Mobilen

Halling, Thomas

Olle har önskat sig en mobil jättelänge. Han har tjatat på mamma och pappa om att få en telefon i flera år, men det hjälper inte. De verkar inte ens fatta vad han ska ha den till. Alla andra i Olles klass håller hela tiden på med sina telefoner. De spelar på sina mobiler och de fotar med dem. Men Olle kan inte ens ringa ? I böckerna om Olle fångar Thomas och Henning med absolut gehör hur det kan vara att känna sig lite utanför. Böckerna om Olle, 8 år, är korta, med ett vardagsnära innehåll som väcker lust att läsa mer. De är skrivna av Thomas Halling, en av våra mest älskade författare. Han har en bakgrund som lärare och vet vad som går hem hos eleverna. Inspirationen till böckerna om Olle 8 år hämtar Thomas från sina egna barn.

Gustavs Bokhylla

2020-03-29

Philip 7 år:
Jag läste boken Mobilen. Den handlar om en pojke som heter Olle. Alla hans kompisar har en mobil men han har ingen mobil. En dag tappar han sin nyckel och får sitta och vänta jättelänge på mamma och pappa. Sen får han en mobil. Olle blir glad. Jag tycker att boken är bra för mig att läsa. Det finns många bilder. Den är bra.

AC (mamma):
Denna bok är för barnet som lärt sig läsa eller ljuda men inte kommit så långt. Lättläst och många bilder. Längst bak i boken finns frågor man kan diskutera kring.