Moderspassion

Axelsson, Majgull

| 2011

Höststormen drar in över Arvika och regnet vräker ner. Några människor tar sin tillflykt till Sallys Café & Restaurang, en vägkrog strax utanför staden,för att rädda sig undan det stigande vattnet och de hårda vindarna. I skuggan av ovädersnatten får vi deras livsberättelser. I centrum står vägkrogens ägarinna, Minna, den sista i en ätt av ensamma mödrar och en person som har vissa svårigheter med sitt minne. Här finns också den ordkarge Tyrone från räddningstjänsten, det ständigt förorättade restaurangbiträdet Anette, Ritva från lokaltidningen, Marguerite, en smått alkoholiserad före detta Dramatenskådespelerska, och hennes man, den arrogante ekonomiprofessorn Henrik. Moderspassion är en berättelse om föräldraskap i allmänhet, och moderskap i synnerhet, om att förtränga och vägra se, om att bära generationers skuld och skam, men också om längtan efter tillhörighet och gemenskap....

2021-12-29

Alltid starka berättelser av Majgull även om denna inte var den bästa. Betyg 3,5

Mariann Winge

2016-05-03

Allmänt misslyckade ensamma mammor

Gunnel Lindström

2015-05-10

Denna bok tråkade ut mig.

Satu Koivukangas

2014-03-11

En underbar bok. Mycket väl skriven och lätt att läsa. En historia som man inte vet i förväg hur den slutar. Den fångade mig verkligen.
Rekommenderar varmt.

2013-10-04

Majgull Axelsson är kanske Sveriges bästa författare enligt mig. Hennes sätt att skriva, berättelserna, det skrivna ordet i sig- är helt enastående. Dock tycker jag faktiskt att Moderspassion tillhör hennes sämre. Inte dålig eller så, men den tar sig inte enligt mig. Is och vatten, Vatten och is samt Den jag aldrig var är däremot ena riktiga mästerverk!

Sara Sandquist

2013-06-25

Som alltid så levererar Majgull Axelsson. Denna historien fastnade och de öden som jag fick möta i boken kommer att följa med mig länge.

Emma Hortlund

2013-06-01

Jag är väldigt förtjust i Majgull Axelssons sätt att skriva och har verkligen gillat de två tidigare böckerna som jag har läst av henne, Aprilhäxan och Is och vatten, vatten och is. Den här boken fastnar jag inte för på samma sätt även om den fortfarande helt klart är läsvärd.

Moderspassion utspelar sig i Arvika under några stormiga dygn och man får lära känna några olika karaktärer och deras komplicerade relationer till partners och barn. Huvudkaraktären heter Minna och det är genom henne man träffar de övriga personerna i boken. En historia (flera) med mycket sorg, men också om att förändra sin situation och blicka framåt.

Katarina Lundström

2013-05-24

Det är inte ofta jag slutar läsa en bok, men denna orkade jag helt enkelt inte läsa. Jag får väl återkomma till den om några år, eller också inte!

Maria Brusewitz

2012-12-05

Inte orkat läsa ut.vilka galna gnällspikar!

Theresa Gyllander

2012-11-17

Tung och sorgsen bok, men ändå också hoppfull....

Sofia Johnsson

2012-10-07

En lättläst bok med fantastiska personskildringar och deras öden.

Edith Lata

2012-09-26

Välutmejslat karaktärsgalleri men that's about it. Jag har väl personligen svårt för folk som inte orkar släppa taget och ska hålla på och älta och ha sig. En hel bok om skuld. Och åskväder.

Lotta Lettenström

2012-09-24

Jag hade förväntat mig mer av denna bok den gav ett lite platt och förvirrat intryck. Storyn var speciell i sig och handlade mycket om skuld. Sorgsen bok.

Camilla Nilsson

2012-07-26

Har verkligen fått kämpa för att ta mig igenom den här boken, och kan nu sammanfatta den med att det var en besvikelse som inte alls levde upp till förväntningarna. Rörig, klyschig och dåliga skildringar av känslor och tankar. Kändes nästan som en historia skriven av en högstadieelev; avsaknad av djup. Mot slutet blev det mer intressant men det var nog enbart för att de första 200 sidorna var så långtråkiga. Väldigt svag tvåa.

eva arkelid

2012-07-21

en underbar berättare

Annika Lönneborg

2012-06-25

Helt underbar bok! Det bästa jag läst på länge!

