Mitt storslagna liv

Nominerad till Augustpriset 2019! Mamma har alltid sagt att jag är "en unik människa" att jag är "annorlunda" och "speciell". Jag tror egentligen bara att det är ett snällare sätt att säga "konstig" på. Nu hade jag exakt sextio dagar på mig på att bli en ny person. Eller ja, femtionio. Sedan var sommarlovet slut och skolan skulle börja. Det var givetvis inte lätt, men det var inte heller omöjligt. Om man kan åka till månen, borde man ju kunna bli populär? Eller? Jag skulle ta reda på exakt hur. Sigge och hans mamma och syskon har flyttat från Stockholm till Skärblacka, hem till mormor och hennes pensionat. Sigge tycker att det är toppen. Nu kan han reboota sig själv och bli en ny människa. Planen är att bli omåttligt populär eller i alla fall att kunna prata med folk utan att de tittar på honom som om han var ett freak. Men hur gör man för att få vänner? Hur blir man populär? Och framför...

Underbar, rolig & gripande!

Jag har läst nästan allt som Jenny skrivit och hon tillhör en av mina favoritförfattare. Det bidrog till mina höga förväntningar när jag skulle börja läsa Mitt storslagna liv. Boken handlar om Sigge som under sommarlovet ska bli populär. Något han inte varit tidigare, han har istället varit ganska ensam och utan kompisar. Men när familjen flyttar från Stockholm till lilla Skärblacka utanför Norrköping är det dags att ändra på saken. Men hur blir man populär? Det googlar Sigge fram och snart börjar planen skridas till verket.

Det är en underbar berättelse om Sigge och hans härliga familj som går rakt in i hjärtat. Jag älskar Jennys direkta rappa skrivsätt som är roligt utan att det känns tillgjort eller konstlat. Det är bara roligt naturligt. Samtidigt har det ett stråk av svärta och skav under ytan. Jag gillar alla härliga lite udda karaktärer som är med i berättelsen som t.e.x. mormor som samlar på uppstoppade djur och inte har några regler och Krille Maräng som glider omkring både här och där och vill göra film. Jag är så glad att mina höga förväntningar infriades med råge i Mitt storslagna liv. Rekommenderas från ca 10 år och uppåt! Läs!

Som alltid när Jenny Jägerfeld författar en bok är det driv i språket och det är en berättelse som både lockar till skratt och tårar - oavsett om boken är ämnad för barn eller vuxna.