öknen och är de två enda som överlever. En resande person hittar dem och räddar dem från en säker död. Bara det att de inte är kvar i vår värld, utan hamnar i Mokadji. Ett land i kris, där den elaka lord Mokadji vill ta över mer och mer och försöker förgöra allt sitt motstånd. Ett land med mängder av magi, spännande varelser och folkslag som kan göra helt andra saker än Sirius och Erik. Eller? Hur ska två små omagiska människor kunna hjälpa till i ett magiskt krig?

Det är ett gediget världsbygge som Mattias Olsson har gjort. Stort men genomtänkt. I början på boken finns en karta, och den kan verkligen behövas för att hålla koll på var Erik och Sirius hamnar under äventyrets gång. Det finns också illustrationer i början på varje kapitel som är oerhört vackra och som också ger en större förståelse till hur världen och dess invånare och varelser ser ut och fungerar ihop.

Som första bok i en serie (antar jag) har den en del av det som jag kallar för förstabokensyndromet men ändå inte. Det är väldigt lite dödtid mellan allt som händer, så det blir aldrig tråkigt att lära känna vare sig världen eller personerna. Däremot är det väldigt många olika personer som vi introduceras för och det kan vara lite krångligt att hålla isär dem, särskilt eftersom de har väldigt säregna namn. Men jag gillar det. Det är bra att få vara lite på tårna. Jag gillar Erik och Sirius som huvudkaraktärer och jag tycker om hur tajta de är med varandra. De får vara starka och svaga, problemlösare men impulsiva, oerfarna och övermodiga, känsliga och frispråkiga, nyfikna och intelligenta. Jag gillar också att det finns starka kvinnliga karaktärer i den här boken.

Det är tvära omkastningar och väldigt svårt att gissa vad som kommer att hända och även om det känns som att det absolut kommer att komma en fortsättning tycker jag att boken känns avslutad utan lösa trådar. Cliffhangers, absolut, men inte så att det stör. Det här är ett avslutat kapitel.

Språket är bra och genomtänkt. Man läser och läser och plötsligt är det slut. Känns inte alls som att det är över 300 sidor.

Jag och sonen har läst "MOKADdji - den gyllene stenens kraft" av Mattias Olsson @mattias.ols
Boken är verkligen en bok för just fantasyälskare och det märks att även författaren gillar fantasy.
Det är en imponerande detaljerad fantasifull historia med fantasifulla varelser/själar med fantasifulla namn. Jag läste boken högt för sonen så namnen gjorde att jag fick lite tung- och munngympa när namnen skulle uttalas.😅
Under tidens gång i berättelsen gav den mig både associationer till Djungelboken, Ronja Rövardotter samt Bröderna Lejonhjärta.
Det är ett STORT PLUS att det fanns en karta i början av boken, jag hade dock även behövt ett personregister då jag hade lite svårt att hålla isär alla namn och hänga med. Sonen hängde med bättre men han tyckte att boken även skulle kunnat passa som film och det kan jag också tycka.
Det är en riktig fantasybok iallafall där allt kan hända.🐉🤗
#mokadji #mokadjidengyllenestenenskraft #mattiasolsson #Visto #Vistoförlag #bokrecension #recencion #ungdomsbok #ungdomslitteratur #fantasy

Bokdjungeln

2021-04-11

Trots att barnen är yngre än målgruppen så testade vi att läsa denna. Jag läste för tjejerna innan läggdags och började första kvällen med kapitel 1. Båda två tyckte absolut att jag gott kunde läsa mer även fast klockan passerat sovdags. De kom därmed dagen efter och frågade om vi skulle fortsätta. De fick då välja mellan att se på film eller läsa bok och de valde boken. Medan jag läste var båda två helt tysta och tyckte det var väldigt spännande. Det var dock lite rörigt med alla namn på karaktärer och ställen, men sedan kom vi alla in i det.
Ibland känns boken dock lite långdragen, det kan ha att göra med de långa kapitlen. Jag tycker inte att det är förrän ca 100 sidor in som det verkligen börjar röra på sig och bli mer spännande.
För tweenies (ca 10-12åringar) tror jag att språket bitvis blir lite krångligt så jag tycker absolut att målgruppen på 12- 15åringar är bra, även om den kanske tom hade passat äldre. Jag som vuxen tycker att den var bra och undrar nu så klart hur det kommer gå för Erik och Sirius.

