Mitt år med MS ? Är jag botad nu?

Berner, Ida

| 2017

?Jag är förlamad från bröstet och nedåt. Kraften i mina armar är dålig, händerna fungerar inte som de ska. Jag kan inte kissa och inte heller styra när jag ska göra nummer två. Mitt tal är sluddrigt, jag ser dåligt och även hörseln är påverkad. Själsligt sett mår jag pyton ... Enligt EDSS-skalan hamnar jag på en nia. Skalan går från noll-tio; har man noll finns ingen funktionsnedsättning, den som får en tia är död.? Mitt i livet drabbas jag av en galopperande MS av sällan skådat slag. När min kropp är nära att ge upp möter jag en läkare, Jan. Han har väntat på någon som är i så pass dåligt skick att det är värt att prova en riskfylld behandling som i värsta fall leder till döden. Behandlingen, en blodstamcellstransplantation, har hittills inte utförts på någon med MS i Skandinavien. Ska jag bli först ut? Följ mig på min resa, min personliga berättelse om dödslängtan och skratt, morfintrippar,...

Detta är en otroligt stark och gripande berättelse. Jag sträckläste boken, jag blir så tagen av Idas historia och att hon så öppet och ärligt skriver om sina känslor från lågt till högt, det är sorg, kärlek, besvikelse, skratt, smärta, förhoppningar.... Jag lever mig in så otroligt i boken och känner i varje del av min kropp alla de känslor Ida går iegonom, tårar har trillat nerför min kind av både sorg och glädje. En lättläst bok med korta kapitel som starkt griper tag i mig som läsare och som jag för alltid kommer minnas.

@barnbokstips

2018-04-22

I ”Mitt år med MS Är jag botad nu?” får vi följa Idas resa från fullt frisk till att drabbas av en galloperande MS för att sedan bli frisk igen. Det är en ärlig och utelämnande bok där Ida beskriver rädsla, sorg, oro och bitterhet så att det verkligen känns. Jag behövde påminna mig själv om att andas ibland. Känner tacksamhet över att inte ha behövt känna mig så blottad inför andra, att gå från frisk till att behöva hjälp med i stort sett allt. Ida fick genomgå en då ny behandling och var först ut i Sverige. Slumpen och en barndomsvän var det som verkade avgöra att hon fick behandlingen som gjorde henne frisk. Utöver det en enorm vilja och kämparglöd hos Ida trots många stunder av stor bitterhet. Ida skriver om sina erfarenheter av att som ung drabbas av en enormt tuff sjukdom, men hon gör det med mycket humor och jag tänker att Ida är en person jag gärna skulle ha både som kollega och vän. Ett av många citat från boken som gjorde att jag fick en klump i magen:
”Genomgår jag inte behandlingen kommer jag med stor sannolikhet att dö, och då får jag ändå inga barn. Så jag kapslar in sorgen, tänker att det kommer att ordna sig, och fokuserar på annat, som det där med att överleva till exempel.”

En läsvärd bok skriven i korta kapitel så att man tänker att ett kapitel till hinner jag. Jag hade svårt att lägga bort boken och ville veta hur det skulle gå även fast jag redan visste eftersom jag fått träffa Ida IRL när vi stått på Bokmässa ihop.

@barnbokstips

2018-04-22

Gripande, stark och välskriven!