Månen, varelsen och jag

Karlsson, Ylva

En gång sa mamma att det jämnar ut sig. Att hälften av gångerna säger folk som inte vet hon till mig och hälften av gångerna säger de han. Hon tror att det blir en blandning och liksom lagom i mitten. Men hon har fel. Hur kan det jämna ut sig? Om två saker är fel blir de ju inte rätt ihop. Månne är så trött på att förklara. Det här att vara varken kille eller tjej, utan en hen. Hur svårt kan det vara? Inte ett dugg svårt! Därför ska hen börja youtuba. Hen ska bli världens yngsta youtuber ever! Om allt fantastiskt berättar Månne i sina klipp: om sina samtal med månen, om universums bästa bästisar Rut och Jörgen. Om the Pink_Rainbow_Girl som ska lära Månne allt hon kan om youtube, och att spela synt. Men också om alla jobbiga grejer som händer. Om stora barn på skolgården som aldrig slutar ställa dumma frågor, om riddardagar där man måste välja kö efter om man är pojke eller flicka, och om...

jag tipsar månen varelsen och jag för det handlar om en hen som heter månne och hen vill bli värden yngsta youtuber men hennes föräldrar säjer att hen är för ung men med hjälp av hens piano lärare lily som har en youtube kanal och ska hjälpa månne att lägga up videos. och om du gillar hbtq böker så borde du absolut läsa den det var mitt boktips hejdå från månne!!!!!!!

Gustav 10 år:
Vi har läst boken Månen, varelsen och jag. Vi läste den tillsammans. Den handlar om Månne. Hen är ingen han och ingen hon. Det är inte så svårt tycker jag. Alla verkar tycka att det är svårt. Mamma är så. Hon vill säga hon eller han. Måste rätta henne ibland. Månne vill ha en Youtube kanal. Det vill många. Boken är skriven som att man tittar på Youtube. Det är bra. Man får veta vad Minne gör på dagarna och hur hen tänker. Hennes mamma och pappa verkar acceptera henne för den hen är. Det är bra. Det finns en varelse som är med i boken också. Bilderna är fina och boken bra.

Philip 7 år:
Bilderna är fina i boken och jag tycker om utsidan på boken.
Månne verkar vara snäll och jag skulle vara kompis med hen. Hen får en youtube kompis. Det är coolt! Månne är lika gammal som jag. Månne är inte pojke och inte flicka. Månne är Månne. Månne lär sig spela piano.

AC (mamma):
Månne är en fin karaktär på många sätt. Boken är skriven som en youtube dagbok och vissa kapitel är bara en sida så en lätt kapitelbok att läsa. Boken öppnar för diskussion och får en att tänka till. Jag inser medan vi läser att barnen tycker det är knasigt att vi ens måste prata om olikheterna. Alla är ju människor. Det är dock viktigt och det är nog oss vuxna vi måste jobba mest med.

Illustrationerna och bokomslaget är som Philip säger ljuvliga och vi gillar Månne som karaktär. Tänkvärd bok som öppnar upp för dialog.

Fantastisk, underhållande & skickligt illustrerad!

Marianne Skoglund

2020-05-19

Jag vill ju ge den här boken två tummar upp eftersom den skildrar ett angeläget ämne, men som huvudpersonen själv påpekar blir det lite tjatigt när lejonparten av handlingen kretsar kring Månnes transidentitet. Även om det nog kan vara så tillvaron gestaltar sig för en person som Månne. Bra persongalleri och härliga illustrationer av Sofia Falkenhem.

Jennifer Johansson

2020-04-30

Tack till Rabén & Sjögren för recex!

Månen, varelsen och jag handlar om Månne som har bestämt sig att hen ska starta en youtubekanal. En youtubekanal som berättar hur det är att vara Månne. Att inte vara tjej och inte vara kille, bara Månne.

Jag är så glad att ämnen om trans och ickebinäritet blir mer och mer. Att böcker om dessa personer får plats mer och att det ska bli mer vardagligt i litteratur, men även i vardagen, att alla människor är olika och det är okej. Månen, varelsen och jag är perfekt att läsa till ett barn mellan 5-9 år, då det är lättsamt men ändå har en underton av vad som är okej och inte. Det tas upp ämnet om att personer frågar om vad man har mellan benen och ger tips på hur man ska agera vid sådana tillfällen, och det tycker jag är så viktigt. Det är en blandning av humor och allvar som är så istunn att det är fantastiskt.

