Mittvatten

Dahl, Arne

Sam Berger är misstänkt för ett mord han inte har begått, och partnern Molly Blom ligger i koma. Han flyr till skärgården och väntar på direktiv från Säpos högste chef. Ett terrordåd hotar Stockholm och en jagad mördare ? som nu har kidnappat en flicka ? kan gå fri. Är Berger lösningen eller en del av problemet?Arne Dahl visar på nytt sitt mästerskap med Mittvatten, en kriminalroman av internationellt snitt, i samma anda som succéromanerna Utmarker och Inland.

Ett vanligt problem för mig, speciellt när det gäller serier, är att jag hinner glömma nästan allt mellan böckerna. För att inte tala om vad som händer med minnet när det går många år mellan dem. Därför är jag så glad i min utmaning Finish That Series, där jag tar tag i en serie som, ofta, har blivit undanskuffad. Av någon märklig och okänd anledning är det detta som hänt den här serien, där Mittvatten är tredje delen. Eftersom det bara har gått drygt en månad sedan jag läste förra boken så minns jag nästan allt. Och det är en evinnerlig tur.

Helt omedvetet så jämförs allt jag läser av Arne Dahl med hans fantastiska serie om A-gruppen. Hittills så har alla andra böcker gått förlorande ur den striden. Förmodligen saknar jag humorn som genomsyrade de böckerna. Och de härliga karaktärerna. De som finns i den här serien är så stela och lite tråkiga, bistra. För att inte tala om hur mycket jag saknar finessen. Detta är mycket mer hårdkokt än finess.

Intrigen i Mittvatten är komplicerad. Det är den ju alltid när det handlar om Arne Dahl, så det är inget nytt. Det gäller att ha fokus. Hela tiden. Skillnaden är nog mängden konspirationer. De är så många att till och med jag blir trött. Det spretar lite åt alla håll och kanter, men det är onekligen spännande. Mycket spännande.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/03/bok-mittvatten-av-arne-dahl.html

2020-07-08

Jag hängde inte alls med i början, alldeles för rörigt för mitt huvud. Och det är några år sedan jag läste föregångaren i serien. Mot andra delen av boken började jag komma in lite men det var fortfarande för komplicerat för mig. Spänningen infann sig mot slutet.

Bokdjungeln

2018-11-26

Mittvatten är den tredje boken om polisen Sam Berger. De första två böckerna, Utmarker och Inland tyckte jag verkligen var riktigt bra så det var inga tveksamheter om att jag ville läsa denna också. För den som inte läst de två första böckerna så rekommenderar jag verkligen att man gör det innan man läser denna bok. Detta då de alla bygger på varandra och man får svårt att förstå hur allt hänger ihop annars. Jag hade egentligen velat läsa om dom nu när Mittvatten ger så många svar. Det var allt eftersom handlingen gick framåt som jag kom ihåg de tidigare böckerna och förstod hur allt var kopplat. Detta är, som de två första böckerna en väldigt välskriven bok och jag gillar den verkligen.

Jan Svensson

2018-10-21

Som vanligt spännade men väl fantasifull. Visst brukar Dahl komma undan med det komplicerade när historien är bra men denna gång räcker det inte riktigt.

Spännande, fascinerande och välskriven!

Jan Banan

2018-10-20

Jag har tyvärr tappat Arne Dahl sen han slutade skriva om A-gruppen. Det han numera får ur sig känns som dåliga upprepningar av sig själv. Författaren följer samma mönster i sin berättarteknik bok efter bok och jag har för länge sedan tröttnat på dennes sätt att skriva. Ingen höjdare!