Mitt storslagna liv

Jägerfeld, Jenny

Nominerad till Augustpriset 2019! Vinnare av Barnradions bokpris 2020! Mamma har alltid sagt att jag är "en unik människa" att jag är "annorlunda" och "speciell". Jag tror egentligen bara att det är ett snällare sätt att säga "konstig" på. Nu hade jag exakt sextio dagar på mig på att bli en ny person. Eller ja, femtionio. Sedan var sommarlovet slut och skolan skulle börja. Det var givetvis inte lätt, men det var inte heller omöjligt. Om man kan åka till månen, borde man ju kunna bli populär? Eller? Jag skulle ta reda på exakt hur. Sigge och hans mamma och syskon har flyttat från Stockholm till Skärblacka, hem till mormor och hennes pensionat. Sigge tycker att det är toppen. Nu kan han reboota sig själv och bli en ny människa. Planen är att bli omåttligt populär eller i alla fall att kunna prata med folk utan att de tittar på honom som om han var ett freak. Men hur gör man för...

4B_Tegelhagen

2021-09-21

Rolig

Den var bra för att den var humoristisk.

Marianne Skoglund

2020-08-28

Jenny Jägerfeld briljerar i den här berättelsen om Sigge och hans särartat charmiga familj, som börjar ett nytt liv hos mormor i Skärblacka. Boken beskriver liksom i förbifarten hur lätt det kan gå att bli utfryst och hur svårt det är att ta sig ur den rollen. Men Sigge är verkligen inget offer utan en skärpt och driftig kille som tyvärr trasslar in sig i lögner när han väl får en vän. Smart, roligt och mångbottnat. Den här vill jag läsa med min mellanåldersbokklubb!!!

Jag har läst Mitt storslagna liv av Jenny Jägerfeld, boken är utgiven av rabén&sjögren 2019. Sigge, hans mamma och småsyskon har precis flyttat från Stockholm till Skärblacka. Till en början ska de bo på mormors pensionat The Royal Grand Golden Hotell Skärblacka som är Skärblackas enda hotell och fullt av uppstoppade djur. Sigge är glad över flytten till Skärblacka. Nu har han chans att bli en ny människa, få vänner och bli omåttligt populär. Han har 59 dagar på sig att fixa det innan han ska börja i sin nya skola. Mitt storslagna liv är en fartfylld och rolig bok, men ger också utrymme för många problem som barn och unga kan brottas med. Jag tycker mycket om karaktären Sigge som vet hur det är att inte ha några kompisar, att ha komplex och drömmen om att bli populär. Som läsare får jag också följa Sigge när det blir fel och tokigt och hur det kan kännas. Mitt storslagna liv är en jättebra och skruvad bok för barn i åldern 9-12 år och även lite äldre. Jag tror att många kan känna igen sig i olika känslor och drömmar. Jenny Jägerfeld är psykolog och det märks när man läser hennes böcker. Jag har tidigare läst Brorsan är kung! och Comedy queen som jag varmt vill rekommendera!

Johanna Söderberg

2020-04-13

Jenny gör oss aldrig besvikna! Jag och dottern gillade hennes senaste lika mycket som de tidigare!

I ”Mitt storslagna liv” får vi följa tolvåriga Sigge som efter sin mammas separation flyttar från Stockholm till Skärblacka. Där väntar mormor med öppna armar och familjen flyttar in på hennes hotell.
Flytten till det lilla samhället är välkommen då Sigge är mobbad i sin gamla skola. Mobbarna anmärker på hans sätt att vara och på det faktum att Sigge älskar konståkning.
Sigge bestämmer sig helt enkelt för att han måste förändra hela sin person innan skolstarten i nya skolan. Han vill inte riskera att återigen bli mobbad. Sigge är fast besluten om att innan sommarlovet är slut så ska han ha blivit cool.

Tyvärr har min A (9,5 år) varit totalt ointresserad av boken och jag har därför valt att läsa den själv under jobbpendling. Hans ointresse handlar förmodligen om bokens relationella tema om popularitet, något som inte intresserar honom. Förmodligen passar boken bäst till de övre åldrarna i ålderskategorin 9-12 år.

Boken är fullsmockad av originella karaktärer: mormor Charlotte som är allt annat än mormorsaktig, lillasyster Majken vars röst kan krossa glas och får kompisar hur lätt som helst, lillasyster Bobo som trots sina fyra år inte har börjat tala och många andra! Även Sigge själv?
Berättelsen omfamnar att de
flesta ändå har sina egenheter och ibland kan det vara så lätt som att vi bara behöver acceptera varandra som den vi är.

Boken är också full av Jägerfelds knasiga och kreativa humor som mer än en gång har fått mig att le riktigt brett på pendeltåget. Mitt storslagna liv är riktigt rolig samtidigt som berättelsen har ett djup kring popularitet, vänskap, ensamhet och att vara medmänniska.

Therese

2019-12-07

Rolig, spännande och samtidigt allvarlig bok om att vilja passa in och vara populär. I den här ganska udda familjen kan vad som helst hända. Alla detaljer kanske inte alltid känns helt verklighetstrogna, men helheten är en underhållande och rolig berättelse. Funkar för både barn och vuxna.

Underbar, rolig & gripande!

Tina Norman

2019-09-29

Som alltid när Jenny Jägerfeld författar en bok är det driv i språket och det är en berättelse som både lockar till skratt och tårar - oavsett om boken är ämnad för barn eller vuxna.