Bokdjungeln

2021-04-11

Christina Öhman

2021-03-16

Mokadji är en otroligt fin bok med en utvikbar karta och vackra illustrationer (min favorit ser ni på sista bilden).
Mattias har dessutom med oändlig (verkar det som) fantasi skapat en helt ny värld full av varelser vi aldrig tidigare mött. Jag uppskattar verkligen den kreativiteten.

Berättelsen innehåller dock lite störningsmoment, som tyvärr påverkar min läsupplevelse så starkt att jag inte riktigt förmår njuta av det positiva.

Det finns gott om långa monologer, likt historielektioner, som inte känns naturliga i konversationen och jag fastnar heller inte alls för det som berättas.

Jag finner också den allmänt utbredda öppenheten och bristen på ifrågasättande irriterande osannolik.

Boken riktar sig till målgruppen 12-15 år. Och jag känner mig både för gammal och för skeptisk för att ta till mig denna historia med öppet sinne 🤷‍♀️
Men jag kan, objektivt, se att den kan passa mycket bättre till den tilltänkta målgruppen. Och det är väl det viktigaste. Den har också fått jättefina recensioner av många, både yngre och äldre än mig.

Rebecka Nyman

2021-02-01

En äventyrlig bok med känsla av sagoberättande. Jag gillar hur Mattias Olsson använder ett eget språk och beskriver saker på nya sätt; han beskriver inte på samma gamla vanliga sätt. Kapitlen är relativt långa, vilket ibland gör berättelsen något långsammare samtidigt som varje kapitel nästan blir som en egen saga. Största delen av boken berättas kring Sirius och Erik, men några historier berättas parallellt. Det tycker jag om för spänningen byggs då upp allt mer och min nyfikenhet väcks. Ju längre in i boken jag kommer desto mer rycks jag med. Frågor väcks och slutet är frustrerande på ett bra sätt; jag längtar oerhört till nästa del. Måste även berömma de fantastiska illustrationerna i boken!

Anna Refors

2020-12-28

Sirius och hans vän Erik är på väg till Egypten för att göra en resa de båda längtat efter. Men flygplanet kraschlandar i öknen och Sirius och Erik hittas medvetslösa av en underlig man med oanade förmågor. De blir väl omhändertagna i Kung Adnars palats i landet Mokadji.

På något märkligt vis har de båda vännerna hamnat i en helt annan dimension. Sirius och Erik blir väl omhändertagna av invånarna och de får möta många nya varelser och ting. De ger sig av på en upptäcksfärd, men något som skulle vara ett roligt äventyr, förvandlas snabbt till strider på dödligt allvar.

Wow vilken bok! Det är en livfull berättelse, full av innerlig vänskap och snabb spänning.
Berättelsen lämnar mig alldeles varm inombords, men smått skakig.
Vad kommer hända härnäst? Vill läsa uppföljaren med en gång!

Författaren målar upp en mjuk och behaglig värld där befolkningen lever i total harmoni med djuren. Det är vänligt och storslaget. Samtidigt finns det ett stort mörker, ett svidande piskande maktbegär. Dessa två sidor beskrivs på ett otroligt detaljerande vis.

Författaren skriver flytande vackert. Miljön i boken är poetiskt beskriven. Det är ljuvt och väldoftande, så hjärtskärande tilldragande. Skogens röst Ulo berörde mig verkligen. Det är som jag vore mitt i berättelsen och upplever allt som Sirius och Erik erfar.

Jag uppskattar verkligen bilderna av @thorbearart som finns i varje kapitel. De är helt i min smak; svarta med mycket skuggor, fyllda med känslor. Det är jättebra med en karta i början av boken, men själva utvikningsdelen blir efter några gånger veckad och lite svår att få ihop.

