Modershjärtat

Janouch, Katerina

| 2012

En allvarlig olyckshändelse drabbar Cecilia Lunds familj. Mormor Sonja blir påkörd utanför sitt hem och lämnas liggande ensam på gatan. Cecilia och systrarna Susanna och Maria turas om att vaka vid hennes sida på sjukhuset, tillsammans med sin mor Christina. De är alla utom sig av oro. Vem kan vara så hjärtlös och feg och köra på en gammal kvinna? Sakta kryper den oväntade sanningen fram: en tragedi som varit nedtystad i decennier är på väg att uppdagas och de få vittnen som kan berätta om det som hände måste tystas till varje pris. Och den sista av dem är Sonja Samtidigt försöker Cecilia hitta balansen mellan sitt arbete som barnmorska och livet som mamma och hustru. Den nya familjemedlemmen, bebisen Ellen, skapar oro i rutinerna för såväl sina syskon som resten av släkten. Cecilia känner sig splittrad i sin nya tillvaro som fembarnsmor och hon ställs även inför en känslomässig utmaning....

Sara AK

2016-05-13

Bra och spännande! Ser fram emot resterande böcker

Anneli Johansson

2015-07-06

Relationsdramatiken fortsätter i bok nummer fem. Även denna bok har ett oklart och ett slut som inte tilltalar. I övrigt är boken som de tidigare en bra bok för stranden eller i hängmattan på semestern.

Maria Olofsson

2014-08-10

Välskriven bok om det helt vanliga livet och helt vanliga människor. Svår att sluta läsa, man vill hela tiden se vad som händer härnäst...Men tror det är en "kvinnobok".

En lättlyssnad bok om livets olika vändningar, jag måste säga att hon fångar känslorna väldigt bra Janouch. Jag gillar verkligen serien och på ett fiffigt sätt kryddar hon den med lite spänning.Bra uppläsare Anna-Maria Käll

Liselotte Johansson

2014-03-14

Denna författare lyckas hålla spänningen och intresset uppe på topp hela tiden, så otroligt bra chick-litt. Hoppas på många fler böcker om Cecilia Lund. Måste behärska mig och spara lite på den nyaste boken, Nattsländan, så det inte blir så länge att vänta innan ytterligare en bok kommit ut.

Louise Olsson

2014-01-18

jag älskar Katerinas böcker! måste läsa fortsättningen nu ju! rekommenderar alla till att läsa hennes böcker!

Maria Mobiny

2013-12-06

superbra

Linn van Keppel

2013-08-06

Precis som de tidigare böckerna i serien är denna väldigt bra. Men, jag tycker att boken lägger för mycket fokus på "trams" innan själva storyn sätter fart i de sista kapitlena. En väldigt lång början och ett väldigt snabbt slut som är lite väl kortfattat.

Sofia Rylander

2013-05-23

Fjärde boken i serien om barnmorskan Cecilia Lund. Förhoppningarna är höga, de första två delarna var jättebra, den tredje svagare. Denna, fjärde, börjar lite stapplande och tråkigt men författaren lyckas ändå hålla kvar läsaren och det blir väldigt spännande. Men slutet!! Ge mig bok nummer fem NU!

Therese Simar

2012-12-28

Lika bra som alltid, men mer spännande- kan knappt veta på fortsättningen!

Maria Mobiny

2012-11-20

Lika bra som de andra!

Therese Simar

2012-11-05

Dessa fantastiska böcker är svåra att lägga ifrån sig! Skrivet på ett naturtroget och spännande sätt! Vill bara läsa mer mer. Bra handling, spänning blandas med vardagssysslor och lite kärlek! Du måste läsa alla böckerna i ordning, annars fattar man inte allt!

Charlie Cramer

2012-09-24

Mycket bättre än förra delen

Eva Bommelin

2012-09-20

Ännu en bok om Cecilia Lund Barnmorskan. En trevlig tid med att läsa boken med inslag av lite spänning.. Funderingarna otrohet och kärlek binder samman detta. Lite osannolika spännings inslag men tankarna kvinnorna har inom sig känns mycket bra.

Kristina Simar

2012-09-07

Nej, nej, nej, så får väl inte boken sluta! Ska jag behöva vänta ett år innan jag får svar på mina frågor. Hur ska det gå? Detta var den femte boken i sviten om barnmorskan Cecilia Lund. Det är inte ofta att en svit som innehåller så många böcker håller hela vägen. Men Katerina Janouch böcker om Cecilia Lund blir bara bättre och bättre. Här finns mycket känslor med, både härliga och obehagliga. Många läsare känner nog igen sig om hur man som flerbarnsfamilj ska orka räcka till för sin egen familj och även sin familj som består av föräldrar, syskon och så vidare. Som här när Cecilia har det jobbigt med sin lilla nya baby som ofta skriker, samtidig blir hennes älskade mormor påkörd och mamman försvinner. Frågan som jag tror att Katerina Janouch kanske vill förmedla är: ?hur mycket orkar man som människa egentligen?.

Camilla Eriksson

2012-09-01

Del 5 i serien om barnmorskan Cecilia Lund. Spännande slut, men dock något för lång .

Eva Pettersson

2012-08-26

Alltid lika spännande att följa barnmorskan Cecilia Lunds äventyr!

Maria Johnson

2012-07-05

Läsvärd men något förutsägbar.

2012-07-04

Jag har läst alla böcker som Katerina Janouch har skrivit. Hon är en av mina absoluta svenska favoritförfattare. Hennes bästa böcker är, enligt mig, serien om barnmorskan Cecilia Lund.

”Modershjärtat” är den femte boken i serien. Här är en länk till min recension av den fjärde boken, och det finns också länkar där till dom tre tidigare böckerna.

Jag tycker att Katerina har gjort sig en egen liten genre med sin bokserie om Cecilia. Kan inte likna dom vid några andra böcker som jag har läst. Det är en blandning av relationer – både mellan gifta, syskon, barn, kollegor, med flera, och arbetsbeskrivning av barnmorskejobb, och ett spänningsmoment i varje bok.

Böckerna är mycket lättlästa, välskrivna, spännande, och engagerande. Det bästa i böckerna tycker jag är det som handlar om Cecilias jobb. Men också alla relationer, speciellt mellan vuxna syskon, och föräldrar och vuxna barn, och gifta par.

Den här femte boken var precis lika bra som dom fyra tidigare. Faktiskt till och med ännu bättre, trots att jag inte har något högre betyg, än fem, att ge.

Boken slutar med cliffhangers, så jag längtar verkligen redan efter nästa bok, som jag förmodar inte kommer förrän om cirka ett år. Men det är ju alltid roligt att ha bra böcker att se fram emot.

Och jag kan verkligen rekommendera alla att läsa serien om barnmorskan Cecilia Lund. Men börja då med första boken, och läs dom i ordning.