Moby Dick eller Valen

Melville, Herman

| 2005

Den stora valen Moby Dick är kapten Ahabs största fiende. I en tidigare strid med valen har Ahab förlorat sitt ben. Nu beger han sig ut på jakt efter det väldiga djuret. En ung man ombord, Ismael, blir vittne till kaptenens totala besatthet och märker att han är beredd att offra allting, sitt liv, sitt skepp och sin besättning. Översättningen är gjord av Per Erik Wahlund som även har skrivit inledningen och de utförliga ord- och namnförklaringarna i slutet av boken.

Joakim Karlsson

2019-03-08

75% av boken är fantastisk, återstående 25% är en segdragen avhandling om allt som har med valar, valfångst och tillagning av val att göra, segt! MEN det är inte utan anledning den blivit en sån klassiker, helt klart läsvärd!

Benjamin Elfors

2016-06-11

Efter att ha läst halva boken var jag rätt övertygad om att den skulle få en femma. Stämningen var suggestiv, språket mycket vackert och karaktärerna levande och intressanta. Men andra halvan blir en avhandling om valar (ett kapitel tar upp hur valkött tillreds i olika delar av världen) och historien stannar upp hela tiden. I perioder är det olidligt tråkigt att läsa.

Lina Zackrisson

2013-10-24

Sjukt häftig läsupplevelse när j väl uppbådar tålamod att hänga med på valfångstskeppet.

Lars Willfors

2013-07-31

I kortare sjok så bra att man blir gråtfärdig av konstnärlig stimulans. De mer sakligt orienterade kapitlen om t.ex. segling är dock mycket påfrestande. En väl utförd förkortning med minst 50% vore välkommet.

Elisabeth E

2011-05-19