Som svar på författarens fråga i början av boken (signerad och med hälsning): så glittrar min Csillogo Karkoto i gnistrande mörkblå färg! 💙

Therese's Boklåda

2020-12-08

Det här var en riktigt bra start på en ny fantasyserie för unga. Den var spännande rakt igenom, förutom en lite segare del i mitten. Det finns en superbra karta i början på boken och den har även jättefint illustrerade bilder som får hela historien att växa lite extra.
Som vanligt med fantasy så har jag megaproblem med namn på personer, saker och ting, de är väldigt svåra i Mokadji. Jag kan verkligen inte återge speciellt många karaktärer, ställen eller förmågor utan att tjuvkika i boken, med undantag för Sirius och Erik då... Dock så störde det inte mitt läsande så mycket utan på något sätt så flöt historien på utan problem.
Jag gillar att Sirius och Erik är två vanliga killar som hamnar i ett annat rike och på något sätt så är de självklart att de ska vara där och till slut så känner även de att de ska vara där och ju längre historien går så försvinner deras minnen av deras tidigare liv. Jag är väldigt nyfiken på varför just de två blev förda till Mokadji.
Det är en riktigt spännande värld som målas upp framför mig med många spännande inslag bl a de olika förmågorna som folket i de olika delarna av världen besitter och alla de olika varelser/djur som finns ger berättelse det där lilla extra.

I början av boken har Mattias signerat och skrivit frågan - Vilken egenskap bär du inom dig? Här måste jag ta fram boken och kolla, eftersom jag inte kommer ihåg namnen. Jag gillade ju Csillogo Karkoto - att kunna frambringa föremål, den förmågan som Sirius och Erik lär sig. Men jag skulle nog gissa att Literafa skulle passa mig - att observera, tolka och förstå.

Slutet var verkligen spännande och jag önskar lite att jag inte läst boken förrän det funnits minst en del
till att hugga in på direkt efter denna!

Victoria Hellberg

2020-12-05

Ett fantastiskt resmål ☆

Detta äventyr går inte av för hackor vill jag lova! Beskrivningarna av miljöerna och karaktärerna gör så att jag som läsare ser allt framför mig, och det är ingen dålig syn. Mokadji är ett fantastiskt land med otroliga städer som osar av fantasi, hur författaren Mattias har lyckats lämna sitt fantasiland och återvänt till den verkliga världen är ett frågetecken för mig.
Jag måste även få lyfta Mokadjis mat(mat- och sötsaks älskare som jag är), jag skulle göra vad som helst för att ha ett litrikoträd utanför fönstret!

Självaste äventyret tänker jag vara så taskig att jag inte avslöjar något kring, en något klassisk de goda möter de onda med krafter som känns nya. Men åter igen- beskrivningarna är så tydliga att inget lämnas åt läsarens egna fantasi. Som läsare är man med i varje nytt steg i äventyret.

Spana in kartan man kan veckla och följa medan man läser på andra bilden! Så häftigt att de valt att göra den "utanför" boken så man slipper bläddra fram och tillbaka hela tiden. Jag fullkomligt älskar sådana detaljer som kartor och andra finurliga saker som ger det där lilla extra, och den här boken är fylld av dem i form av illustrationer i början av varje kapitel också.

Sarasbokhyllor

2020-11-19

Boken börjar med att ett flygplan har kraschat i öknen. Ur spillrorna räddas två pojkar (eller unga män), Sirius och Erik. De förs medvetslösa genom öknen till en annan värld. När de vaknar upp befinner de sig i Mokadji hos kung Adnar. De får inte den semester i Egypten som de tänkt sig men vistelsen i Hanadjikaan blir härlig. De två pojkarna och Rudus från Mokadji beger sig efter ett tag på en utflykt till Fludji och där ändras plötsligt allt. De dras in i en strid på liv och död. Onda makter vill få makten i hela riket och de två pojkarna väljer att kämpa mot ondskan.

Varje kapitel inleds med en riktigt snygg illustration som fint hänger ihop med texten. Jag gillar även att vi emellanåt får parallella historier från olika delar av världen. Jag är så imponerad över hur mycket fantasi en del författare har. Alla dessa namn, arter och magiska egenskaper, hur kommer man på sånt? Jag gillar verkligen att läsa om maten de äter, de olika varelserna och miljöerna. Gabaajerna och grishen Sissiwie verkar helt underbara. Boken är välskriven men innehåller några slarvfel. Det känns inte riktigt som att jag kommer Sirius och Erik in på djupet. Jag hade önskat få lära känna dem ännu bättre. Men det är också det enda jag har att anmärka på.

Jag tänker under läsningen på Den oändliga historien (som jag inte minns mycket av egentligen- förutom att jag älskade den) och Bröderna Lejonhjärta.

