Målarens döttrar

Palm, Anna-Karin

| 2021

En dag i vårt samtida Stockholm får Maria och hennes bror en målning sig tillsänd av en okänd kvinna i England. Målningen är utförd av deras far som försvann när de var barn. De reser med bil till södra England och får snart upp ett spår efter fadern.Nästan hundra år tidigare växer Laura upp på den engelska landsbygden tillsammans med sin syster och sin far konstnären. Laura delar kynne och konstintresse med fadern, står alltid på hans sida och lever under en stor del av sin ungdom för hans gärning. Men när hon en dag står ensam bryter hennes obändiga strävan efter självständighet fram. Anna-Karin Palm, en av våra mest löftesrika unga författare, berättar växelvis om Laura och Maria, om deras uppgörelse med sig själva och med de tabun som rests åt dem i generationer. Hon gestaltar deras konflikter på vägen till en kvinnlig identitet och låter på ett oväntat sätt deras öden korsas. Med...

Kerstin Kolm

2022-02-02

En fin bok att lyssna till, också spännande.
Slingrande parallella händelser kretsande kring betydelsefulla och saknade fadersgestalter.

Solveig Andersson

2021-05-15

Håller utmärkt hög klass genom hela boken. Läs den!

2018-05-22

Det är ett vackert språk och en fin berättelse om tv syskon som bestämmer sig för att åka till England och leta efter sin far. Berättelsen växlar mellan ett par systrar i efterkrigstidens England och de svenska syskonen, Historierna vävs samman på ett imponerande sätt. Det är en lågmäld historia om längtan, saknad, kärlek och sorg. Det är språket och berättartekniken som gör boken till en svag fyra. Läs!

Ann-Charlotte A

2017-03-02

Lika underbar nu som då för 20 år sedan.

Miranda Samuelsson

2012-06-12

En bok precis i min smak!

2012-05-18

Underbar. Hon beskriver miljöer, platser och målningar så fantastiskt att jag var tvungen att googla på dem. Berättelsen i sej är en liten pärla..

Emelie Tholin

2012-05-12

Genuint vacker med historier som berör.

Kenneth Olausson

2012-04-26

Palm lägger sten på sten i ett imponerande romanbygge där hon visar oss de vindlande vägar och irrgångar livet och kärleken kan ta för den som vågar leva med öppna ögon och sinnen. De vägar som leder till vårt hjärtas röda kammare.

Lisa Swedén

2012-04-24

Fantastisk bok! Fick hela familjen att åka till England och följa karaktärerna i spåren.

Peter F

2011-06-21

Bra berättelse. Fint skriven.

R Lindqvist

2011-05-30

Trivdes i de engelska miljöerna och de gripande barndomsminnena hos de båda kvinnorna, som växelvis berättar denna historia. Men den hade kunnat vara en tredjedel kortare, det blir lite pladdrigt emellanåt.

Linda Bohlin

2010-10-08

jag älskade enna bok, parallella historier och mysterier med en härlig miljöskildring som får mig att vilja åka till södra england. stundtals lite drömsk i tonen. tyckte mycket om denna!

Malin Tillmar

2010-08-03

Vackert, böljande och flödande språk. Njutningsläsning.

Ansam Palmqvist

2010-07-16

Seg som bara den. Knappt någon handling på de 10 sidor jag orkade läsa och mest miljöbeskrivningar, till och med i tillbakablickarna. Tråkig.

2010-02-01

Verkligen en bok att sträckläsa.