Männen i mitt liv

?Lättnaden. Vetskapen att jag faktiskt är knullbar. I alla fall om jag tjatar.?Sonia kysser och blir kysst, Malmö byts mot Lund och kyssarna byts mot sex. Studentliv och nationer, fester och utekvällar. Sonia flyttar till Stockholm, där nattlivet balanseras med arbetet som jurist. Männen tycker Sonia är frigjord och villig. Sonia tycker männen är dumma i huvudet. Ett liv skildrat och räknat i one night stands och relationer, vad gör Sonia med männen i sitt liv och vad gör de med henne?

2022-01-01

Vad ska man säga om den här boken?
Unga Sonja växer upp i Malmö, hon vill bli sedd, längtar efter uppmärksamhet, att ha någon nära sig och att vara en sexuellt frigjord kvinna. Hon lider dock av självhat och depression. Hon går under de år den här boken sträcker sig in i mängder av tillfälliga sexuella förbindelser. Vad som helst bara hon slipper ligga ensam hemma i sin säng. I skolan lider hon av prestationsångest. Alla hennes besvär dövar hon med alkohol, skräpmat, cigaretter och sex. Hon försöker ha normala relationer, men dessa slutar alltid destruktivt. Många av männen behandlar henne som skräp. Ändå föredrar hon utnyttjandet framför ensamhetens leda.
Det här är en välskriven och sorglig bok om en ung kvinnas längtan, desperation och ensamhet. Hennes depression kändes för mig så träffande att läsa om, även om jag först hade svårt för hur minimalistiskt berättad den är- men tyckte ändå att den var mycket engagerande. Sedan kan jag tycka att det blir lite väl mycket sexuella beskrivningar. Författaren hade inte behövt att utförligt beskriva alla de 40+ män som Sonja ligger med under bokens gång. Är man känslig för sexuella beskrivningar, bör man inte läsa den här boken. Men den känns hela tiden ärligt berättad, och jag är säker på att det finns ett flertal som Sonja som bedövar sin egen ensamhet och smärta med sex. Av vad jag har läst om Kerstin Thorvall så var hon utan tvekan en av dem.
Slutbetyg, en 4:a!

Evelyn

2021-01-13

Bra. Kan användas som diskussionsbok för yngre ungdomar i skolan.

Ewe xxxxxx

2020-10-27

Kan vara kul om man gillar korta berättelser.

Maddox

2020-05-25

Nina Gustafsson

2020-05-06

Gillar Sonias berättelser om hennes sökande och längtan efter sex och närhet men det blir väldigt destruktivt efter ett tag. Hade hoppats att den utvecklats åt ett annat håll.

Väldigt bra språk och bra skriven. Tragisk, hemsk, destruktiv, sorglig och emotionellt jobbig att läsa. Hade hoppats på något slags ljus i slutet, men tyvärr inte. Och så är väl livet för det mesta, förstås.

Lysande, fascinerande & snyggt skriven!

Helena R

2020-03-02

Sonia, bokens berättarjag, är några år yngre än mig, men rör sig i samma städer som jag gjorde i hennes ålder. Sonias historia, från tonåren och upp emot 30-årsåldern, berättas utifrån de män hon har varit med. Ingen kvinna borde definiera sig utifrån männen i sitt liv, men en tillbakablick på 90-talet gör att det egentligen inte är så konstigt att Sonia gör det, speciellt i kombination med den psykiska ohälsa hon visar upp.

De s.k. tjejtidningar vi läste på 90- och 00-talen klargjorde för oss att det är viktigt att pojkar och män gillar oss. Bekräftelse måste komma från dem. Om vi blev nypta i rumpan skulle vi antingen bli lyckliga över det eller börja oroa oss för att rumpan var för stor. Därför är det ett rätt intressant grepp Sofai Rönnow Pessah tar i att beskriva en person som bara följer de råd vi matades fulla med i vår ungdom. ”Lättnaden. Vetskapen att jag faktiskt är knullbar. I alla fall om jag tjatar.”

Eftersom Sonia växer upp i denna tid och sedan blir vuxen under #metoo-rörelsen, kopplas de starka kontrasterna mellan hennes unga jag och hennes äldre jag, det är inte bara hon som ändrats, det har även samhället.

Rent berättelsetekniskt är boken lättläst, men greppet blir lite tjatigt ibland. Det som händer i Sonias liv utöver mötena med männen får vi läsa oss till mellan raderna; vänskap, familjerelationer och karriär bara anas. Samtidigt visar det på att trots framgång i det ena är kanske något annat mer kaotiskt. Därför tycker jag trots allt att boken är viktig.