Det här är en klassisk fantasy där två ungdomar hamnar i en annan värld. Det onda håller på att ta över och ungdomarna ska rädda världen. Fantasy för ungdomar är verkligen min grej kan jag berätta. Boken slutar på ett sätt som gör att jag verkligen vill läsa del två.

Idas Recensioner

2020-09-06

Det första jag vill hylla är illustrationerna i boken – otroligt fina, detaljerade bilder som passar perfekt in till bokens känsla och handling. Det är ett stort plus med illustrationerna, för det gav en extra känsla för bokens karaktärer och miljöer. Det andra jag vill hylla är Mattias Olssons sätt att beskriva omgivningar och hur han på ett otroligt fin sätt gestaltar karaktärerna. Jag kunde verkligen drömma mig bort till Mokadji och dess fantastiska djur och befolkning. Otroligt bra gjort!

Handlingen är fylld av spännande händelser och hårresande ögonblick, jag fick snabbt en känsla för hur boken skulle vara och det var helt fantastiskt att drömma mig bort i den. Sedan är handlingen också väldigt dynamisk då det är en fin balans mellan lugn och kaos, berättelsen förs framåt fint och jag blev aldrig uttråkad. Karaktärerna är väldigt enkla att tycka om, och jag fastnade för alla karaktärer i boken (förutom fienderna såklart..).

Generellt är Mokadji: den gyllene stenens kraft en riktigt bra bok som jag starkt kan rekommendera. Dock hade jag velat ha mer information om hur magin i boken fungerar, för själva magin är väldigt unik och intressant – och jag hade gärna velat veta mer om den. Mokadji: den gyllende stenens kraft är fylld av äventyr, spännande ögonblick och djur som man bara vill veta mer om. Mattias Olsson har skapat en bok värd att läsas och jag ser fram emot att fortsätta följa alla karaktärernas äventyr i nästa bok.

Rosita Söderström

2020-07-19

Det var med spänning och öppet sinne jag gav mig in i Mattias Olssons Mokadji - Den gyllene stenens kraft. Utgiven av Visto förlag med fantastiska illustrationer.

Förälskade mig genast i den snövita, spinnande grishen - ett djur jag gärna skulle möta i verkliga livet. Vem också visar sig ha stor betydelse för huvudkaraktärerna i berättelsen.

Tack Mattias att Sissiwie kom att slå följe med de två unga männen Sirius och Erik. Vilka läsaren får följa från att de kraschar i Mokadjis ökenrike, där de kommer att vara med om en mängd olika möten och äventyr - inte minst i ytterligare ett utav sex riken - tills en av dem återvänder till ökenriket, i följe utav tre andra individer. Vilka avslöjar jag dock inte men tacksamhet till författaren att livet ej gick till enda.

Jag tappade annars en hel del entusiasm till att fortsätta tro på en god bok, när jag nått ett av de sista kapitlen. Gjorde emellertid på sidan 293, i samma kapitel, ett hjärta i marginalen. Så, om jag ska välja det vackraste textstycket finner ni det där. Med ytterligare ett djur - Yohlen - jag gärna skulle vilja se i verkligheten. I samma kapitel som det brutala dådet utspelar sig.

God läsning försvann dock aningens också vid ett annat tidigare tillfälle som tack och lov inte blev för långdraget men ändå ganska detaljerat. Personligen hade jag gärna redigerat bort det. Annars gör de hemska mötena att spänningen och dramatiken förhöjer en fantastik. Så ock i Mattias Mokadji.
Gillar du stridiga episoder uppkommer de men också ett spännande sökande inte minst efter rikenas utmärkande egenskaper, så som bland annat riket Unowars Csillogo Karkoto. Vilket ger lumikolerna chansen att göra verklighet av sina ideér.

Jag förstod inte alls Mattias fråga tillsammans med hans signering i min bok, före deltagandet. Men nu kan jag svara att min Csillogo Karkoto glittrar nog i ametistlyster med Månens silver och Auoras rodnad.

Mokadji får av mig tre pilbågar av fem möjliga plus ett svärd. Ser fram emot efterföljaren!

Värt att tillägga är också den praktiska kartan som är bifogad bokens pärm. En guldmedalj!