Läs och läs högt! Jag kommer läsa den här boken högt så fort mina framtida barn förstår ord.

I boken får vi följa Månne och hens youtube-kanal. Varje kapitel är en vlogg på youtube. Månne är 8 år och 43 dagar och har startat sitt youtubekonto för att kunna berätta om sitt liv och sina upplevelser som icke-binär. Månne är nämligen inte tjej och inte kille. Bara Månne. Månne föredrar hen som pronomen.

Vi får följa Månne under hens vardagsliv med varannan-vecka-liv hos mamma & pappa. Precis som man kan tänka sig olika klipp på youtube så handlar också bokens kapitel om vitt skilda ämnen som dyker upp i Månnes huvud. Allt från synth-lektioner, minnen, utflykter med föräldrarna, när Månne befinner sig i sin fantasirike och mycket annat. Det skapar en omväxlande och rolig berättelse som stundvis kan kännas något rörig för mig som vuxen men som uppskattades av barnen. Andra halvan av boken upplevde jag som mindre rörig.
Det som är genomgående är Månnes tankar och upplevelser som icke-binär, hens kärlek till naturen och kampen för att orka stå upp för sig själv.
Boken är även lärorik för den som aldrig stött på begrepp som trans, ickebinär osv tidigare. Månne berättar och förklarar då och då de olika begreppen, men inte i den grad att det tar över boken och känns som ”för mycket”. Utan det är precis lagom mycket för att kunna reflektera och fundera över Månnes tankar och upplevelser även om man aldrig läst om transpersoner tidigare. Det tycker jag är en bra sak med boken då den vänder sig till 6-9 år.
I boken får vi verkligen lära känna Månne. En fantastisk liten människa som man kommer att verkligen tycka om. Det är även fint att läsa hur Månnes föräldrar stöttar hen till hundra procent.
I hens närhet finns dock också människor som bemöter Månne fruktansvärt och helt utan förståelse. Ibland orkar Månne stå upp för sig själv men inte alltid. När hen känner sig som en vissen blomma pga av folks oförståelse så kan det uppenbaras en liten varelse, en riktigt slemmig en med klor. Varför kom den? Vem är den?! Här är det spännande att tillsammans med barnen diskutera vad varelsen egentligen representerar.

Sofia Falkenhem är en uppskattad illustratör här hemma och hon har en stil som känns lite magisk. Den är berättande och stämningsfull - vi gillart!
När det kommer till illustrationerna så saknar jag dock verkligen att de inte är tryckta i färg. En bok i form av en youtube-kanal - klart att illustrationerna måste vara i färg! Det vore perfekt. Sen när det är klart kan de fixa ett gäng animerade filmer till UR Play där hela boken gås igenom. Det vore något det. Hehe... önska kan man!

”Månen, varelsen och jag” är en fantasifull och sprakande berättelse med mycket kraft. Den skänker insikter och väcker tankar. Underbara lilla Månne, vad jag gillar din karaktär.
Tack för du går före med denna boken, så ickebinära barn som läser kan få vara ”nästa gång” som det beskrivs i boken. Att de får förståelse och begrepp för att sätta ord på det som de känner så tydligt redan. Och jag hoppas att de gör det med en rejäl dos stolthet, precis som Månne.
Även övriga barn har förhoppningsvis lättare att förstå och bemöta ickebinära personer bra i framtiden, genom att ha läst om Månne tidigare.
Vi alla kan fundera ett extra slag över vilka ord vi använder, vilka frågor vi ställer och hur vi skapar ett inkluderande samhälle för alla - även personer som inte känner sig hemma i de traditionella könsindelningarna.
Kul att det finns så många titlar i årets utgivning med HBTQ i fokus! Tummen upp för moderna förlag som vågar satsa!

Denna bok borde alla läsa! Såväl barn som vuxna! Ett måste att köpa in till skolbibliotek! Högläsning för helklasser rekommenderas.