Mnchen

Harris, Robert

F frfattare gr historiska hndelser sdan rttvisa som Robert Harris, vars spionroman Mnchen har hjts till skyarna av en enad kritikerkr. September 1938: Hitler r fast besluten att starta krig i Europa. Chamberlain vill desperat bevara freden. Europas framtid beslutas i en stad som kommer att bli bermd fr det mte som ger rum dr. Samtidigt som Chamberlains plan flyger ver Engelska kanalen och Fhrerns tg ker sderut genom Tyskland, reser tv unga mn med sina egna hemligheter mot Mnchen. Hugh Legat r en av Chamberlains privata sekreterare, Paul Hartmann r en tysk diplomat och medlem av anti-Hitler-rrelsen. De nra vnnerna har inte setts p sex r. Nu kommer deras vgar att korsas igen. Vem r du villig att frrda? Dina vnner, din familj, ditt land eller ditt samvete? MNCHEN r en stmningsfull och fartfylld skildring av Mnchenverenskommelsen. Det r en fascinerande...

Rama Pujara

2021-01-04

Bra bok och en intressant historisk deckare

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Mnchen r en bok som jag snabbt lste igenom, nog fr att boken inte var jttetjock men jag mste erknna att jag ven var totalt fngslad ver handlingen som utspelas under fyra dagar i september 1938. Robert Harris r en frfattare som har en frmga att skriva bcker, vare sig det r historiska eller mer moderna, som fngslar och Mnchen r definitivt inget undantag. Ngon jag tnkte p medan jag lste boken var hur lite jag egentligen visste om Mnchenverenskommelsen eller rttare sagt kommer ihg och jag var fascinerad att lsa om hur Chamberlain verkligen strvade att bevara fredan i Europa, medan Hitler dremot verkade mer strva mot dra i krig.

Handlingen r vldigt spnnande, medan maktens mn planerar ett mte i Mnchen sker det saker i kulissen. Inte alla i Tyskland r p Hitler sida och helst av allt vill de bli av med honom. Fr Hugh Legat, en av Chamberlains privata sekreterare blir dessa fyra dagar vldigt intensiva nr en gammal vn tar kontakt med honom igen. Paul Hartmann, tysk diplomat och medlem av anti-Hitlerrrelsen. Kan de tillsamman stoppa Hitlers planer?

Mnchen r fngslande, vlskriven och djupt tnkvrd. Jag r speciellt imponerad ver personlighetsbeskrivningarna och d framfrallt Chamberlain vars vilja var att bevara freden till vilket pris som helst. Var det fegt att skriva under Mnchenverenskommelsen, att blunda fr tecknen p att detta r bara en respit? Tja,vi sitter med facit i handen och vet att inget hade stoppat Hitler och jag mste erknna att jag knner sympati med Chamberlain och hans fredbevarande instllning.

Fascinerande, spnnande och vlskriven!