Linda Andersson

2020-06-21

Jag har läst Mokadji – Den gyllene stenens kraft av Mattias Olsson. Detta är första delen i en fantasyserie som passar såväl ung som gammal, fantasy av det klassiska slaget ska tilläggas.
Sirius och Erik är med om en flygolycka på väg till Egypten, men istället för att vakna upp i Egypten så är det i det magiska landet Mokadjis heta öken de befinner sig när de väl slår upp ögonen. De tas emot med stor gästfrihet och får upptäcka en fantastisk del av landet. Men allt är inte frid och fröjd, Mokadji hotas av den onde lord Mokadji som strävar efter att göra landet till sitt. När Sirius och Erik får möjlighet att resa utanför ökenrikets gränser händer det saker som är upptakten till en lång och farofylld resa.
Detta är en mycket bra debutroman, fylld med magiska varelser, djur och fantastiska platser. Allt målas upp väldigt väl vilket gör att man ser allt framför sig, och smakar! Dessa underbara frukter ... jag säger bara det, jag skulle vilja besöka Mokadji bara för frukternas skull!
Nu längtar jag efter tvåan. Måste få veta hur det ska gå för alla.

Jennifer Johansson

2020-06-20

Tack Mattias Olsson för recex av din bok!

Mokadji: Den gyllene stenens kraft handlar om Erik och Sirius som är med om en flygplanskrasch. När de vaknar upp igen efter kraschen så är det i en helt ny värld som heter Mokadji. Till en början får det upptäcka landet men snart dras trådarna ihop då mörkrets krafter hotar att komma åt dem också.

Det jag tycker att Olsson har lyckats väldigt bra med är att skapa ett roligt och välutvecklat magisystem. Det är intressant, innovativt och har även konsekvenser, vilket är nyckelorden till ett lyckad magisystem för mig. Även om jag hade önskat att vi hade fått lite mer träningsscener där vi går igenom alla delar av magisystemet mer, eller att man hade längst bak i boken förklaring till det, så hade det känts mer välutvecklat och förståeligt.

Själva handlingen tycker jag är sådär. Det börjar väldigt konstigt då jag tycker att personen som det möter beter sig underligt när det kommer två främmande människor i en värld där inte människor finns. Därefter så hoppar vi i handling väldigt fort fram, vilket gör att det är svårt att komma in i stämning för att bry sig om karaktärerna och hänga med när massa karaktärer introduceras. Jag tycker också det är oerhört konstigt varför skurken i berättelsen heter Lord Mokadji och landet heter Mokadji, men jag antar att det kommer en förklaring i kommande böcker?

Rekommenderar till dig som vill ha en bok fylld av action och plotdrivenhet från första sidan och som är ute efter ett unikt och roligt magisystem!

Jag ser fram emot att fortsätta serien då Olsson släpper den andra delen.

Stinas_boksida

2020-05-19

Kompisarna Sirius och Erik är på väg till Egypten för en härlig semester, när deras plan störtar mitt ute i öknen. De visar sig att det bara är de två som överlevt.

En mystisk man hittar dem medvetslösa, och tar dem med sig till en underlig plats. När de vaknar har de ingen aning om var de är, men ser konstiga människor med mystiska krafter.

De får snart veta att de är i fantasylandet Mokadji, ett rike långt borta. Här försöker onda krafter ta över makten.

Snart är Sirius och Erik med om en massa äventyr och spänning, men när de får ett uppdrag blir det mer allvar. Kommer de klara det? Och kommer de onda ta över makten?

Wow, vilken debutbok. Det var spänning från början till slut. Jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Och vilka fina beskrivningar av naturen och karaktärerna. Ibland kändes det som man var där med dem.
Språket är bra och boken är lätt att läsa.
Illustrationerna är otroligt fina.

Boken vänder sig till åldern 12-15 år, men passar även vuxna.

Bettan_bokprataren

2020-02-08

En mycket spännande och välskriven fantasy. En lysande debut av Mattias.
Trots att det inte riktigt är min cup of tea så gillade jag den. Ett språk som passar både till genren och till den grupp som boken vänder sig till. Beskrivningarna är härliga av både natur och de individer som historien handlar om. De blir verklig i mitt huvud.
Ett extra plus till kartan som gör att jag kan hänga med på ett bra sätt och till de fina illustrationerna som Torbjörn Källström gjort.Läs mer på https://bokprataren.blogspot.com/2020/02/mokadji-den-gyllene-stenens-kraft.html