Modigast i världen

Karim, Alexander

Hur känns det att vara rädd för allting - och ändå tvingas göra det läskigaste av allt?Modigast i världen är journalisten Malin Karims och skådespelaren Alexander Karims gemensamma barnboksdebut - en varm och rolig högläsningsbok om att kliva ur någons skugga, och om att hitta styrkan inom sig själv.Alba bor på en ö långt bort med sina vilda syskon. Själv är hon rädd för nästan allting. Efter en våldsam storm försvinner alla hennes syskon och hon är plötsligt ensam i stugan med sin matglada get Yanko. Tillsammans måste de ge sig av för att hitta Albas pappa. Det blir en lång vandring med många läskigheter, men också äventyr och nya bekantskaper. Och kanske handlar mod inte alls om att inte vara rädd - utan att vara rädd men försöka ändå!Äventyret förstärks av Andrea Femerstrands ljuvliga fyrfärgsillustrationer.

Nice bakrund

2019-10-27

Lite svårt med högläsningen då jag tycker att språket, eller meningsuppbyggnaden hackar lite. Med det sagt så är den här boken underbar, nästan full pott. Den är full av vänskap och rädsla och att känna igen sig i att vara lite utanför. Varm, fin och humoristisk. Vi vill bara ha nästa!

Alba är tystlåten och orolig. Hon bor med sin pappa och sin stora syskonskara i en by. Mamman har dött i en drunkningsolycka och efter hennes död blev Alba rädd och ängslig.

En dag blir vattnet förorenat och Albas pappa måste mönstra på ett skepp för att få pengar till mat. Det händer en naturkatastrof och när Alba vaknar upp är hon ensam med geten Yanko. Alba måste hitta sin pappa. Hon måste utmana sig själv och göra saker hon är rädd för.

Vår yngsta kände igen sig i boken och tyckte det var spännande och ibland lite läskigt. Han kunde också höra vad mod är och han tyckte Alba var modig.

Vi tyckte om boken och hoppas att det kommer fler.

I boken ”Modigast i världen” får vi följa oroliga och tystlåtna Alba som bor med sin pappa och sin stora syskonskara i en by på en ö.
Pappa Louie uppfostrar barnen själv sen ett antal år då mamman dog i en drunkningsolycka. Efter mammans död har Alba blivit än mer rädd och ängslig.
För henne är pappa Louie hennes stora trygghet och så länge hon är nära honom känner hon lugnet och tryggheten som hon saknar inuti i sig själv.
Men allt förändras när byns inkomstkälla försvinner efter att vattnet har blivit förorenat. Till slut tvingas hennes pappa, för att få pengar till mat, ge sig av för att mönstra på ett skepp vid en stad på andra sidan av ön.
Alba lämnas själv med sina äldre syskon.
Redan samma natt inträffar en naturkatastrof och när Alba vaknar upp dagen därpå är alla i byn bortblåsta och kvar har hon enbart geten Yanko vid sin sida.
Oroliga Alba bestämmer sig för att ge sig av efter sin pappa för att hinna ikapp honom innan han går på skeppet. Då kan han hjälpa till och hitta hennes syskon och ge henne tryggheten tillbaka.
Under hennes färd tvärs över ön så börjar Alba hitta något annat, nämligen sitt eget mod och tryggheten i sig själv. Som läsare blir man engagerad och hejar på team Alba när hon tar nya steg hon egentligen inte vågar. Kanske kommer hon själv snart förstå hur mycket hon faktiskt klarar?

Jag högläste boken i bilen på väg till och från landet. Min I som fyller 6 år i höst uppskattade boken och har hela tiden velat fortsätta läsa. När vi kom till slutet och jag frågade vad hon tyckte blev hennes svar: ”Jag vill läsa tvåan, trean, fyran och femman!”. Nu finns enbart denna bok om Alba än så länge men jag tyckte det var ett fint betyg att hon direkt ville läsa fyra böcker till om Alba.
Boken är kategoriserad för 6-9 år vilket känns som en utmärkt riktlinje. Nu var inte äldsta barnet med i bilen men jag tror att även nioåringar skulle uppskatta berättelsen.

Har man själv ett barn som är ängslig med separationsångest så kan säkert denna boken vara ett riktigt bra alternativ. Berättelsen uppmuntrar till mod utan att omgivningen pressar fram det hos Alba. Det är hela tiden Alba själv som tar stegen framåt i sin utveckling och människor runt omkring henne räcker fortfarande ut välmenande varma händer med hjälp till henne. Så fint avvägt och bra formulerat när vi följer personlighetsutvecklingen hos Alba om att hitta tryggheten i sig själv. Att hitta mod till det man egentligen inte vågar.

Maken uppskattade också boken och tyckte den var spännande. Något som han fastnade var hur fint Albas och geten Yankos relation skildras. Jag gillade också boken. Som högläsningsbok är den helt okej. Stundvis var det lite svårt att få till ett behagligt läsflyt i högläsningen. Men överlag ändå helt okej. Eftersom storyn enligt oss passar för högläsning för en hel klass så tänker jag att för en lärare som anstränger sig att få till högläsningen kan den fortfarande passa fint. Läser barnet själv så känns boken som ett toppenalternativ.

Boken levandegörs av Femerstrands fantastiska illustrationer som är tryckta i färg boken igenom.
Av alla karaktärer i boken så finns enbart en enda vit person på ett uppslag. I övrigt har alla andra hudfärger än vit. Ombytta roller mot mer vanligt förekommande barnlitteratur - vi gilllart!
Boken har även andra inslag av en normkreativ handling, t.ex möter Alba pojken Elias som bor med sin deprimerade
mamma sedan de blev lämnade av Elias andra mamma.