Helt klart läsvärd bok, men Aprilhäxan slår den absolut inte!

Ulla Englund

2012-02-19

Komplicerade mor/barnrelationer, ensamstående mödrar och ett visst mått av övernaturlighet, fantasier/drömmar är teman Axelsson återvänder till. Ändå är det här en helt egen, stark historia. Avsnittet där moderns lögner om fadern avslöjas gjorde mig rasande. Med vilken rätt hade hon att... Den här boken vill jag läsa, läsa i långsammare takt än jag lyssnade på den.

Louise A

2012-01-27

En historia som går under skinnet på dig, och lämnar dig ingen ro. Riktigt riktigt bra skrivet.

Det var första gången jag läste något av Majgull, jag har hört talas om att hon skulle vara en fantastisk författare. Kanske jag hade för höga förväntningar,,men så himlastormande bra var inte boken.Jag tyckte det var mycket tugg, tugg om samma gamla saker. Jag lyssnade ändå klart på boken för Ewerlöf är ju en fantastisk uppläsare, och vissa stycken var riktigt bra.

Lotta Strandberg

2011-12-20

Konstruerad och inte särskilt gripande. Handlar om Minna, hennes dotter, en storm, de instormade...

Annimoure Nilsson

2011-12-14

Nej, den fungerade tyvärr inte för mig. Konstigt nog så kändes den hela tiden "amerikansk" i sitt bildspråk. Jag fick aldrig känslan av att det var en svensk roman, enbart personernas namn skvallrade lite om det. Jag fick inte någon empatisk känsla för någon av karaktärerna och tyckte heller inte att jag blev särskilt överraskad. Övernaturliga moment störde mer än stärkte.

Liza Bolin

2011-11-30

fenomenal! axelsson är karaktärsrealismens mästare.

Thinka Berg Sköld

2011-11-29

Underbart språk till en udda berättelse med många människoöden. Läsvärd!

Camilla Eriksson

2011-11-13

Handlar om några människor som hamnar på ett cafe i Arvika och deras tillbakablick från förr , och nutid. Helt okej.

Jakob Nylin

2011-11-06

Smärtsam läsning om skuld, skam och socialt arv. Höststormen och översvämningen i Arvika sammanför ett antal personer på Sallys Café & Restaurang och vi får ta del av deras liv. Det är så mörkt som bara en storm i november kan vara, men när vattnet sjunker undan försonas vägkrogens ägare med livet. Trots allt.

Ulla Englund

2011-11-03

Den här boken vill jag läsa, läsa i långsammare takt än jag lyssnade på den.

Maria Eriksson

2011-10-20

Moderspassion är den fjärde boken jag läst av Axelsson. Det är en berättelse om ensamma moderskap och kvinnor som har tunga ryggsäckar att bära på. I mitt tycke är den lite för svart-vit. Det finns bara usla män och kvinnorna är också alltför endimensionellt tecknade. Jag har läst bättre böcker av henne förut. Den var mitt första e- bokslån på
biblioteket - ett bra komplement till pappersboken.

eva lundgren

2011-09-21

Vilken bok. Jag måste smälta, tänka och antagligen läsa om innan jag kan formulera något intelligent om den. Bäst i år, det är jag säker på!

Sylvia Carlhammar

2011-09-17

Vissa böcker saknar man när de är utlästa. Det här är en sådan...

2011-09-14

Att få läsa en bok skriven av Maj-Gull Axelsson har hittills - och även denna gång - inneburit att jag ännu en gång ser världen med nya ögon, ur en annan synvinkel. Omtumlad, omskakad och lyckligt berikad.

Maj-Gull Axelsson berättar med en målande vacker och nära prosa, hon värjer inte för något. Inte för det fula, inte för det smärtsamma, inte för livslögnen som förr eller senare avslöjas. Hon berättar om förnekad sorg, om skam, om när kärlek egentligen är rädsla för ensamhet, om det smutsiga.

Hon gör det utan kladd och sentimentalitet.

Det är så himla bra!

Kristina Wiklundh

2011-09-12

Helt fantastisk bok. Läs den!

Norman Aina

2011-08-29

Majgull Axelsson gör mig aldrig besviken. Ännu en läsupplevelse från denna goda författare.