Moby Dick

Melville, Herman

| 1976

Det finns bara en enda val i hela världen med ett eget namn, och det är Moby Dick. Han är vit, han är stark, han är vild. I en strid har han bitit ena benet av kapten Ahab, som jagar honom runt de sju haven med oförsonligt hat. Det finns bara en enda roman som Moby Dick, och otaliga litteraturforskare har i snart 150 år jagat dess gäckande mening. Är Moby Dick en realistisk roman om valfångst? Till en början kan läsaren få den uppfattningen, men snart anar man en dold undermening. Kan den gälla kampen mellan Gud och människa, mellan gott och ont, eller utgör boken ett psykologiskt drama om dunkla krafter i själens djup? Den enda ledning författaren Herman Melville själv gav är påståendet att han ”använde Vesuvius krater till bläckhorn”. Varifrån inspirationen...

Joakim Karlsson

2019-03-08

75% av boken är fantastisk, återstående 25% är en segdragen avhandling om allt som har med valar, valfångst och tillagning av val att göra, segt! MEN det är inte utan anledning den blivit en sån klassiker, helt klart läsvärd!

Benjamin Elfors

2016-06-11

Efter att ha läst halva boken var jag rätt övertygad om att den skulle få en femma. Stämningen var suggestiv, språket mycket vackert och karaktärerna levande och intressanta. Men andra halvan blir en avhandling om valar (ett kapitel tar upp hur valkött tillreds i olika delar av världen) och historien stannar upp hela tiden. I perioder är det olidligt tråkigt att läsa.

Lina Zackrisson

2013-10-24

Sjukt häftig läsupplevelse när j väl uppbådar tålamod att hänga med på valfångstskeppet.

Lars Willfors

2013-07-31

I kortare sjok så bra att man blir gråtfärdig av konstnärlig stimulans. De mer sakligt orienterade kapitlen om t.ex. segling är dock mycket påfrestande. En väl utförd förkortning med minst 50% vore välkommet.

Elisabeth E

2011-05-19